Tabăra ‘Licăr de lumină’ este mult mai mult decât ceea ce obișnuim să considerăm de regulă o tabără. Mai mult decât o perioadă de timp petrecută în afara mediului familial, mai mult decât întâlnirea cu locuri, oameni și experiențe noi, mai mult decât voie bună și amintiri care însoțesc pe mai departe. Tabăra ‘Licăr de lumină’ este, înainte de toate, o șansă acordată copiilor aflați în situații de risc, fie că vorbim de abandon școlar sau delincvență juvenilă. De regulă, sunt copii proveniți din familii defavorizate, copii cu palmele bătătorite de muncă, copii care trăiesc experiențe pe care nu ar fi trebuit să le trăiască la vârsta lor, copii care nu știu ce înseamnă ‘vacanță’, cu atât mai puțin o tabără.
După cum informează Ziarul Lumina, taberele ‘Licăr de lumină’ sunt organizate în cadrul proiectului ‘Alege școala!’, derulat, pentru al treilea an consecutiv, de Patriarhia Română în parteneriat cu Fundația World Vision România și Ministerul Educației și Cercetării. Obiectivele acestui proiect sunt prevenirea și combaterea fenomenului de părăsire timpurie a școlii și prevenirea delincvenței juvenile prin dezvoltarea unor soluții alternative, de tip ‘școala de duminică’, dar și concursuri cu premii și tabere destinate copiilor din mediul rural și urban, cu vârste cuprinse între 6 și 16 ani, care să le stimuleze motivația pentru educație. ‘Copiii sunt foarte încântați de programul care li se propune în aceste tabere cu specific creștin, de faptul că au șansa să întâlnească și să se împrietenească cu copii din alte zone ale țării, să învețe multe lucruri noi, în cadrul atelierelor gândite special pentru ei, să se joace, să se bucure de ieșirile în natură și să descopere valorile Ortodoxiei, într-un cadru atipic, dar deosebit de atractiv pentru ei. Aici copiii se simt ascultați, sunt încurajați să se exprime și să învețe practic prin joc. Taberele ‘Licăr de lumină’ sunt un mod prin care proiectul ‘Alege școala!’ urmărește să dezvolte în copii atașamentul față de valori solide, care să-i însoțească pe mai departe și să-i ajute să devină buni români: Școală, Biserică și Neam’, a subliniat pr. inspector Constantin Naclad, coordonatorul acestui proiect la nivel național. Anul acesta, taberele ‘Licăr de lumină’ se desfășoară în două locații, respectiv Centrul social-pastoral ‘Sfânta Cruce’, de la Mănăstirea Caraiman, Bușteni, și Centrul social-pastoral ‘Sfântul Daniil Sihastrul’, de la Mănăstirea Durău. Coordonatorii proiectului precizează că, pe parcursul întregii veri, la aceste tabere participă circa 3.400 de copii aflați în situație de abandon școlar din toate județele țării. Nu în ultimul rând, în cadrul acestui proiect național au fost organizate așa-numitele sesiuni de formare de formatori, destinate unui număr de peste 3.000 de preoți și profesori de religie, sesiuni de cateheză pentru aproximativ 28.000 de copii și concursuri naționale anuale pe teme religioase.
O mare familie duhovnicească
După ce, într-unul din numerele trecute, am poposit pentru o zi în tabăra de la Centrul social-pastoral ‘Sfânta Cruce’, de la Mănăstirea Caraiman, am mers acum și în mijlocul copiilor din tabăra găzduită de Centrul social-pastoral ‘Sfântul Daniil Sihastrul’, de la Mănăstirea Durău. Ne-am întâlnit aici, la poalele Ceahlăului, cu ‘cea de-a cincea serie’, formată din 170 de copii din județele Constanța, Tulcea, Galați, Vrancea, Buzău, Brașov, Harghita și Covasna. Potrivit programului fiecărei serii, copiii sosesc în tabără duminică și până vineri, ziua plecării, au parte de un program menit să împletească jocul cu învățarea, însă nu oricum, ci într-o ‘mare familie duhovnicească’, cum subliniază coordonatorii taberei.
