Patriarhul Alexandriei a vorbit despre misiunea ortodoxă în Africa

Preafericitul Patriarh Teodor al II-lea a vorbit în ședința solemnă a Sfântului Sinod ce a avut loc ieri, 28 octombrie 2011, și despre modul în care sunt săvârșite Botezul și Cununia în Africa: ‘Când săvârșim Taina Sfântului Botez, mergem de foarte multe ori în locuri izolate și acolo întâlnim oameni care nu l-au cunoscut pe Dumnezeu niciodată. Mai întâi ne străduim să le oferim o cateheză corespunzătoare, care poate dura un an sau doi, iar când considerăm că sunt suficient de bine catehizați, atunci îi botezăm. Uneori luăm o barcă și mergem în mijlocul unui lac sau în ocean și acolo îi afundăm în apă de trei ori. Această lucrare misionară este foarte dificilă și poate dura 5-6 zile. Eu însumi, ca patriarh, atunci când merg să săvârșesc Taina Sfântului Botez, călătoresc câte opt ore pe niște cărări accidentate din cauza ploilor tropicale, dar facem această lucrare cu mult drag pentru că știm că oamenii aceia așteaptă să primească de la noi credința cea adevărată. Uneori săvârșim botezul a 2.000 sau chiar 3.000 de persoane, dar asta abia după ce au fost catehizați pe grupuri mai mici pentru că este foarte important să-i facem să conștientizeze diferența dintre lucrările care țineau de credința lor păgână și mesajul creștin. Foarte mulți dintre cei care se botează au fost preoți sau magi ai credințelor păgâne idolatre, iar lucrarea noastră este destul de delicată și complicată pentru că nu putem nici să le înlăturăm sau să le anulăm tradițiile și obiceiurile pe care le au de 2.000-3.000 de ani și cu care s-au obișnuit. De aceea, trebuie o mare atenție din partea noastră și foarte multă muncă să semănăm sămânța Evangheliei în sufletele lor, fără să le anulăm particularitățile tradiției pe care le țin de mulți ani pentru că, altfel, nu am avea succesul scontat. De aceea, la sfintele slujbe a trebuit să mă adaptez eu însumi la obiceiurile lor și chiar să mă prind în dansurile lor tradiționale, ca să vadă că și eu am devenit o parte din întreg, să mă simtă ca pe părintele lor. Altfel, ar fi avut cu siguranță un sentiment de respingere. Cineva care nu este inițiat în această problematică s-ar putea amuza dacă m-ar vedea că atunci când ridic mâna ca să-i binecuvântez, ei încep să bată în tobe, să cânte și să danseze, dar acesta este felul lor de a-l slăvi pe Dumnezeu. E un lucru minunat să vezi câteva sute de oameni cântând ‘Câți în Hristos v-ați botezat!’, în jurul unui copac de care e agățată o icoană. Eu nu am altceva să le ofer atunci decât o cruciuliță de lemn sau din plastic de care se bucură foarte mult, iar cu sprijin din partea Bisericii Greciei, le fac și haina botezului, o cămașă albă și lungă pe care ei o păstrează ca pe o comoară de mare preț, cinstind-o cu sărutare. După săvârșirea Botezului ne întâlnim cu o altă problemă, aceea a poligamiei. Aceasta ține de cultura și de tradiția lor și le vine foarte greu să înțeleagă esența credinței noastre creștine, conform căreia bărbatul aparține unei singure femei. De aceea, atunci când ne întrunim în ședința Sfântului Sinod, toți episcopii discutăm cu foarte multă seriozitate, ne gândim la soluții care să ducă la rezolvarea acestei probleme și încercăm să împăcăm cultura lor cu elementele specifice Tainei Cununiei prin iconomie, astfel încât să nu aducem prejudicii învățăturii dogmatice despre Sfânta Taină a Cununiei’, a arătat Preafericirea Sa, după cum informează „Ziarul Lumina”.

Comentarii Facebook


Știri recente