IPS Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, a oficiat astazi Sf. Liturghie la vechea Catedrala mitropolitana, din Iasi

IPS Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, a oficiat astazi Sf. Liturghie la Biserica ‘Sf. Mare Mucenic Gheorghe’, vechea Catedrala mitropolitana din Iasi. In cuvantul de invatatura, IPS Sa s-a referit mai intai la semnificatiile pericopei evanghelice de astazi: ‘Evanghelia pe care am auzit-o astazi o mai auzim de obicei la Duminica Ortodoxiei cand este nevoie ca sa marturisim credinta adevarata si aceasta credinta adevarata insemneaza marturisirea dumnezeirii lui Iisus Hristos. In Evanghelia de astazi avem marturisirea aceasta ca Iisus din Nazaret este Fiul lui Dumnezeu si aceasta marturisire este la sfarsitul Evangheliei insotita de cuvintele Mantuitorului Iisus Hristos ca ‘de acum incolo veti vedea lucruri si mai mari si veti vedea cerurile deschizandu-se si ingerii din ceruri suindu-se si coborandu-se peste Fiul Omului’. Vedem, asadar, legatura intre marturisirea dumnezeirii Fiului intrupat, si anume a lui Iisus Hristos, si vederea Imparatiei Cerurilor. Deci, aceasta Evanghelie pe care o auzim de obicei la Duminica Ortodoxiei se citeste si astazi de ziua Sf. Ap. Andrei, fiindca Sf. Ap. Andrei este cel dintai dintre apostoli care a gasit pe Mesia, care a recunoscut in Iisus din Nazaret pe Mesia, Unsul lui Dumnezeu Cel profetit cu sute de ani inainte de catre proorocii Vechiului Testament si, tot in Evanghelia de astazi, se vede ca atat Andrei, cat si Filip, cat si Natanael au ajuns repede la marturisirea esentiala, si anume aceea ca Iisus din Nazaret este Fiul lui Dumnezeu, nu este doar Fiul Mariei si nu este doar copilul de care are grija dreptul Iosif, ci este Fiul Tatalui Ceresc, nascut pentru noi oamenii si pentru a noastra mantuire din Fecioara Maria, intrupandu-Se din ea prin lucrarea Duhului Sfant’.

IPS Parinte Mitropolit Daniel a evidentiat apoi importanta marturisirii facute de catre Sf. Andrei, cel dintai chemat la apostolie: ‘Sf. Ap. Andrei, inaintea Sf. Ap. Petru, fratele lui, este cel intai chemat la apostolie, dar si cel dintai chemat sa marturiseasca ca Iisus din Nazaret este Mesia cel asteptat si, din acest punct de vedere, marturisirea Sf. Ap. Andrei este deosebit de plina de lumina si de intelesuri duhovnicesti, fiindca Mesia este Unsul lui Dumnezeu, Cel care vine in lume sa ne mantuiasca si faptul ca Sf. Ap. Andrei, ucenicul la inceput al Sf. Ioan Botezatorul, recunoaste in Iisus din Nazaret pe Mesia, arata ca el continua marturisirea pe care a facut-o la Botezul Domnului, Sf. Ioan Botezatorul, cand l-a numit pe Iisus ‘Mielul lui Dumnezeu Care ridica pacatele lumii’. De aceea, in Evanghelia de astazi se preia aceasta expresie, ‘Iata, Mielul lui Dumnezeu’. Deci, Mantuitorul este marturisit ca fiind Mielul lui Dumnezeu, Care ridica pacatele lumii, si in acelasi timp este marturisit in Evanghelia de astazi ca fiind Mesia si Fiul lui Dumnezeu. Ideea de Miel al lui Dumnezeu deja trimite la jertfa Lui, pentru ca Mielul era jertfit cu prilejul sarbatorii Pastilor iudaice. Desi Evanghelia pare mai simpla, cu cuvinte mai putine, are o incarcatura duhovniceasca deosebit de mare. Ea nu se refera doar la faptul ca Sf. Ap. Andrei a fost cel dintai chemat, ci cel dintai chemat sa marturiseasca ca Iisus este Mesia, ca este Fiul lui Dumnezeu, ca este Mielul lui Dumnezeu, ca se intrupeaza pentru a se jertfi pentru mantuirea noastra, se intrupeaza pentru a trece prin moarte ca apoi sa ajunga la inviere si sa ne pregateasca noua loc in ceruri, ca sa traim vesnic in iubirea Preasfintei Treimi’.

