O pregustare a bucuriei sărbătorii Sfintelor Paști

Biserica Ortodoxă a sărbătorit ieri, 28 martie, Intrarea Mântuitorului nostru Iisus Hristos în Ierusalim. La Catedrala patriarhală din București, sute de credincioși au venit pentru a participa la Sfânta Liturghie săvârșită de Întâistătătorul Bisericii noastre, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi.

Evanghelia citită în această zi relatează două episoade din ultima parte a vieții pământești a Mântuitorului: ungerea picioarelor lui Iisus Hristos de către Maria, sora lui Lazăr, în Betania și intrarea triumfală a Domnului în Ierusalim.

Prefericitul Părinte Daniel a rostit un cuvânt de învățătură în care a explicat credincioșilor înțelesurile duhovnicești ale Sfintei Evanghelii care s-a citit subliniind că această pericopă ne arată trei adevăruri mari: ‘La binefacerile lui Dumnezeu trebuie să răspundem cu recunoștință; la bunătatea Lui să răspundem cu multă credință și multă recunoștință. În al doilea rând, ne arată că mirul de mare preț al Mariei, sora Martei și a lui Lazăr, pe lângă semnul de recunoștință, mai arată și ceva la care Maria nu s-a gândit, și anume prevestirea morții și îngropării Mântuitorului Iisus Hristos. În al treilea rând, vedem că poporul simplu se bucură de minunile pe care Mântuitorul le face, atunci când vindecă oameni, când ridică pe cei căzuți și mai ales când îi înviază din morți pe cei care au trecut prematur din viața aceasta’.

Marele Mir, pomenire a mirului de mare preț al Mariei din Betania

Patriarhul României a explicat, pe scurt, legătura dintre Evanghelia care s-a citit și evenimentul care va avea loc în Catedrala patriarhală în Sfânta și Mare zi de Joi, când toți ierarhii Sfântului Sinod al BOR vor fi la București pentru sfințirea Marelui Mir. ‘Sora lui Lazăr a preînchipuit, în mod profetic, mirul frumos mirositor de aloe amestecat cu smirnă adus de Iosif pentru a îmbălsăma trupul Mântuitorului după ce l-a coborât de pe cruce. Acest mir de mare preț preînchipuie și aromatele sau mirodeniile cu care au venit, în dimineața Învierii Sale, la mormântul lui Hristos, femeile mironosițe, purtătoare de mir, ca să ungă trupul lui Iisus, după tradiția iudaică, tot ca gest de prețuire, de cinstire a Celui îngropat. Aceste înțelesuri duhovnicești au fost reținute de Biserică, atât de fidel, încât noi, în Săptămâna Sfintelor Pătimiri ale Mântuitorului, în Sfânta și Marea Joi, sfințim atunci când este nevoie în Bisericile autocefale Marele Mir, care după sfințire se numește Sfântul și Marele Mir, ca pomenire a mirului de mare preț al Mariei din Betania, dar și ca pomenire a aromatelor mirului cu care a fost uns Mântuitorul atunci când a fost îngropat și ca amintire a mirului pe care femeile mironosițe l-au adus la mormânt în dimineața Învierii Mântuitorului Iisus Hristos.’

Preafericitul Părinte Daniel a arătat că, deși Evanghelia care s-a citit duminică deschide Săptămâna Sfintelor Patimi, sărbătoarea Floriilor este o sărbătoare a bucuriei pentru că arată biruința lui Hristos asupra morții lui Lazăr, dar prefigurează și biruința Lui asupra propriului Său trup mort, iar învierea lui Lazăr și Învierea lui Hristos sunt prefigurarea sau înainte-vestirea Învierii de obște. În același timp, sărbătoarea Floriilor este o pregustare a bucuriei sărbătorii Sfintelor Paști.

‘Săptămâna Sfântă și Mare a Sfintelor Patimi ale Mântuitorului Iisus Hristos este cea mai veche perioadă de post din istoria Bisericii. Postul de patruzeci de zile datează din secolele III-IV, dar Săptămâna aceasta Sfântă și Mare, ca săptămână de post, este chiar din timpul Sfinților Apostoli (…) Postul nostru culminează cu Sfânta și Marea Vineri, ziua în care Mântuitorul Iisus Hristos a fost răstignit pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire, pentru păcatele noastre și pentru ca să ne dăruiască iertare și viață veșnică. Aceasta este ultima șansă înainte de Paști ca să ne pocăim și să ne pregătim pentru Sfânta Înviere. Dacă nu ne pregătim nici măcar în această ultimă săptămână care ne-a mai rămas, atunci nu simțim deplin bucuria Învierii, căci nu există bucuria Învierii fără cruce. Această ultimă perioadă, ca săptămână a Sfintei Cruci, a Sfintelor Pătimiri ale Mântuitorului Iisus Hristos, poartă în ea sămânța, germenele bucuriei Sfintelor Paști’, a mai spus Preafericirea Sa.

Părintele Patriarh a felicitat pe toți cei care poartă nume de flori și a anunțat că în săptămâna care urmează, la Catedrala patriarhală, vor sluji în fiecare seară mai mulți ierarhi ai Bisericii noastre, informează Ziarul Lumina.

Comentarii Facebook


Știri recente