Muzica psaltică, pe scenă la Pitești

Piteștenii au avut ocazia ca timp de două zile să fie încântați de unele dintre cele mai bune grupuri psaltice din țară și din străinătate. Festivalul internațional de muzică bizantină desfășurat la Pitești s-a aflat la a doua ediție, informează Ziarul Lumina.

Sala Filarmonicii din Pitești a fost neîncăpătoare pentru melomanii piteșteni și nu numai care au participat la recitalurile a cinci grupuri psaltice din țară: Grupul ‘Ghelasie Basarabeanul’ din Pitești, Grupul de maici ‘Grigorie Decapolitul’ al Mănăstirii vâlcene Bistrița, Grupul ‘Ioan Zmeu Protopsaltul’ al Arhiepiscopiei Argeșului și Muscelului, Grupul ‘Nectarie Protopsaltul’ din București și Grupul ‘Tronos’ al Patriahiei Române. Această a doua ediție a Festivalului internațional de muzică bizantină a adus pe scena piteșteană doi invitați din străinătate, Joseph Shattahi, din Damasc, Siria, membru al Grupului ‘Tronos’, și maica Mariam Skorda, din Grecia. ‘A fost o prezență nesperată. Într-o sală cu aproximativ 500 de locuri, mai bine de 100 dintre acestea au fost ocupate de melomani din localitățile învecinate, unii chiar din București. Spre deosebire de prima ediție, ne bucurăm că sonorizarea a fost mai bună și astfel și aprecierile criticilor de muzică au fost pozitive. Aceste lucruri, ca de altfel și altele, au contribuit la împlinirea obiectivului nostru principal, și anume promovarea frumuseții muzicii bizantine în rândul tinerilor, promovarea unei muzici bizantine bine interpretate pentru ca tinerii să o îmbrățișeze și eventual să formeze un asemenea grup psaltic’, a precizat pr. Octavian Duminică, din cadrul Biroului de catehizare a tineretului al Protoieriei Pitești. Tematica muzicală a festivalului a avut în centru praznicele Pogorârii Duhului Sfânt și al Preasfintei Treimi.

Galați: „Ipostaze interpretative ale muzicii psaltice”

În zilele de 6 și 7 iunie 2012, Arhiepiscopia Dunării de Jos și Corul de muzică psaltică ‘Ortodoxia’ din Galați au organizat, în Sala ‘Episcop Melchisedec Ștefănescu’ a Centrului eparhial, conferința ‘Ipostaze interpretative ale muzicii psaltice’, o încercare de reactualizare a muzicii psaltice în contemporaneitate.

Lucrările conferinței au fost deschise de Înalt Preasfințitul Părinte Casian, Arhiepiscopul Dunării de Jos, după care pr. prof. dr. Florin Bucescu de la Universitatea de Arte ‘George Enescu’ din Iași a creionat chipul marelui Macarie Ieromonahul și a prezentat câteva elemente de teorie psaltică, precum și etapele caracterizării unui glas de muzică bisericească. De asemenea, au fost evidențiate o seamă de personalități cu contribuții marcante în dezvoltarea muzicii psaltice, care au activat la Dunărea de Jos.

În cea de a doua parte, pr. prof. Florin Bucescu a prezentat câteva cărți vechi de muzică psaltică, publicate la anul 1823 de Macarie Ieromonahul, între care amintim ‘Anastasimatarul’, ‘Irmologhionul – Catavasier’ și ‘Teoreticonul’. În cadrul dezbaterilor a fost prezentat și studiat ‘Antologhionul’ – un manuscris vechi de muzică psaltică, aflat în fondul de carte veche al Arhiepiscopiei Dunării de Jos, auditoriul interpretând mai multe cântări din acesta.

La lucrările conferinței au participat membrii Corului de muzică psaltică ‘Ortodoxia’, elevi și profesori de muzică din cadrul Seminarului Teologic ‘Sfântul Apostol Andrei’, studenți teologi și cântăreți bisericești.

Comentarii Facebook


Știri recente