IPS Daniel a slujit Sfanta Liturghie din Duminica Ortodoxiei la Catedrala Mitropolitana din Iasi.

La Catedrala Mitropolitana din Iasi, Sfanta Liturghie din Duminica Ortodoxiei a fost oficiata de un sobor de preoti si diaconi in frunte cu Inalt Prea Sfintitul Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, care a tinut si cuvantul de invatatura la Evanghelia de astazi:

?In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Amin. Adevarat zic voua ca de acum inainte veti vedea cerul deschizandu-se si ingerii inaltandu-se si pogarandu-se peste Fiul Omului.

Prea Cuviosi si Prea Cucernici Parinti, iubiti credinciosi si credincioase,

Sfanta Evanghelie de astazi este Evanghelia Duminicii I din Sfantul si Marele Post, numita si Duminica Ortodoxiei sau a Dreptei Credinte. Cu prilejul Duminicii Ortodoxiei, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane trimite, ca in fiecare an, credinciosilor din intreaga Patriarhie Romana, Pastorala specifica acestei zile prin care se reafirma credinta ortodoxa manifestata intr-o forma concentrata si concluziva in cinstirea icoanelor si indeamna pe credinciosi ca la dreapta credinta sa adauge dreapta vietuire care cuprinde, pe langa post si rugaciune, si milostenia sau facerea de bine intru ajutorarea semenilor nostri. Cu prilejul acestei Pastorale a Sfantului Sinod, se va face si o colecta ca fiecare credincios, dupa putinta, sa ofere contributia sa pentru a ajuta parohii sarace si comunitati din strainatate, precum si alte activitati misionare ale Bisericii, pentrui ca o parte din ei raman la Eparhie pentru ajutorarea bisericilor in constructie, iar o alta parte merg la Fondul Central Misionar de la Bucuresti de unde se ajuta parohii din Diaspora si activitati misionare ale Patriarhiei Romane.

Duminica I din Sfantul si Marele Post este consacrata dreptei credinte sau Ortodoxiei si dateaza de la anul 843 cand s-a hotarat la Constantinopol ca Duminica I din Postul Pastelui trebuie sa fie inchinata marturisirii dreptei credinte si amintirii faptului ca Biserica Ortodoxa s-a luptat pentru cinstirea sfintelor icoane impotriva iconoclastilor, a celor care huleau si distrugeau icoanele. De aceea, s-a iesit in procesiune cu sfintele icoane in maini pentru a vedea nu numai frumusetea Ortodoxiei prin sfintele icoane, ci si pentru a intelege ce inseamna sfintele icoane ca forma de marturisire a dreptei credinte. Sfintele icoane nu sunt numai o podoaba in biserica, numai un mijloc estetic de a infrumuseta biserica, ci fac parte din marturisirea dreptei credinte, incat nimeni nu poate fi ortodox daca nu cinsteste sfintele icoane. Sfintele icoane nu se adauga la credinta ortodoxa ca o anexa, ci ele exprima credinta ortodoxa intr-o forma completa, nu numai sub forma de marturisire, ci si sub forma de rugaciune. Apostolul ne-a aratat semnificatia profunda a dreptei credinte care este darul lui Dumnezeu daruit omului prin care el vede pe Cel nevazut.Credinta este o anticipare a Imparatiei Cerurilor. Tot Apostolul ne-a spus ca credinta este o dovada a celor nevazute si o arvuna a celor fagaduite; ea este incredintarea celor nadajduite, o arvuna a ceea ce este acum speranta pentru noi, adica: vederea lui Dumnezeu in Imparatia cerurilor, o confirmare a darurilor nevazute pe care Dumnezeu ni le daruieste noua pentru mantuirea noastra. Evanghelia confirma ceea ce se spune in Apostol. Cand Se intalneste cu Filip si cu Natanael, Mantuitorul nostru Iisus Hristos arata ca El este cunoscator de suflete, ca el cunoaste oamenii pe care nu i-a mai intalnit niciodata mai inainte, aratand ca exista mai multe cunoasteri: nu numai cunoasterea prin simturi, ci si cunoasterea prin duh, cunoasterea duhovniceasca, cunoasterea sufletului omului pe care nu l-ai vazut niciodata inainte. Mantuitorul avea si o alta cunoastere: cunoasterea in duh pe care o da celor ce cred in El. Desi Filip ii spune lui Natanael: Am gasit pe Iisus, fiul lui Iosif din Nazaret., cand Natanael Il marturiseste pe Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu, atunci se face trecerea de la cunoasterea prin simturi, din istorie, la cunoasterea cereasca, la cunoasterea de dincolo de istorie. Drept rasplata, Mantuitorul le spune: De acum incolo veti vedea cerurile deschizandu-se si ingerii din ceruri inaltandu-se si pogorandu-se peste Fiul Omului.

