Maine, sarbatorim Botezul Domnului nostru Iisus Hristos

Aceasta mare sarbatoare a fost instituita de catre Biserica in amintirea momentului cand Mantuitorul nostru Iisus Hristos a primit Botezul in apa Iordanului de la Sfantul Ioan Botezatorul, cunoscut si sub numele de ‘Inaintemergatorul Domnului’. Sarbatoarea de maine se mai numeste ‘Epifania’ sau ‘Teofania’, adica Aratarea Domnului, pentru ca in aceasta zi Mantuitorul Iisus Hristos S-a aratat sau a iesit pentru prima oara in lume. Parintele profesor universitar doctor Vasile Mihoc, profesor la catedra de studiu biblic al Noului Testament de la Facultatea de Teologie Ortodoxa ‘Andrei Saguna’, din Sibiu, ne-a vorbit despre semnificatiile acestei sarbatori: ‘La Botez, in Iordan, Mantuitorul este marturisit pentru prima data, in modul cel mai clar, de Dumnezeu Insusi ca Mesia si Mantuitorul lumii. Totodata, la Botezul Mantuitorului in Iordan S-a revelat Dumnezeu ca fiind Treimic: Tatal, Fiul si Duhul Sfant, incat toate trei Persoanele Sf. Treimi sunt prezente la Botezul Mantuitorului in Iordan. Fiul este in apa, botezat de catre Ioan, Duhul Sfant se coboara in chip de porumbel si ramanerea asupra Mantuitorului, iar Tatal marturiseste din cer cu glas auzit de oameni: ‘Acesta este Fiul Meu Cel iubit intru Care am binevoit’. De aceea, la Boboteaza cantam troparul ‘In Iordan, botezandu-Te Tu, Doamne, inchinarea Treimii S-a aratat, caci glasul Parintelui a marturisit Tie, Fiu iubit pe Tine numindu-Te. Si Duhul in chip de porumbel a adeverit intarirea cuvantului’. Deci, Sfanta Treime Se descopera la Iordan’.

La fel ca si in ajunul sarbatorii, in ziua praznicului Botezului Domnului se oficiaza slujba Aghiazmei celei mari. Parintele arhimandrit Arsenie, eclesiarhul Catedralei episcopale din Curtea de Arges, ne-a oferit informatii despre importanta Aghiazmei Mari: ‘Aghiazma Mare are o masura mai mare a puterii sfintitoare de tamaduire, decat cea de la aghiazma mica, apa sfintita cu ocazia sfintirii anumitor obiecte. Aceasta apa, aghiazma mare, ramane nestricata foarte multi ani, tocmai datorita acestei mari puteri de sfintenie in urma Botezului Mantuitorului in Iordan. Este obiceiul ca din aceasta apa sfintita sa ia fiecare credincios cu multa evlavie pana pe 13 ianuarie, inainte de anafura, iar daca se impartasesc, dupa Sf. Impartasanie. Cei care vor sa se impartaseasca si sunt opriti de duhovnic o pot lua ca o mangaiere pana isi savarsesc canonul pe care l-au dat parintii duhovnici. Cu ea se stropeste casa, gospodaria, ogoarele, livezile si cei bolnavi, avand aceasta apa sfintita, aghiazma mare, care are si darul facerii de minuni’.

Comentarii Facebook


Știri recente