Parteneriat socio-cultural în Parohia Ceptura, Prahova

Așezământul socio-educațional al Parohiei ‘Sfânta Treime’ din Ceptura, județul Prahova, coordonat de părintele paroh Ioan Șendroiu, desfășoară multiple activități având ca scop prevenirea infracționalității juvenile, reeducarea și integrarea socială a copiilor care fac parte din categorii de risc, informează „Ziarul Lumina”. În fiecare zi a săptămânii, patru cadre didactice și voluntari asigură supravegherea și pregătirea celor 22 de copii integrați în acest centru, urmărindu-se studiul școlar, educația moral-religioasă și recreerea.

Construirea așezământului parohiei din Ceptura a început în anul 2003, și până acum s-au ridicat o sală de studiu, un amfiteatru cu 30 de locuri, o bibliotecă și o bucătărie funcțională. Complexul are capacitatea de a găzdui 12 persoane în șase camere amenajate corespunzător. Toate componentele așezământului sunt dotate cu calculatoare și sisteme audio-video care să contribuie la procesul educațional susținut de cadrele didactice. Un rol important îl are paraclisul centrului, unde se fac slujbe săptămânal. Aici mai funcționează un birou de consultanță juridică, precum și cabinetul de psihopedagogie școlară. De asemenea, s-a amenajat și un loc de joacă pentru cei 22 de copii ai centrului.

‘Așezământul din cadrul parohiei noastre este continuarea unei idei mai vechi care mi-a apărut când eram student al Facultății de Drept. De aceea am și susținut lucrarea de licență cu tema ‘Rolul Bisericii în prevenirea criminalității’, arătând că educarea și formarea copiilor predispuși la delincvență pot avea rezultate foarte bune atunci când Biserica se implică activ, acționând ca un factor preventiv și de control social’, ne-a declarat părintele paroh Ioan Șendroiu, coordonatorul așezământului.

La așezământ își pregătesc zilnic lecțiile 22 de copii

22 de elevi de la Școala Generală ‘Nichita Stănescu’ din localitatea Ceptura beneficiază de serviciile așezământului și se află sub atenta îndrumare, coordonare, evaluare psihopedagogică și monitorizare a unei echipe bine închegate, cu specialiști din domeniul educativ. Din această echipă fac parte cadrele didactice ale școlii, preoții parohiei, specialiști din localitățile adiacente comunei Ceptura și mulți voluntari.

În cadrul Parohiei Ceptura, cu sprijinul primăriei și al Organizației nonguvernamentale ‘Pro Nova Vita’, se desfășoară în paralel proiectul ‘Școală după școală’, în care elevii sunt ajutați de cadre didactice să-și pregătească lecțiile după terminarea orarului școlar.

Prin rotație, în fiecare zi a săptămânii, se asigură de către patru cadre didactice supravegherea și îndrumarea copiilor. Astfel, pe baza unui orar prestabilit, copiii își fac temele pentru ziua următoare, fiind ajutați și îndrumați de membrii echipei.

Recreerea, un factor important în procesul educațional

Orele de lucru alternează cu momentele de recreere, elevii jucându-se în parcul de joacă amenajat în curtea centrului sau se odihnesc activ prin activități recreative. Li se pun la dispoziție, din biblioteca centrului, jocuri logice, de construcție sau tematice, răsfoiesc reviste sau cărți cu povești, destinate lor; urmăresc filme de desene animate sau filme educative, cu tematică specifică vârstei acestora. Se urmărește descoperirea unor înclinații artistice ale acestor copii, prin desen și pictură, realizarea și confecționarea unor obiecte pe care le pot folosi în activitățile lor școlare sau la expoziții. Locul de joacă reprezintă totodată și locul de întâlnire a educatorilor cu părinții și bunicii acestor copii, prilej de consiliere a acestora, pe probleme de educație creștină, în care părinții sunt atrași și îndrumați.

Îmbunătățirea rezultatelor școlare

Părintele Ioan Șendroiu ne-a spus că elevii integrați în acest așezământ demonstrează prin rezultatele obținute la școală că au devenit mai responsabili față de studiu în general, mai atenți, mai receptivi, sunt mai cuminți și sunt bucuroși să împărtășească colegilor de clasă din experiența acumulată la centrul social. ‘Impactul preocupării de acești copii se resimte și reiese din dispariția multor absențe, pe care aceștia le acumulau pe parcursul anului școlar în cataloage și totodată din progresul observat în testele de evaluare sumativă, semestriale și finale, aplicate la disciplinele la care elevii aveau carențe. Experiența parteneriatului Școală-Biserică-Familie scoate în evidență necesitatea întăririi, menținerii și continuării colaborării dintre cei trei principali factori educaționali, într-o societate secularizată, lipsită de valori și modele creștine’, ne-a declarat părintele Ioan Șendroiu.

Comentarii Facebook


Știri recente

Episcopia Canadei: Conferințele Postului Mare, online

Episcopia Ortodoxă Română a Canadei vă invită la seria de întâlniri duhovnicești „Conferințele Postului Mare 2021 – «Prin ușile pocăinței spre bucuria Învierii»”. Întâlnirile vor fi transmise online (via Zoom/Facebook) în primele cinci duminici ale…