Numai marturisirea Dumnezeirii lui Hristos ne poate deschide cerurile, adica intrarea in Imparatia Cerurilor. Cine marturiseste ca Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu si ca Dumnezeu L-a inviat din morti, acela se va mantui, ne spune Sfantul Apostol Pavel in Epistola catre Romani. Marturisirea Dumnezeirii lui Iisus Hristos este dreapta credinta. Cand Petru a marturisit ca Iisus este Fiul lui Dumnezeu celui viu, Mantuitorul i-a spus: Tu esti Petru si pe aceasta piatra voi zidi Biserica Mea.(adica pe piatra marturisirii celei adevarate ca Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu) si-ti voi da tie cheile Imparatiei Cerurilor (dreapta credinta deschide cerurile).

Natanael a vazut un om limitat si a marturisit pe Dumnezeu cel nelimitat, necuprins, nesfarsit; a vazut un trup de om trecator si a marturisit pe Dumnezeu cel mai inainte de veci, netrecator, pe Fiul lui Dumnezeu; a vazut trup si a marturisit pe Cel nevazut. Aceasta este Ortodoxia sau dreapta credinta: nu marturisim ceea ce vedem, ci marturisim ceea ce este dincolo de vederea ochilor trupesti, ceea ce vedem cu ochii duhovnicesti. De aceea, credinta este o vedere dincolo de vederea trupeasca, fizica. Mantuitorul a spus ca veti vedea ingerii inaltandu-se si pogorandu-se peste Fiul Omului; ingerii reprezinta pe slujitorii ceresti ai lui Dumnezeu, care fac legatura dintre cer si pamant, dintre Biserica din ceruri si Biserica de pe pamant. Hristos este imparatul Imparatiei Cerurilor, iar ingerii sunt slujitorii Lui, dar ei slujesc impreuna cu noi cand noi ne rugam; ei inconjura pe Imparatul cel nevazut din punct de vedere al ochilor trupesti, dar vazut ca Dumnezeu adevarat cu ochii credintei. Noi marturisim pe Iisus Hristos Care nu este un simplu om, ci Fiul lui Dumnezeu cel vesnic si nevazut Care S-a facut Om vazut. Icoana ortodoxa este confirmarea credintei ortodoxe: nu se puteau picta icoane in Vechiul Testament, cu exceptia celor doi Heruvimi din Templu care anuntau ca Dumnezeu este prezent acolo de o parte si de alta a chivotului si care prefigurau pe cei doi ingeri de la mormant ce aveau sa anunte femeilor mironosite Invierea Mantuitorului Iisus Hristos. Vechiul Testament interzicea facerea de chipuri din materie pentru ca Dumnezeu nu luase inca chip de om. Este semnificativ faptul ca, in momentul in care enumera Poruncile Vechiului Testament, Mantuitorul Iisus Hristos nu mai repeta doua dintre ele: cea referitoare la chip si cea referitoarre la sambata pentru ca sambata va fi inlocuita cu Duminica si ca Iisus Hristos este Domn al Sambetei. Cand Fiul lui Dumnezeu cel necuprins si nevazut S-a facut cuprins in trup omenesc si S-a facut vazut, atunci suntem obligati sa pictam icoane. De aceea, cine nu cinsteste icoana, nu marturiseste Intruparea: Ceea ce am auzit cu urechile noastre despre Cuvantul vietii si am vazut cu ochii nostri si am atins cu mainile noastre, spune Sfantul Ioan Evanghelistul. Se adauga la ascultarea Cuvantului lui Dumnezeu, vederea Cuvantului lui Dumnezeu: Mare este taina crestinatatii: Dumnezeu S-a aratat in trup, S-a indreptat in Duhul, S-a vestit de ingeri, S-a propovaduit intre neamuri, S-a crezut in lume si