IPS Mitropolit Daniel a prezidat consfatuirea profesorilor de religie din Arhiepiscopia Iasilor

IPS Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, a prezidat astazi, la Centrul de Conferinte ‘Providenta’ din Iasi, lucrarile primei consfatuiri a profesorilor si inspectorilor de religie din judetele Arhiepiscopiei Iasilor. Intalnirea a avut ca tema ‘Lumina pentru suflet si societate. Valoarea orei de religie astazi’. Cuvantul de deschidere a fost rostit de catre IPS Parinte Mitropolit Daniel care a vorbit despre importanta reintroducerii in scoala a orei de Religie: ‘Reintroducerea orei de Religie in scolile publice in anul 1990, dupa 45 de ani de ateism impus in toate scolile de stat din Romania reprezinta un act de dreptate. Din punct de vedere spiritual, reintroducerea orei de Religie in scolile publice, cu respectul cuvenit identitatii fiecarui cult religios si al egalitatii tuturor cultelor oficial recunoscute, marca ridicarea din umilire prin inaltare in demnitate a credintei poporului roman, care se formeaza, se inalta si dainuie in istorie prin credinta iubitoare fertfelnica si prin aspiratia catre cele inalte: libertate, bunatate si sfintenie, dupa cum ne arata stema Romaniei in care vulturul roman purtator de Cruce se inalta spre vesnicie, luptand cu spada pentru a-si apara demnitatea sceptrului in fata lui Dumnezeu si a lumii. Predarea orei de Religie in scoala ofera copiilor si tinerilor darul cunoasterii rostului sau sensului existentei Universului si al omului. Intelegand ca toata existenta este dar al lui Dumnezeu, care trebuie cultivat de om prin conlucrare cu Dumnezeu Creatorul, omul se descopera pe sine ca fiind fiinta creatoare, activa sau harnica, iubitoare si darnica. Astfel, cunostintele religioase din scoala se fac roditoare in dragostea crestina din comunitatea bisericeasca si din viata sociala. Ora de Religie este lumina pentru suflet si il invata pe copil si pe tanar sa cultive darurile de la Botez intr-o existenta deodata personala si comunitara’.

De asemenea, IPS Mitropolit Daniel a vorbit despre aportul deosebit al societatii in educatia religioasa a oamenilor, educatie religioasa sustinuta in familie, scoala si Biserica: ‘Astazi, in societatea romaneasca, credinta religioasa inspira si sustine educatia copiilor in iubire fata de Dumnezeu si fata de aproapele, construirea de multe locasuri sfinte, organizarea operei sociale de caritate sau filantropice, care se vede in cantine pentru saraci, camine pentru copii, camine pentru batrani, unitati medicale pentru ingrijirea bolnavilor, publicatii de spiritualitate si cultura crestina, posturi de radio, prezenta preotilor de caritate in spitale, in unitati militare si in penitenciare, dialog cu alte Biserici si religii, cooperare cu alte popoare, mai ales cu tarile in care romanii se afla la munca sau la studii. Toate acestea sunt lumini ale credintei si educatiei religioase din familie, scoala si Biserica. In lumina credintei a educatiei religioase si a pastoralei active trebuie rezolvate si noile probleme ale copiilor ramasi acasa si ale parintilor plecati in strainatate, ale progesului material al societatii romanesti si ale integrarii Romaniei in Uniunea Europeana, deoarece credinta adevarata ne aduce in suflet discernamant si speranta, putere de lupta cu raul si bucuria realizarii binelui spre slava lui Dumnezeu si binele oamenilor. De aceea, multumim cu admiratie si gratitudine tuturor celor ce predau sau sprijina ora de Religie ca fiind o mare lucrare misionara si o investitie spirituala inestimabila pentru viata si demnitatea poporului roman’.

