Lumina Taborului arată Împărăția cerurilor

La sărbătoarea Schimbării la Față, luni 6 august 2012, slujba Sfintei Liturghii a fost săvârșită la Catedrala patriarhală de către Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. În cadrul Sfintei Liturghii psaltul Siluan Eloi a fost hirotonit diacon pe seama Catedralei patriarhale, iar ieromonahul Ioachim Bejenariu, șeful Serviciului de colportaj al Arhiepiscopiei Bucureștilor, a fost hirotesit întru protosinghel, potrivit Ziarul Lumina.

În cuvântul de învățătură, Patriarhul României a explicat semnificația sărbătorii Schimbării la Față a Mântuitorului Iisus Hristos pentru viața Bisericii și pentru viața fiecăruia dintre noi. ‘Schimbarea la Față a Mântuitorului Iisus Hristos s-a petrecut nu cu mult timp înainte de Pătimirile Sale, de Moartea Sa și de Învierea Sa.

De aceea, el le spune ucenicilor care L-au văzut schimbat la față pe Muntele Taborului, atunci când cobora de pe munte împreună cu ei: ‘Să nu spuneți nimănui aceasta până când Fiul Omului va învia!’ Așadar, Schimbarea la Față a Mântuitorului Iisus Hristos a avut ca scop să-i întărească pe ucenici pentru ca atunci când Îl vor vedea desfigurat de suferință pe Cruce, să-și amintească de El Cel transfigurat; când îl vor vedea în umbra morții pe Iisus Hristos, să-și aducă aminte de slava Lui pe care au văzut-o înainte de Răstignirea și Moartea Sa’, a arătat Preafericirea Sa. Patriarhul nostru a mai explicat că Sfinții Părinți ai Bisericii, care erau foarte liberi duhovnicește în ceea ce privește timpul, nu au rânduit ca această sărbătoare să fie prăznuită înainte de Răstignirea Mântuitorului Iisus Hristos, în Postul Paștelui, ci tocmai în ultima lună a anului bisericesc, pentru că au dorit să-i dea un înțeles mai profund, și anume să lege această sărbătoare nu numai de Învierea Mântuitorului Iisus Hristos din morți, ci și de învierea cea de obște, la sfârșitul lumii, când El va veni întru slavă și putere multă să judece viii și morții: ‘Schimbarea la Față a Mântuitorului Iisus Hristos, în înțelegerea Sfinților Părinți ai Bisericii, ne arată nu numai slava Învierii Lui din morți a treia zi, ci și slava cu care El va veni să judece viii și morții la sfârșitul veacurilor. De aceea, sărbătoarea este rânduită în ultima lună a anului bisericesc (pentru că anul bisericesc se sfârșește pe 31 august și începe cu 1 septembrie), deoarece această ultimă lună a anului bisericesc vorbește despre lucrurile ultime înainte de venirea Domnului la sfârșitul lumii. Această sărbătoare a fost rânduită în ziua a șasea și nu în ziua a șaptea, deoarece în ziua a șasea a fost făcut omul. Dacă Adam în Rai ar fi ascultat de Dumnezeu și nu ar fi căzut în păcat, ajungea la lumina și slava Împărăției lui Dumnezeu. Dar pentru că a căzut în păcat și în întunericul rătăcirii, Noul Adam, Iisus Hristos, a împlinit ceea ce n-a făcut primul Adam. Noul Adam, prin ascultare până la moarte și încă moarte pe Cruce, a arătat lumii slava la care este chemat omul creat după chipul lui Dumnezeu cel preaslăvit și veșnic’.

Patriarhul României a mai arătat că Schimbarea la Față este ea însăși un moment profetic deoarece ‘ne arată care este viitorul ultim al celor care cred în Hristos: slava și bucuria Împărăției cerurilor.

De aceea, icoana ortodoxă ne prezintă sfinții în lumină cu aureolă sau pe fond auriu pentru a ne arăta că ei se află deja în Împărăția cerurilor și ne așteaptă și pe noi, se roagă pentru noi ca să intrăm și noi în slava Împărăției cerurilor’.

Comentarii Facebook


Știri recente