‘Copiii ajung în tabără duminică și prima zi este una în care ne cunoaștem și în care sunt încurajați să se cunoască între ei. Ziua de luni începe cu Sfânta Liturghie, după care copiii sunt împărțiți pe grupe de creație, în funcție de dorințele sau abilitățile pe care fiecare dintre ei le are. Pot alege atelierul de creație, în care învață să facă diferite lucruri de mână, de la machete și felicitări până la cruciulițe și metaniere, atelierul de pictură, în care sunt inițiați în tainele pictării icoanelor, sau atelierul literar religios, în care sunt încurajați să-și împărtășească gândurile și sentimentele prin poezie, prin eseuri, prin cântec, și în care participă la ore de cateheză sau la jocuri cu tematică biblică.
În fiecare zi de tabără, copiii au și un program la liberă alegere, când sunt implicați, de regulă, în diferite jocuri propuse de asistenții din tabără. Seara se încheie cu un studiu biblic și un film cu specific creștin. Excursia se încheie cu un foc de tabără și, evident, cu premierea copiilor’, explică pr. Ștefan Zaharia, coordonator al Biroului de catehizare al Protopopiatului Piatra-Neamț și unul dintre cei 17 asistenți care se ocupă de copiii din această tabără.
Scrisoarea unei fetițe
Lucrul alături de copii provenind, în general, din familii defavorizate și aflați în situații de abandon școlar este, după cum mărturisesc asistenții din tabăra ‘Licăr de lumină’, o intensă experiență de viață. ‘Nu are cum să nu te marcheze, să te schimbe ca om, mai ales că nu este o tabără obișnuită, ci un loc în care încercăm, înainte de toate, să fim o familie, să ne apropiem și să îi ajutăm pe acești copii. De multe ori glumesc cu ei și le spun ‘voi ați venit duminică și v-ați trezit joi’. Când ajung în tabără, majoritatea sunt de obicei foarte timizi, închiși în ei, așteptând să vadă ce se întâmplă. Apoi, încetul cu încetul, activitățile în care îi implicăm, rugăciunea și prietenia cu care îi înconjurăm dau roade și, când mai este puțin până la plecare, ajung să ne întrebe de ce tabăra durează așa de puțin. Se transformă, se deschid, se implică, își fac prieteni și încep să se simtă foarte bine. Mulți dintre ei sunt pentru prima dată în viața lor într-o tabără, mulți merg pentru prima oară cu trenul sau autocarul și, chiar dacă pare exagerat ce vă spun, am avut copii care au văzut pentru prima oară, în drumul din satul lor până aici, cum arată un bloc. Am avut un copil dintr-un sat din nordul țării care, la vederea primului bloc, a exclamat: ‘Uite, case peste case!”, spune părintele Ștefan Zaharia, care își amintește și acum, dintre miile de copii care au trecut prin tabăra de la Durău, cazul unei fetițe care a impresionat pe toată lumea prin scrisoarea pe care a lăsat-o la plecare. ‘Nu de puține ori întâlnim copii care nu au părinți, copii cu handicapuri grave sau pe care problemele de acasă i-au maturizat incredibil. Îmi amintesc și acum o fetiță, foarte timidă, care ne-a lăsat la plecare o scrisoare de rămas-bun, în care ne-a povestit viața ei de acasă. Tatăl ei murise și rămăseseră șase copii în grija mamei, într-o situație foarte grea. Ne-a povestit, așa cum a știut ea, greutățile cu care se confruntau zi de zi și cât de mult i-a plăcut în această tabără. Este greu să redai în cuvinte ce simți atunci când citești astfel de lucruri povestite de un copil și când vezi suferințele pe care le îndură. Ne-a impresionat teribil acea scrisoare, iar Patriarhia și Fundația Word Vision au intervenit imediat și au ajutat familia acelei fetițe’, spune pr. Ștefan Zaharia.