IPS Daniel s-a referit totodata si la specificul traditiei apostolice mostenite de Rasaritul crestin de la Sfintii Apostoli Andrei si Ioan: ‘In traditia andreiana si ioaneica, care e mai mult specifica Rasaritului, se pune foarte mult accent si pe vederea lui Dumnezeu, nu numai pe ascultarea lui Dumnezeu, ascultarea Cuvantului lui Dumnezeu, ci asa cum se vede din Evanghelia aceasta, in care se vorbeste despre Sf. Ap. Andrei, despre Sf. Ap. Filip, care era si el tot din Betsaida si despre Sf. Natanael, nu e suficient cuvantul lui Dumnezeu care se asculta, ci avem nevoie si de Cuvantul lui Dumnezeu care se vede si nu este intamplator in Evanghelia aceasta a Sf. Evanghelist Ioan, in care se vorbeste despre Sf. Andrei, avem concluzia ‘De acum veti vedea cerurile deschise si ingerii suindu-se’, si apoi spune ‘coborandu-se peste Fiul Omului’. Ingerii care urca ducand rugaciunile Bisericii catre Fiul lui Dumnezeu si aducand de acolo binecuvantarea lui Dumnezeu ca urmare a rugaciunilor Bisericii vedem, asadar, in concluzia Evangheliei de astazi, taina Bisericii ca vedere a Imparatiei lui Dumnezeu, taina Bisericii care se roaga impreuna cu ingerii marturisind dumnezeirea Fiului, preamarindu-L prin rugaciuni si primind harul, binecuvantarea lui Dumnezeu, prin aceasta miscare a ingerilor care urca si care coboara in prezenta Fiului lui Dumnezeu Intrupat. Daca ne gandim cu mai multa atentie la aceasta Evanghelie si la sensibilitatea Ortodoxiei pentru vederea duhovniceasca a cerului, o vedere nu cu ochii trupesti, ci cu ochii sufletului luminati de har, atunci intelegem de ce traditia aceasta andreiana si ioaneica completeaza ascultarea cuvantului cu vederea duhovniceasca a slavei Imparatiei cerurilor care ni se deschide prin Iisus Hristos’.

IPS Parinte Mitropolit Daniel a amintit credinciosilor despre semnificatiile imprimarii pe peretele din pridvorul Bisericii ‘Sf. Mare Mucenic Gheorghe’, a momentului aducerii moastelor Sf. Apostol Andrei la Iasi, din anul 1996: ‘Pentru ca ne aflam in aceasta biserica recent pictata atat de frumos, Biserica Sf. Gheorghe, Catedrala veche din Iasi, in pridvorul careia se afla imprimat in mozaic chipul evenimentului aducerii moastelor Sf. Ap. Andrei la Iasi, am tinut sa subliniez legatura dintre cuvantul ascultat, cuvantul cantat si cuvantul privit, contemplat in icoane. Iata aici frumusetea acestor fresce in interiorul bisericii cu judecata de apoi, in care vedem multa lumina a sfintilor prooroci, apostoli si a sfintilor din toate veacurile, aici intelegem mai bine legatura pe care Evanghelia de astazi o face intre marturisirea dumnezeirii lui Iisus Hristos ca o conditie a vederii slavei Imparatiei cerurilor’.