S-a inaltat intru slava., spune Sfantul Apostol Pavel. Mare este taina crestinatati: Dumnezeu a devenit Om pentru ca pe om sa-l indumnezeiasca prin har. Deci, dreapta credinta inseamna ca Sfintii Apostoli nu numai ca au auzit Cuvantul lui Dumnezeu, dar au vazut slava lui pe Tabor, slava Invierii Sale si slava Inaltarii Sale. Aceasta este Ortodoxia: marturisirea iubirii lui Dumnezeu care devine Om pentru ca pe noi sa ne sfinteasca, sa ne indumnezeiasca. Sfintii Parinti ne arata ca Fiul lui Dumnezeu Cel nevazut, Cel necuprins, Cel vesnic S-a facut om pentru ca pe nboi sa ne mantuiasca; a luat trup pamantesc, pentru ca noua sa ne daruiasca duh ceresc; S-a coborat la noi, pe pamant, pentru ca sa ne inalte pe noi la ceruri; s-a impartasit de viata noastra pamanteasca amestecata cu moartea, pentru ca sa se daruiasca viata lui cea fara de moarte; acest lucru il vedem in icoana in care nu pictam doar trupul Lui vazut cu ochii trupesti, ci pictam deodata si trupul care a fost vazut cu ochii trupesti si slava care se vede doar cu ochii credintei, reprezentata prin aureola din jur si prin fondul icoanei care este din aur. Icoana este marturisirea completa a Ortodoxiei; ea ne arata pe Mantuitorul Iisus Hristos, pe Maica Domnului, pe Sfintii Ingeri, pe Sfintii Prooroci si Apostoli, pe Sfintii Martiri, pe Sfintii Cuviosi si Cuvioase in Imparatia Luminii celei netrecatoare, necreate care nu se vede cu ochii trupesti, dar se vede cu ochii credintei, atunci cand Dumnezeu daruieste celor smeriti darul acesta de a vedea inca din lumea aceasta lumina cea netrecatoare din Imparatia Cerurilor. De aceea, icoanele nu se picteaza oricum si de oricine, ci de cei care au binecuvantare, care au studiat Teologia, care se roaga si care sunt marturisitori ai dreptei credintei. Icoana ortodoxa este o carte concentrata si mai mult decat o carte; la ea participa intreaga fiinta pentru ca noi ne rugam in fata icoanelor care sunt o invitatie la rugaciune, un semn al prezentei rugaciunii sfintilor pentru noi si impreuna cu noi; icoana Mantuitorului este confirmarea fagaduintei Lui ca: Eu sunt cu voi in toate zilele pana la sfarsitul veacurilor.. Cand intram in Biserica Mantuitorul nostru Iisus Hristos ne intampina Duminica cu icoana Invierii, asa cum a intampinat in ziua invierii Sale pe femeile mironosite si le-a zis: Bucurati-va! Nu va temeti!.. Fiecaruia dintre noi, in fiecare Duminica cand venim la biserica si cand sarutam icoana Sa, Mantuitorul ne spune: Bucurati-va! Nu va temeti!. Deci, icoana este facuta ca sa vedem care este dreapta credinta: credinta care ne duce la mantuirea in Imparatia Cerurilor, credinta care ne duce la sfintenie. Aceasta Duminica a Ortodoxiei a fost plasata in Postul Sfintelor pasti pentru a ne arata ca sfintele icoane ne conduc spre Inviere, spre viata cea adevarata, spre viata vesnica; dreapta credinta inseamna dreapta vietuire, iar dreapta vietuire inseamna lepadarea de pacat prin post si rugaciune, prin spovedanie, pe de o parte, si cautarea sfinteniei, pe de alta parte, fapt pentru care ne imaprtasim mai des cu Sfanta Euharistie; ne lepadam de pacate si ne unim cu Hristos Cel Unul Sfant; astfel ne sfintim viata noastra.

