La Catedrala mitropolitana din Iasi, Sf. Liturghie a fost oficiata de catre PS Kallistos Ware, Episcop de Diokkleia

In cuvantul de invatatura, PS Sa a vorbit despre semnificatiile pericopei evanghelice din aceasta duminica, amintind despre o intamplare mentionata in ‘Pateric’, legata de Sf. Macarie cel Mare: ‘Ascultand Sf. Evanghelie de astazi despre vindecarea demonizatului din tinutul gherghesenilor sau gadarenilor, mi-am adus aminte de un cuvant din Pateric despre ce s-a intamplat cu unul dintre parintii nostri, Sf. Macarie cel Mare. Intr-o zi, pe cand Sf. Macarie mergea prin desert, a vazut la marginea drumului un craniu uman. Cu batul, a atins acest craniu si a intrebat: ‘Tu cine esti?’, iar craniul a raspuns: ‘Am fost un preot pagan; sunt in iad’. Sf. Macarie intreaba: ‘Si cum este acolo?’, iar craniul a raspuns: ‘Este locul pedepsei noastre; suntem legati unul de altul, spate in spate, asa incat sa nu ne vedem fetele unii altora’. Aceasta este esenta pedepsei vesnice, imposibilitatea de a vedea fata unul altuia, sa nu fii in stare sa vezi fata celuilalt, sa nu ai relatie cu el, sa nu-l iubesti pe celalalt. Sa vedem istorisirea evanghelica de astazi despre barbatul posedat. Citind aceasta Sf. Evanghelie si cautand sa o intelegem trebuie sa ne aducem aminte niste cuvinte pe care le veti auzi in continuare in Sf. Liturghie. Chiar inainte de citirea Crezului, din rostirea Crezului impreuna, diaconul proclama ‘Sa ne iubim unii pe altii, ca intr-un gand sa marturisim’, iar corul exulta: ‘Pe Tatal, pe Fiul si pe Sf. Duh, Treimea cea deofiinta si nedespartita’. Iadul inseamna sa fii singur, sa nu vezi fata nimanui si sa te simti ca intr-un mormant asemenea barbatului posedat de demon din aceasta Evanghelie. Dimpotriva, raiul inseamna cerul pe pamant, sa ne iubim unii pe altii. Aceasta este imaginea raiului: inseamna iubirea dupa modelul Sf. Treimi si intrarea in Imparatia lui Dumnezeu incepe cu privirea pe care o indreptam in ochii celor de langa noi, si privirea pe care o intalnim si pe care el o gaseste in ochii nostri. Sa ne iubim unii pe altii. Raiul inseamna dragoste si impartasire reciproca’.

PS Kallistos Ware a subliniat apoi modul in care trebuie sa se comporte un crestin pentru a ajunge in Imparatia lui Dumnezeu: ‘Sf. Vasile cel Mare spune: ‘Cine nu intelege oare ca omul este un animal social si nu unul salbatic si solitar, ca nimic nu este mai uman decat sa avem nevoie unul de altul, sa ne iubim unul pe altul si sa ne ajutam unul pe altul atunci cand este nevoie. Adevaratul crestin este cel care simte ca are frati si surori. Crestinii, in perioada primara a Bisericii, spuneau ca daca un crestin este singur nu poate sa fie numit crestin. Nu exista crestin adevarat, fiinta umana cu adevarat care sa fie singura, fiinta umana cu adevarat, persoana umana, acolo unde nu sunt cel putin doua persoane care comunica una cu cealalta. Intelesul Sf. Evanghelii de astazi, cuvantul adresat de Mantuitorul omului posedat din Sf. Evanghelie: ‘Intorce-te la casa ta’, poate sa fie rezumat in urmatoarele cuvinte: ‘Am nevoie de tine, ca sa ma recunosc pe mine’. Dumnezeu nu este singur, este unul in trei persoane. Dumnezeul crestin nu este un Dumnezeu insingurat, ci este o comuniune de persoane in iubire, iar noi, ca oameni, ca fiinte umane, persoane, create dupa chipul lui Dumnezeu, suntem chemati sa reproducem pe pamant imaginea chipului dragostei divine care se manifesta etern, vesnic, intre Persoanele Sf. Treimi, in ceruri. Suntem chemati sa fim icoane vii ale Sf. Treimi. Intorcandu-ne din aceasta Sf. Biserica spre ale noastre, sa cautam cu toate puterile noastre sa facem o comuniune a intelegerii, a relatiei si a dragostei’.

Comentarii Facebook


Știri recente