Urmatorul cuvant a fost rostit de catre pr. lect. dr. Mihai Vizitiu, consilier pe probleme de invatamant din Arhiepiscopia Iasilor, care a vorbit profesorilor prezenti la intrunirea de la Iasi despre obligativitatea orei de Religie in programa scolara si despre rolul profesorului de Religie: ‘In aproape toate tarile europene, educatia religioasa face parte din curriculum-ul scolar. Acum mai bine de 16 ani, Religia era un subiect tabu in Romania, iar astazi ea a devenit o disciplina de studiu obligatorie in invatamantul preunivesitar, iar cultele recunoscute se regasesc in programa de Religie. Acest fapt este perfect justificabil eminamente intr-o societate crestina, democratica, care-si asuma si isi promoveaza identitatea intr-o Europa crestina. Prin disciplina de Religie nu se doreste indoctrinarea elevului, ci transmiterea de cunostinte in vederea incurajarii dialogului, a tolerantei fata de semeni si de apartenenta lor religioasa, a respectului fata de ceilalti. Rolul profesorului de Religie, cleric sau laic, este vital pentru eficienta acestei ore pentru transmiterea mesajului pe care elevul sa-l recepteze si sa-l internalizeze. Profesorul trebuie sa fie receptiv la problemele tanarului si sa isi ia rolul de indrumator in serios, devenind un parinte spritual pentru elev. Obligativitatea Religiei in programa scolara este totusi un subiect delicat, unii sustinand ca se incalca astfel libertatea de expresie religioasa sau de alegere a elevului. Noi spunem ca alaturi de celelalte discipline, Religia contribuie la dezvoltarea personalitatii elevului si reprezinta un mijloc de promovare a drepturilor omului, cultivand respect pentru valorile crestine, europene si romanesti, iar prezenta Religiei in scoli este expresia insasi a libertatii de expresie si gandire supuse unei grele cenzuri pana acum 16 ani’.

Dupa interventia parintelui consilier Mihai Vizitiu, a urmat domnul Florin Frunza care a prezentat mesajul domnului secretar de stat pentru culte, Adrian Lemeni, mesaj in care a vorbit despre parteneriatul Stat-Biserica si despre prevederile legale privind inlesnirea asistentei religioase in diferite institutii ale statului: ‘Educatia reprezinta un domeniu important pentru parteneriatul dintre Stat si Biserica. Constitutia prevede ca Statul asigura libertatea invatamantului religios, potrivit cerintelor fiecarui cult. Acest aspect al parteneriatului dintre Stat si Biserica este evidentiat si in noul proiect al legii privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor. Conform art. 7 alineatul 1 din acest proiect, initiatorul doreste sa fie legiferata o stare de fapt, si anume: statul roman recunoaste cultelor rolul spiritual, educational, social-caritabil, cultural si de parteneri sociali, precum si statutul acestora de factori ai pacii sociale. Aceasta prevedere se intemeiaza pe teza constitutionala, conform careia cultele se bucura de sprijinul acestuia, al statului, inclusiv prin inlesnirea asistentei religioase in armata, in spitale, in penitenciare, in azile si in orfelinate. De asemenea, in proiectul de lege exista prevederi referitoare la predarea Religiei in scoala si la invatamantul organizat de cultele religioase. Predarea Religiei in tara noastra, mai mult o initiativa a Bisericii, a fost o cerere legitima a credinciosilor, impiedicati ani de-a randul sa-si formeze o cultura si o educatie religioasa in sistem organizat. In cei 16 ani de cand a fost reintrodus studiul Religiei in scoala, s-a constatat importanta orei de Religie atat in plan informativ, prin raspunsurile adecvate pe care le ofera nevoile concrete ale societatii contemporane, cat si in plan formativ, prin modelarea caracterului elevului, promovand un mod de a fi care sa corespunda exigentelor si nevoilor lumii de astazi’.

Conferinta a continuat apoi cu interventia domnului Iovu Brejulean, vicepresedintele Consiliului Judetean Iasi, care a prezentat consecintele orei de Religie observate in comportamentul copiilor: ‘N-am avut norocul ca in scoala sa invat religie. Am invatat ce-am putut din familie, parintii mei fiind oameni simpli. Din pacate, nici copiii mei nu au avut acest noroc, iar nepotii au ajuns si pot sa invete religie. Vin acasa si vorbesc foarte frumos de cadrele didactice care-i invata religie. Acum cateva zile am fost in satul meu si, mergand la biserica, l-am vazut pe parintele, un tanar de 26 de ani, inconjurat de zeci de copii care stiau foarte bine protocolul, stiau ceremonialul in totalitate, stiau rugaciuni si cantau alaturi de parintele. Copiii sunt mai mult atrasi de parinti si de profesorii care predau Religie’.