IPS Daniel a explicat apoi de ce Sfantul Apostol Andrei se bucura de o cinstire deosebita din partea Bisericii Ortodoxe Romane, fiind considerat ocrotitorul romanilor. De asemenea, IPS Daniel a subliniat si importanta Sfantului Apostol Andrei pentru credinciosii din Arhiepiscopia Iasilor: ‘Sf. Ap. Andrei este pentru noi, romanii, cel care ne-a deschis prin Evanghelia propovaduita calea credintei in Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, si drumul Imparatiei cerurilor. Prin el, care a vazut pe Mesia, Fiul lui Dumnezeu, am primit noi darul de a vedea pe Dumnezeu, prezent in Biserica si in viata noastra. Ea ni se deschide pentru ochii nostri duhovnicesti ai sufletului frumusetea si slava Imparatiei cerurilor. De aceaa, sarbatoarea de astazi de pomenire a Sf. Ap. Andrei cel intai chemat este pentru poporul roman o sarbatoare deosebita, pentru ca el a fost cativa ani proclamat, Sf. Andrei, ocrotitorul Romaniei, pentru ca a fost primul dintre apostoli care a propovaduit Evanghelia pe teritoriul actual al Romaniei, in sud-estul tarii, in Dobrogea, si in plus noi, aici la Iasi, il praznuim cu multa dragoste pentru ca in 1996, capul Sf. Andrei a venit in pelerinaj aici, adus de IPS Nicodimos, Mitropolit de Patras, de la Patras unde se afla mormantul Sf. Ap. Andrei si unde se afla capul si o parte din lemnul crucii pe care a fost rastignit, in forma de X, cruce care se numeste ‘crucea Sfantului Andrei’. Sf. Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, in anul urmator, a binevoit ca sa aprobe ca in calendarul Arhiepiscopiei de la Iasi sa fie consemnata in data de 13 octombrie, a fiecarui an, Aducerea moastelor Sf. Apostol Andrei la Iasi, si de atunci dragostea noastra a poporului roamn, in general, dar mai ales aici, a credinciosilor din Moldova, si pretuirea fata de Sf. Ap. Andrei s-au intensificat. Noi suntem bucurosi ca aceasta sarbatoare a fost declarata apoi sarbatoare nationala bisericeasca’.

IPS Daniel a subliniat apoi semnificatiile Zilei de 1 decembrie, sarbatoarea Nationala a Romanilor, care trebuie privita insa in stransa legatura cu sarbatoarea Sf. Apostol Andrei: ‘Aceasta sarbatoare de 1 decembrie este sarbatoarea unitatii si demnitatii noastre nationale, dar nu trebuie sa uitam ca in data de 1 decembrie noi suntem fii duhovnicesti ai Apostolului cel dintai chemat, Andrei, praznuit in 30 noiembrie. Deci, in 1 decembrie trebuie sa ne aducem aminte ca noi am ajuns la unitate nationala mai intai pe baza credintei noastre apostolice. Cele doua sarbatori nu sunt intamplatoare, una langa alta, ci prin lucrarea lui Dumnezeu ele ne arata ca atunci cand suntem credinciosi, cand suntem fideli in mod statornic fata de Hristos Domnul, ne pastram unitatea noastra sufleteasca, in cuget si simtiri, si o putem dupa aceea afirma in ciuda tuturor greutatilor si vicisitudinilor si pe plan social si pe plan national sau patriotic’.

La finalul cuvantului de invatatura, IPS Daniel a felicitat pe toti cei care astazi isi sarbatoresc ziua numelui. De asemenea, IPS Daniel a adresat si un mesaj de felicitare tuturor romanilor cu prilejul Zilei Nationale: ‘Cu prilejul sarbatorii Sf. Ap. Andrei, cel dintai chemat, ocrotitorul Romaniei, dorim ca Hristos Domnul sa daruiasca tuturor celor care poarta numele de Andrei si Andreea sanatate si fericire, mult ajutor, bucurie si mantuire. De asemenea, felicitam pe toti credinciosii care cinstesc cu evlavie multa pe Sf. Ap. Andrei, rugandu-l sa mijloceasca langa Hristos, Care l-a chemat, langa Sf. Treime, ca tuturor romanilor Hristos Domnul sa daruiasca puterea pastrarii credintei apostolice si transmiterii ei generatiei tinere si marturisirii ei oriunde s-ar afla credinciosi ortodocsi romani in lume’.

Comentarii Facebook


Știri recente