Nașterea Domnului și Boboteaza

„Botezul Domnului” sau Boboteaza, prăznuită în fiecare an la 6 ianuarie, alături de ziua de pomenire a Sfântului Prooroc Ioan Botezătorul, 7 ianuarie, marchează sfârșitul sărbătorilor dedicate Nașterii Mântuitorului. În Răsărit, până în a doua jumătate a secolului al IV-lea, Nașterea Domnului era serbată în aceeași zi cu Botezul, la 6 ianuarie. Această îndoită sărbătoare era numită „Epifania” – Praznicul Arătării Domnului în lume.

Mai multe informații a oferit pentru TRINITAS TV, Înaltpreasfințitul Părinte Laurențiu, Mitropolitul Ardealului: ‘Crăciunul și Boboteaza au fost serbate împreună până în secolul al IV-lea când s-a făcut un schimn între Răsărit și Apus. Răsăritul a îmbogățit Apusul cu sărbătoarea Botezului Domnului numită Epifanie sau Teofanie, pentru că Sfânta Treime s-a arătat la Botez și prin arătarea Domnului, prin descoperirea lui Dumnezeu se cuprindea și Întruparea sau Nașterea’.

Nașterea Domnului și Boboteaza sunt două dintre praznicele împărătești ale Mântuitorului cu dată fixă.

‘Apusul ne-a dat nouă sărbătoarea aceasta cu dată fixă, la 25 decembrie, sărbătoarea Nașterii Domnului după calculele astronomice legate de solstițiul de iarnă, creând acel ciclu al sărbătorilor cu dată fixă în ordine cronologică: 25 decembrie – Întruparea Domnului nostru Iisus Hristos, apoi, 1 ianuarie – Tăierea împrejur a Domnului, 6 ianuarie – Botezul Domnului, 25 martie – Buna Vestire, precum și toate celelalte sărbători cu dată fixă’, a mai spus Înaltpreasfințitul Părinte Laurențiu.

Ambele sărbători se bucură de o bogată tradiție populară, de inspirație religioasă, la majoritatea popoarelor creștine, aceasta fiind o dovadă în plus a vechimii praznicelor.

Comentarii Facebook


Știri recente