IPS Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, a slujit Sf. Liturghie la Catedrala mitropolitana din Iasi

IPS Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, inconjurat de un sobor de preoti si diaconi, a oficiat astazi slujba Sfintei Liturghii la Catedrala mitropolitana din Iasi. In cuvantul de invatatura, IPS Daniel a evidentiat principalele semnificatii ale pericopei evanghelice de astazi: ‘Evanghelia pe care am auzit-o acum ne arata, deodata, marea bunatate a iertarii lui Dumenezu fata de oameni si, in acelasi timp, datoria oamenilor de a ierta si ei la randul lor, precum Dumnezeu iarta pe cei care gresesc. De aceea, concluzia Evangheliei este aceasta: Dumnezeu iarta si cere ca si noi sa iertam altora, iar daca noi nu iertam altora, Dumnezeu are fata de cel care nu iarta o atitudine de pedepsire, o atitudine de responsabilizare, o atitudine prin care cel insensibil sau nesimtitor la darul iertarii sa poata intelege prin necaz si prin chin ceea ce n-a putut sa faca cu bucurie si de buna voie. Sluga aceasta care a fost iertata, dar n-a putut ierta la randul ei, a fost pedepsita si se spune in Evanghelie ‘si l-a dat pe mana chinuitorilor, pana ce va plati toata datoria’. Prin aceasta, vedem ca Dumnezeu este deodata bun si drept. Cand noi ne pocaim si cerem iertare El este bun, cand noi, insa, nesocotim bunatatea Lui si nu intelegem nimic din ea, noi nu o aplicam fata de semenii nostri. Cand nesocotim iertarea Lui si nu o facem roditoare fata de semenii nostri, atunci actioneaza dreptatea Lui. Deci, vedem ca Dumnezeu este deodata bun si drept, milostiv si, in acelasi timp, drept in intelesul ca nu trece pacatul cu vederea, ci pune pocainta spre indreptare. Cand s-a cerut iertare in stare de pocainta s-a primit, dar cand nu s-au valorificat bunurile sau darurile iertarii, atunci Dumnezeu responsabilizeaza pe om’. In cuvantul de invatatura, IPS Mitropolit Daniel a precizat si cat este de important pentru credinciosi sa-i ierte pe cei care le fac rau. Ca modele demne de urmat de credinciosi, IPS Daniel a dat exemplul sfintilor martiri care se rugau lui Dumnezeu sa-i ierte pe cei care ii executau: ‘Din vietile sfintilor martiri sau mucenici se vede ca ei simteau o putere deosebita in timpul suferintelor, o putere a prezentei iubirii jertfelnice si iertatoare a lui Hristos in ei. De aceea, n-au raspuns la rau cu rau si la ura cu ura, ci au biruit ura pacatului prin sfintenia iertarii, care vine din prezenta harului lui Dumnezeu in om. Iata de ce, sfintii mucenici sunt numiti ‘buni biruitori mucenici’, pentru ca au biruit duhul lumesc al urii si al vrajbei, al razbunarii si al rautatii, avand in ei iubire din iubirea lui Hristos. De aceea, noi cand nu putem ierta pe semenii nostri, trebuie sa incepem sa ne rugam pentru ei, pentru ca, foarte adesea, vrajba dintre oameni vine si din lucrarea diavolului, care este dezbinatorul, pentru ca diavolul este cel care dezbina, cel care tulbura viata oamenilor si relatiile dintre ei. Deci, iertarea aceasta sincera si totala se poate darui numai cand noi avem darul iertarii, ca prezenta a Mantuitorului Iisus Hristos Cel rastignit si inviat, in sufletele noastre. Biserica, invatand din Sf. Evanghelii, marea taina a iertarii, marele dar al iertarii pe care l-a dat Mantuitorul Cel inviat din morti Apostolilor, zicand: ‘Carora veti ierta pacatele, le vor fi iertate si carora le veti tine, vor fi tinute’, si amintindu-si de faptul ca Mantuitorul, inainte de moartea Sa, a zis: ‘Iarta-i, Parinte, ca nu stiu ce fac!’, are in centrul ei, in centrul vietii crestine, porunca iertarii si darul iertarii. De aceea, in mod deosebit, in timpul perioadelor de post, cand unim pocainta cu postul si cu rugaciunea, Biserica ne indeamna sa iertam toate cele pe care ni le-au facut, impotriva noastra, semenii nostri’.

Comentarii Facebook


Știri recente