Ortodoxia nu este o simpla teorie sau o simpla convingere intelectuala ca Dumnezeu exista undeva, ci este legatura noastra vie cu Dumnezeu Cel viu, este credinta adevarata ca legatura de iubire cu Hristos Dumnezeu si cu Sfintii Lui. Sfantul Apostol Petru spune: Voi iubiti pe Hristos pe Care nu-L vedeti acum, dar Il veti vedea venind intru slava, iar bucuria eete rasplata credintei voastre.. Duminica Dreptei Credinte este Duminica bucuriei, pentru ca icoanele ne arata bucuria rugaciunii, a prezentei lui Dumnezeu, a Sfintei Treimi, a Mantuitorului nostru Iisus Hristos, a Maicii Domnului, a Sfintilor Ingeri, a Sfintilor din toate timpurile si de toate categoriile impreuna cu noi cand ne rugam. Frumusetea Ortodoxiei este bucurie intru Duhul Sfant, iar sfintii ne cheama la sfintenie. Ortodoxia nu este nici individualism, nici colectivism care niveleaza persoanele, ci fiecare sfant are un nume si un chip aparte, dupa cum fiecare credincios are un nume si un chip aparte. Aceasta comuniune de Persoane ale Sfintei Treimi face ca Biserica sa fie o comuniune de chipuri de persoane, dupa cum a spus un teolog francez: Crestinismul este religia chipului persoanelor in comuniune.. Vazand aceste icoane ale sfintilor noi ne bucuram in Duminica Ortodoxiei ca a triumfat dreapta credinta: iubirea sfintitoare a lui Dumnezeu aratata in Iisus Hristos. Sfintii sunt bpentru noi dascali, pentru ca atunci cand auzim viata lor, ne intaresc in credinta si ne incurajeaza la marturisirea credintei in mijlocul necazurilor si al incercarilor, si prieteni. Sfintii nu sunt numai modele pentru noi, ci ne si ajuta si sunt rugatori pentru noi: inteleg incercarile, necazurile noastre si se roaga pentru noi asi impreuna cu noi. De aceea, Biserica nu cinsteste materia icoanelor, ci persoanele reprezentate pe icoane. Sfantul Ioan Damaschin a spus: Eu nu cinstesc materia icoanei, ci pe Acela Care din iubire pentru mine S-a facut materie.. Noi nu cinstim lemnul sau hartia, vopseaua sau metalul, ci cinstim persoana reprezentata pe icoana care ne ajuta si se roaga pentru noi. Noi iubim pe Hristos si pe sfintii Lui, care se roaga pentru noi. Prin sfintele icoane, Sfintii ne invata doua lucruri: dreapta credinta si dreapta vietuire. De aceea, Mantuitorul a spus: Fiti sfinti, precum Tatal vostru din ceruri Sfant este., iar Sfantul Apostol Pavel spune: Cautati pacea cu toata lumea si sfintenia fara de care nimeni nu va putea vedea pe Dumnezeu.. Cel dintai pas in cautarea sfinteniei este lepadarea de pacate prin post, rugaciune, pocainta, spovedanie. Prin impartasania cu Sfintele Taine noi ne sfintim si cautand sfintenia, asa cum au cautat-o Sfintii, ne bucuram de mantuire spre slava lui Dumnezeu si a noastra mantuire.Amin.’

Comentarii Facebook


Știri recente