‘Mulți copii nu realizează cât de talentați sunt’
În tabăra ‘Licăr de lumină’, copiii proveniți din familii defavorizate sunt încurajați să descopere și să se descopere. Unii, cu palmele bătătorite de munca câmpului, ajung să prindă drag de pictură. Alții, care la cei câțiva anișori pe care îi au au cunoscut deja prea multă durere, își dau seama că nu sunt chiar singuri, învață să vorbească cu Dumnezeu și să se deschidă în fața semenilor. Mihai Petre, profesor de sport și asistent în tabăra de la Durău, spune, la rândul său, că întâlnirea cu acești copii l-a marcat profund. ‘Sunt profesor la o școală particulară din București și trecerea de la lumea cu care eram obișnuit la întâlnirea cu acești copii a fost una foarte intensă, foarte marcantă. În școala mea, copiii sunt familiarizați cu ultimele tehnologii, sunt veseli, exuberanți, deschiși, aici, mulți dintre copii sunt timorați și poartă cu ei povești de necrezut pentru mine. Tocmai de aceea privim rolul nostru aici ca pe o misiune și nimic nu poate să te bucure mai tare decât momentul în care poți să le aduci o bucurie, să ți-i apropii, să-i mângâi, să-i încurajezi și să auzi, apoi, că au reușit să pășească pe un drum mai bun. Am avut, în seriile trecute, un copil care nu mai mergea de doi ani la școală, spunându-ne că se simte mai bine să pască vacile în pădure. După ce a fost în tabără, am reușit să-l convingem să reia școala. Întâlnim, de asemenea, foarte mulți copii care nici măcar nu realizau cât de talentați sunt, fie că vorbim de scris, de pictură sau de alte și alte lucruri, pe care i-am încurajat să-și cultive aceste talente, am luat legătura cu preoții parohi din localitățile din care veneau și am convenit să-i sprijine în acest sens. Acestea sunt cele mai mari satisfacții pe care, din punctul nostru de vedere, al celor care stăm alături de copii, le poți avea’, spune Mihai Petre.
‘Biserica s-a străduit să descopere copiii talentați și să îi încurajeze să-și cultive talantul’
Despre proiectul ‘Alege școala!’, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a apreciat că este ‘o inițiativă de succes a Patriarhiei Române, în parteneriat cu Organizația World Vision România, desfășurată sub egida programului ‘Hristos împărtășit copiilor”. ‘Prin intermediul acestui proiect, Biserica intervine în educația copiilor aflați sub risc de abandon școlar, pentru a-i integra comunității care se întemeiază pe cultura iubirii și a comuniunii. Prin activitățile organizate până în prezent în cadrul proiectului ‘Alege școala!’ – ore de cateheză în parohii, seminarii de formare pentru preoți, tabere de creație destinate copiilor -, Biserica s-a străduit să suplinească lipsa de afecțiune părintească și a atmosferei de familie, să descopere copiii talentați și să îi încurajeze să-și cultive talantul. Dorindu-vă succes în activitatea pe care o desfășurați, rugăm pe Hristos Domnul să reverse darurile Sale cele bogate peste toți ostenitorii acestui proiect și peste toți copiii care vor participa la desfășurarea lui’, a spus Preafericitul Părinte Patriarh.
Un proiect de succes, extins la nivel național
În anul 2009, Patriarhia Română și Fundația World Vision România au inițiat proiectul ‘Alege școala! 1’, aflat în derulare în zece eparhii din Mitropolia Munteniei și Dobrogei și Mitropolia Moldovei și Bucovinei, cu scopul prevenirii și combaterii fenomenului abandonului școlar și a delincvenței juvenile prin dezvoltarea unor soluții educaționale alternative de tipul școlii de duminică, necesare motivației pentru educație a copiilor din mediul rural și urban cu vârste cuprinse între 6 și 16 ani. Date fiind rezultatele încurajatoare obținute, s-a decis extinderea acestui proiect la nivel național și s-a trecut la o nouă etapă, ‘Alege școala! 2’, derulată prin intermediul aceluiași parteneriat între Patriarhia Română și Fundația World Vision România și cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013, Axa Prioritară 2, Domeniul Major de Intervenție 2.2.
Proiectul ‘Alege școala!’ se derulează pe parcursul a trei ani (2010 – 2013), în celelalte eparhii din țară ale Patriarhiei Române principalele activități constând în formarea specifică (în cadrul a 145 de sesiuni de formare) a cel puțin 2.000 de preoți și profesori de religie implicați în prevenirea fenomenului abandonului școlar, în vederea dezvoltării deprinderilor de lucru cu copiii și a aptitudinilor psihopedagogice. De asemenea, proiectul include organizarea de întâlniri de tipul școlii de duminică pentru aproximativ 18.000 de copii din mediul rural și urban, organizarea a 144 de tabere de creație la care vor participa peste 6.000 de copii și a unui concurs național pe teme religioase cu premii.