Domnul Constantin Neculau, reprezentantul primarului municipiului Iasi, Gheorghe Nichita, a vorbit despre misiunea formativa a orei de Religie: ‘Rolul dvs. este extraordinar de important. Cu harul dvs. trebuie sa va apropiati de sufletul copiilor si sa transformati ora de Religie intr-o ora de comunicare intre acei tineri, acei copii, si Dumnezeu. Trebuie sa saditi in sufletul lor aceasta credinta, sa le explicati religia ca pe o minune, ca pe o taina extraordinara. Lacasul de cult a devenit dupa Revolutie neincapator, fiind foarte multi tineri care vin la biserica. Trebuie muncit de jos cu acesti copii si trebuie muncit cu drag. Copiii au foarte mult de invatat de la religie. Apropiati-va cu drag de ei si incercati sa fiti parintii lor spirituali’.

Rectorul Universitatii ‘Al. I. Cuza’ Iasi, prof. dr. Dumitru Oprea, a vorbit celor prezenti despre misiunea profesorilor de a raspunde dorintei de luminare neamului: ‘Dorinta de luminare a mintilor pe aceste meleaguri este foarte veche si asta trebuie sa nu fie uitata de catre diriguitorii neamului. Le cerem permisiunea si dvs. iertare pentru indrazneala de a considera nu numai Facultatea de Teologie, ci intreaga Universitate ca un mega-laborator de credinta si luminare a mintilor tinerilor neamului nostru. Dumneavoastra, stimati profesori de Religie, v-ati format in astfel de laboratoare, iar roadele formarii dvs. se observa astazi in societatea romaneasca. De fapt, suntem singura Universitate din Romania care lasam libertate tinerilor daca vor sa fie fizicieni, chimisti, economisti, guvernanti si vor si Teologie Ortodoxa sau Romano-Catolica, sa o poata face ca o specializare secundara. Primesc scrisori de multumire pentru faptul ca multi absolventi ai Universitatii care au ajuns in zone unde nu poti sa traiesti ca profesor numai din matematica, sau numai din fizica, sau numai din educatie fizica, traiesc datorita Teologiei invatate la Universitate, si predau matematica si Teologie. M-am bucurat teribil cand primim astfel de mesaje. Iata ce inseamna libertatea omului de a alege si manifestarea vadita a dragostei fata de Dumnezeu si de Biserica’.

Conferinta a continuat apoi cu interventia prof. dr. Camelia Gavrila, inspector general al Inspectoratului Scolar Judetean Iasi, care a vorbit despre misinea profesorilor de Religie: ‘Profesorii de Religie au o misiune sacra. Ei nu fac un sacerdotiu, dar totusi oficiaza un fel de ritual, pentru ca stabilesc o anume relatie si au nevoie de o empatie ca structura a dumnealor pentru a putea comunica cu elevii. Nu asteptam cunostinte seci, nu asteptam predici, nu asteptam informatii dogmatice in ora aceea, ci asteptam traire, asteptam un dialog cultural, si poate ca in sensul acesta e de meditat si pentru viitor. Altfel te adresezi elevilor de clasa I sau de clasa a V-a, si altfel te adresezi liceenilor care astepata pe de o parte sfaturi si lectii de morala de la profesorul de Religie, dar pot astepta si raspuns pentru nelinistile lor, la un anumit moment al evolutiei pe masura ce trec prin crizele adolescentei’.

In cadrul lucrarilor conferintei de astazi, desfasurate la Centrul de Conferinte ‘Providenta’ din Iasi, sub presedintia IPS Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, au mai luat cuvantul prof. Horia Alexandru Negrescu, inspector scolar general al judetului Botosani, Taranu Madalin, reprezentant al Inspectoratului Judetean de Politie Iasi, prof. dr. Constantin Cucos, directorul Departamentului pentru Pregatirea Personalului Didactic, prof. dr. Stefan Afloroaie, decanul Facultatii de Filozofie din Iasi, pr. prof. dr. Gheorghe Popa, prorector al Universitatii ‘Al. I. Cuza’ din Iasi si cadru didactic la Facultatea de Teologie Ortodoxa ‘Dumitru Staniloae’ din Iasi, pr. dr. Vasile Nechita, inspector de religie la Inspectoratul Scolar Iasi, prof. Vilhelm Doru, inspector de religie la Inspectoratul Scolar Botosani, si prof. Mihai Giosan, inspector de religie la Inspectoratul Scolar Neamt. In finalul conferintei profesorilor si inspectorilor de religie din judetele Arhiepiscopiei Iasilor a avut loc acordarea distinctiei de vrednicie unor profesori de religie din judetele Iasi, Neamt si Botosani, la recomandarea Inspectoratelor Scolare din cele trei judete.

Comentarii Facebook


Știri recente