IPS Parinte Mitropolit Daniel a oficiat Sf. Liturghie la Catedrala mitropolitana din Iasi

In cuvintul de invatatura rostit, IPS Sa a subliniat invataturile principale ale pericopei evanghelice din Sfanta si Marea Joi a Saptamanii Patimilor, zi in care Biserica Ortodoxa face amintirea Cinei celei de Taina, cand Mantuitorul Iisus Hristos a instituit Sfanta Impartasanie si cand a spalat picioarele Apostolilor oferindu-le astfel o pilda de adanca smerenie: ‘Noi am retinut iubirea smerita a Mantuitorului care se arata atat in spalarea picioarelor Ucenicilor, cat si in instituirea Cinei celei de Taina, unde se arata iubirea Lui smerita si jertfelnica care se daruieste pentru noi, spre iertarea pacatelor, cat si in faptul ca El se lasa prins de catre slujitorii arhiereului Caiafa, ca urmare a unui sarut fals, fatarnic, de tradare a lui Iuda. Se mai arata smerenia nesfarsita a Mantuitorului Iisus Hristos si in faptul ca se lasa judecat si acuzat de o multime de invinuiri, de o multime de lucruri pe care El insa nu le-a savarsit. Cand a fost intrebat daca El este Fiul lui Dumnezeu, El a marturisit: ‘Veti vedea pe Fiul Omului de-a dreapta puterii venind pe norii cerului’, si de fapt El a amintit profetia proorocului Daniel despre Fiul Omului care vine pe norii cerului. In toate acestea se vede ca Mantuitorul Iisus Hristos, desi putea sa raspunda la violenta cu violenta, El nu face aceasta, ci Scripturile se implinesc aratand in Iisus Hristos o iubire smerita, ascultatoare fata de Dumnezeu Tatal si iertatoare fata de oameni’.

IPS Parinte Mitropolit Daniel s-a referit, de asemenea, la semnificatiile duhovnicesti ale Sfintei Euharistii, instituita de catre Mantuitorul Iisus Hristos la Cina cea de Taina: ‘In Sf. Euharistie pe care Mantuitorul Iisus Hristos a instituit-o la Cina cea de Taina se implineste Pastele Legamantului sau Testamentului Vechi si se instituie Pastele cel Nou, care este Legamantul cel nou in Persoana si lucrarea Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Scopul acestui nou Paste este sa ne elibereze din pacat. Sf. Euharistie cuprinde si trecerea noastra de pe pamant la cer, si anume in ea nu ni se mai daruieste viata pamanteasca, ci in Sf. Euharistie ni se da sa pregustam viata cereasca, viata din Imparatia Cerurilor’.

IPS Mitropolit Daniel a subliniat apoi deosebirile dintre Pastele Vechiului Testament si Pastele Noului Legamant: ‘In Pastele Vechiului Testament se daruia un lucru trecator, si anume erau azimile, vinul, potrivit Legii iudaice, fiindca acest Paste se serba in familie si, in acelasi timp, Pastele era simbolizat prin mielul pascal, care reprezenta sau preinchipuia jertfa lui Hristos, Mielul lui Dumnezeu, Care se jertfeste ca sa ridice pacatele lumii. In Pastele Noului legamant sau in Sf. Euharistie nu ni se mai daruieste hrana din lumea aceasta, deoarece painea si vinul devin hrana cereasca. In ele ni se daruieste Hristos Insusi’.

Comentarii Facebook


Știri recente