IPS Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, a oficiat astazi Sf. Liturghie la Catedrala mitropolitana din Iasi

In cuvantul de invatatura, IPS Daniel a evidentiat intelesurile care se desprind din pericopa evanghelica citita in aceasta duminica: ‘Propovaduirea Mantuitorului Iisus Hristos este lumina pentru poporul ales, dar si pentru neamuri, pentru ca in Galileea nu se aflau numai evrei, ci si mai multe neamuri, erau mai multe etnii, era un tinut cosmopolit, cu neamuri diferite, cu natiuni diferite reprezentate acolo. Aceasta remarca a Evangheliei ca Mantuitorul aduce lumina atat pentru poporul ales, cat si pentru celelalte popoare, ne arata universalitatea mantuirii adusa in Hristos si trebuinta de a propovadui Evanghelia, mai intai poporului ales, si apoi tuturor popoarelor, tuturor semintiilor, tuturor etniilor. Aceasta lumina despre care vorbeste Mantuitorul nu este doar invatatura Mantuitorului nostru Iisus Hristos, ci este Persoana Lui, in primul rand. Mantuitorul Iisus Hristos talmaceste in invatatura Sa taina Persoanei Sale si taina lucrarii Sale. El va spune: ‘Eu sunt lumina lumii, Eu sunt Calea, Adevarul si Viata’ sau in alta parte spune ‘Eu sunt Invierea si Viata. Cel ce crede in Mine nu va muri, nu va pieri, ci va trai vesnic, chiar daca va muri cu trupul’.

IPS Parinte Mitropolit Daniel s-a referit la pocainta, ca principala conditie pentru a ajunge in Imparatia lui Dumnezeu: ‘Evanghelia ne arata ca cea dintai conditie pentru a intra in Imparatia Cerurilor sau Imparatia iubirii Preasfintei Treimi, imparatia vietii vesnice, a slavei vesnice si a bucuriei si a fericirii vesnice, este pocainta. Pocainta, spun Sf. Parinti, este indepartarea de pacat si apropierea de Dumnezeu, este parasirea lucrurilor care sunt impotriva voii lui Dumnezeu si implinirea lucrurilor care sunt facute cu voia lui Dumnezeu sau potrivit voii lui Dumnezeu. Cu alte cuvinte, pocainta este schimbarea modului de a fi, de a gandi, de a vorbi si de a savarsi lucrurile, de a savarsi faptele care seamana cu cele ale lui Dumnezeu. Deci noi, cand ne pocaim sau ne convertim, ne schimbam felul nostru de a fi, dintr-un mod pacatos de a trai, intr-un mod sfant’.

De asemenea, IPS Mitropolit Daniel a explicat si ce trebuie sa intelegem prin Imparatia cerurilor, Imparatia lui Dumnezeu: ‘Imparatia cerurilor nu sunt cerurile cu nori pe care le vedem noi, pentru ca acestia sunt trecatori, nu sunt stelele pe care le vedem noi, ci este viata vesnica si iubirea vesnica a Sfintei Treimi, Imparatia Tatalui si a Fiului si a Sf. Duh. Numai dupa ce S-a aratat Sf. Treime intr-un mod adaptat noua, intelegerii noastre, la Iordan, cand S-a botezat Mantuitorul Iisus Hristos si s-au deschis cerurile, a putut incepe predica Mantuitorului despre Imparatia cerurilor, ca sa ne arate noua ca Imparatia cerurilor nu este un spatiu infinit si vid sau nesfarsit si gol, umplut de obiecte luminoase, ci Imparatia cerurilor este iubirea plina de lumina si de viata a Preasfintei Treimi. Este vorba de lumina netrecatoare. Soarele si stelele celelalte dau o lumina, dar aceasta este trecatoare. Lumina, insa, cea neapusa, cea netrecatoare, este Hristos Domnul, este lumina Sf. Treimi’.

Totodata, IPS Parinte daniel a subliniat rolul important al Bisericii, ca loc al prezentei Imparatiei lui Dumnezeu: ‘Unde avem noi prezenta Imparatiei Tatalui si a Fiului si a Sf. Duh sau Imparatia cerurilor? In Biserica. Sf. Nicolae Cabasila a numit Biserica ‘antecamera Imparatiei cerurilor’, iar alti Sf. Parinti au numit-o ‘laboratorul invierii’. Biserica este locul unde pregustam Imparatia cerurilor, ea este arvuna, inceputul Imparatiei cerurilor, pentru ca in ea este Hristos prezent in toate zilele pana la sfarsitul veacurilor. ‘Iata, Eu sunt cu voi in toate zilele pana la sfarsitul veacurilor’. Desi este in ceruri, tainic, prin Duhul Sfant, prin toata lucrarea Bisericii, El este prezent in Biserica Sa si Se arata inimilor si ochilor sufletesti, ale celor care il iubesc pe El. Deci, Imparatia cerurilor este mereu, permanent propovaduita de Biserica, nu numai prin citirea Evangheliei, ci si prin toate slujbele si, mai ales, prin Sf. Taine, in care, intr-un mod tainic, dar real, ascuns intr-un fel ochilor trupesti, dar accesbil ochilor sufletesti, noi ne impartasim din slava veacului viitor’.

Comentarii Facebook


Știri recente