40 de opere semnate de Constantin Brâncuși, precum și zece sculpturi, la care se adaugă o serie de lucrări realizate din carton și hârtie ale sculptorului american Richard Serra, sunt adunate într-o expoziție deschisă la Basel, în Elveția, informează Ziarul Lumina.
Evenimentul, organizat de Fundația Beyeler, își propune să prezinte o retrospectivă concentrată a creației fiecăruia dintre cei doi artiști și un dialog între operele acestora, pornind de la faptul recunoscut de sculptorul american că orientarea sa artistică a fost determinată de întâlnirea cu opera lui Brâncuși. Este pentru prima dată când o retrospectivă a sculpturilor lui Brâncuși este prezentată în Elveția.
Fundația Beyeler, un muzeu de artă modernă și contemporană, se bucură de o mare popularitate în rândul publicului elvețian, fiind vizitată anual de circa 300.000 de persoane.
Adăpostind colecția de artă a familiei Beyeler, muzeul Fundației Beyeler prezintă, în cadrul unei expoziții permanente, opere semnate de Pierre Bonnard, Paul Klee, Marc Chagall, Paul Cézanne, Georges Braque, Alberto Giacometti, Wassily Kandinsky, Claude Monet, Pablo Picasso și Vincent van Gogh. De asemenea, o sculptură semnată de Constantin Brâncuși – ‘Pasărea’ (‘Lâoiseau’, 1923/1947) poate fi admirată în colecția permanentă a muzeului.
Richard Serra este un sculptor minimalist și artist video american, cunoscut pentru lucrările sale din foi metalice de mari dimensiuni.
Artistul a fost implicat în mișcarea Process art (arta proces), curent în cadrul căruia arta este văzută mai degrabă ca o călătorie sau un proces creativ, decât ca un produs final.
Constantin Brâncuși (19 februarie 1876, Hobița, Gorj – 16 martie 1957, Paris) este sculptorul român cu contribuții majore la înnoirea limbajului și viziunii plastice în sculptura contemporană.
În România, Brâncuși a fost ‘redescoperit’ ca un geniu național abia în 1964 și, în consecință, ansamblul monumental de la Târgu Jiu, cu ‘Coloana fără sfârșit’, ‘Masa tăcerii’ și ‘Poarta sărutului’, a putut fi amenajat și îngrijit, după ce fusese lăsat în paragină un sfert de veac, existând chiar pericolul de a fi fost dărâmat. Constantin Brâncuși a fost ales postum membru al Academiei Române.