Ordinea de zi a Sinaxei mitropolitane de la Manastirea Neamt

In cadrul unei intrevederi pe care a avut-o in aceasta dimineata cu presa, IPS Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, a subliniat faptul ca pe ordinea de zi a sinaxei sunt trecute probleme majore ale vietii monahale, dar si ale vietii bisericesti in general: ‘Aceasta intrunire a staretilor si a staretelor din Mitropolia Moldovei si Bucovinei este prima sinaxa, prima intrunire de acest gen din ultimii 15 ani si este deosebit de importanta, pentru ca ea a fost hotarata de Sinodul Mitropolitan al Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, in data de 10 iunie, cand am avut sedinta Sinodului Mitropolitan, aici la manastirea Neamt, dupa hramul ‘Inaltarii Domnului’, care este hramul bisericii mari, ctitorita de Stefan cel Mare si Sfant. Aceasta sinaxa este recomandata de catre Sf. Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane ca cel putin la 3 ani sa aiba loc in fiecare Mitropolie. Pe ordinea de zi a Sinaxei, a intrunirii staretilor si staretelor din toata Mitropolia Moldovei si Bucovinei, se afla cateva teme majore. In primul rand, intensificarea vietii liturgice si duhovnicesti din manastiri in fata fenomenului secularizarii, apoi este vorba de disciplina din manastiri, intre manastiri si in afara manastirii, deoarece exista fenomenul vagabondajului, transferurilor prea rapide de la o manastire la alta, cersetoria, sunt multe lucruri care in unele manastiri se fac si sunt pagubitoare, atat pentru credinta credinciosilor cat si pentru viata din manastiri. Trebuie mai multa disciplina, in intelesul de mai multa randuiala pozitiva; atunci cand omul are un anumit program si il respecta, are si rezultate mai bune. Deci, libertatea din manasitiri trebuie sa devina mai responsabila. E bine ca exista mai multa libertate religioasa in tara noastra, dar trebuie sa devina mai responsabila in intelesul ca faptele noastre, bune sau rele, au consecinte, bune sau rele, asupra societatii intregi. Sunt unele aspecte, dar nu numai cele semnalate de presa, ci sunt si aspecte, de pilda, acestea ale prea desei plecari dintr-o manastire in alta, nestatornicia unor monahi care stau o luna-doua intr-o manastire, iar alta luna sau jumatate de luna intr-o alta manastire si plecarea dintr-o manastire in alta sau dintr-o eparhie intr-alta creaza multa confuzie si nestatornicie, iar in al treilea rand, in tematica noastra de Sinaxa, legatura dintre duhovnic si duhovnicie, modul in care un duhovnic astazi trebuie sa indrume credinciosii, sa-i povatuiasca pe calea mantuirii, evitand, deodata, si vedetismul, considerandu-se ca e mai bun decat alt duhovnic si evitandu-se tensiunea dintre parohie si manastire. Duhovnicii din manastiri si duhovnicii din parohii, adica preotii care slujesc in parohii trebuie sa nu fie intr-o confruntare, ci intr-o cooperare, pentru ca, de fapt, credinciosii sunt aceeasi si cei din parohie si cei care vin la manastire. Si mai avem, desigur, aspectul important al retrocedarilor bunurilor bisericesti, mai ales in lumina noilor legi ale proprietatii, pentru ca foarte multe manastiri si schituri sunt sarace. Unele dintre ele care s-au infiintat in ultimii ani sunt foarte sarace si atunci trebuie ca manastirile care au mai multe terenuri, forestriere sau agricole, sa ajute pe cele mai sarace. Trebuie sa ajutam, de asemenea, poporul. Sunt foarte multe persoane sarace, care sufera din cauza somajului, saraciei si migratiei si vin la manastire si au nevoie de o masa calda, de un adapost, de un cuvant bun de incurajare. Aceasta opera social-caritativa, pastoral-misionara, este necesara si trebuie mai bine organizata. Nu e suficient sa avem intentii bune, ci trebuie ca aceste intentii sa devina programe si sa devina o practica permanenta. De asemenea, mai avem problema monumentelor istorice, protectia monumentelor istorice nu numai din punct de vedere fizic, prin ridicarea de constructii, ci si prin protectia morala. Adica nu putem sa cream langa manastire localuri care, prin zgomotul lor, prin comportamentul din ele, sa deranjeze viata manastirilor. Deci, acestea ar fi punctele majore in ordinea de zi. Speram ca maine sa fie prezent si IPS Pimen, al Sucevei si Radautilor. Si PS Corneliu Barladeanul, din partea Episcopiei Husilor, si-a anuntat prezenta maine, pentru ca astazi, din motive binecuvatate n-a putut fi aici prezent. Deci, este o bucurie pentru noi ca in acest Centru nou social-cultural ‘Sf. Paisie de la Neamt’, construit in anii trecuti si inaugurat anul trecut, sa avem prima sinaxa a staretilor si staretelor din Mitropolia Moldovei si Bucovinei’.

De asemenea, IPS Daniel a vorbit si despre masurile stabilite de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, care trebuie puse in practica, pentru pevenirea unor cazuri similare celui de la manastirea Tanacu: ‘A fost mediatizat foarte negativ in Occident si este vorba de o imagine a noastra in intreaga lume si, ca urmare, Sf. Sinod a dat un comunicat, pe care-l cunoasteti, si a dispus o multime de masuri, care au fost citite astazi, la inceputul sinaxei noastre privind disciplina monahala, privind pregatirea duhovnicilor. Trebuie ca toti duhovnicii, de acum incolo, sa fi absolvit o scoala de teologie, unde in 4 sau 5 ani de scoala, un tanar poate fi mai bine cunoscut, in comportamentul sau, in pregatirea sa. De asemenea, Sf. Sinod a dispus ca absolventii de Seminarii teologice sau facultati, care sunt monahi si doresc sa devina sau sunt pusi de manastire sa devina preoti, trebuie sa treaca prin acelasi examen de capacitate preoteasca, asemanator celor din parohii, fara discriminare intre clerul monahal si clerul de mir, din parohii. In textul hotararilor Sf. Sinod apare si aceasta nevoie de intruniri anuale in eparhia staretilor si staretelor si uneori si a duhovnicilor, pentru consultare, pentru ajutorare si, mai ales, pentru a invata din experienta celor care au o pregatire mai buna si o practica echilibrata. E nevoie de echilibru duhovnicesc pentru a evita unele excese de zel, chiar daca intentia este buna. Uneori, daca nu se pastreaza randuiala traditionala si nu ne consultam cu altii, putem gresi. Deci, in sensul acesta, este nevoie ca noi, din cand in cand, sa primenim metodele de activitate, spre binele obstii si o mai buna contributie a manastirilor la viata sociala. Romanii au nevoie de manastiri, nu numai in cazuri de inundatii, ci si in timpul anului, cand este nevoie ca ei, credinciosii care vin, sa-si intareasca credinta, sa capete o mangaiere si mai ales sa fie ajutati in viata, pentru ca sunt foarte multe probleme cu care se confrunta in familie, in societate si, sigur, preotul paroh invita credinciosul sa mai mearga si pe la manastire pentru a se ruga mai mult, pentru a se improspata duhovniceste. In concluzie, sinaxa noastra doreste cooperare intre parohie si manastire, cooperare intre manastiri, in diferite eparhii si o cooperare a noastra, in sensul de o misiune mai atenta si mai intensa a Bisericii, in rezolvarea unor probleme spirituale si sociale in Romania de astazi’.

Comentarii Facebook


Știri recente