IPS Daniel a slujit in prima zi a anului 2004 Sfanta Liturghie si Slujba Te-Deum in Catedrala Mitropolitana din Iasi

Inalt Prea Sfintitul Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei a oficiat ieri, impreuna cu un sobor de preoti si diaconi, incepand cu ora 9.30, Sfanta Liturghie a Sfantului Vasile cel Mare in Catedrala Mitropolitana din Iasi. Dupa Sfanta Liturghie, Inalt Prea Sfintia Sa a oficiat Slujba Te-Deumului la inceputul noului an dupa care a rostit urmatorul cuvant de invatatura:

‘Prea cuviosi si prea cucernici parinti, iubiti credinciosi si credincioase, cu aceasta slujba de multumire numita Te-Deum (din limba latina, pe Tine Doamne-vrea sa spuna ca-pe Tine Te laudam si Tie Iti multumim) prin aceasta slujba – zic – am intrat si mai adinc in taina noului an si de aceea cu prilejul noului an 2004 va adresam parintesti si fratesti urari de sanatate, de mintuire, de pace si fericire, de ajutor mult de la Dumnezeu in tot lucrul bun; rugam pe Bunul Dumnezeu sa daruiasca belsug de roade pamintului si belsug de rodire de fapte bune credinciosilor, intregului popor roman.

Felicitam astazi si pe tinarul care a fost hirotonit, pe parintele Mihai, care a fost facut diacon, si mai tirziu va fi facut si preot pentru comunitatea de surdomuti de aici din Iasi si din Moldova, din Arhiepiscopia Iasilor. Acesti frati, aceste surori ale noastre care nu se pot bucura de darul vorbirii si auzirii, cu deficiente – deci – de vorbire si de auzire, totusi sint foarte receptivi la rugaciunile Bisericii. Parintele care a fost astazi facut diacon a facut patru ani de facultate speciala pentru a invata limbajul de comunicare cu acesti oameni (care au deficiente de vorbire si auzire) si el deja ii ajuta de multa vreme aici in Iasi, la biserica Sfintul Haralambie, la parintele Radu Brinza care este acum acolo paroh, prin o multime de credinciosi, care prin ceea ce interpreteaza parintele Mihai pot participa mai bine, inteleg mai bine Sfinta Liturghie. Speram ca sa gasim un post aici la Centrul Eparhial pentru dansul, ca sa se ocupe ca preot nu numai de surdomutii din Iasi ci si din toate celelalte orase din Arhiepiscopia Iasilor, si anume din judetele Iasi, Botosani si Neamt. Este o lucrare foarte importanta aceasta, este o slujire care cere rabdare, dar mai intii cere multa dragoste fata de Dumnezeu si fata de aproapele nostru, fata de Hristos cel prezent in cei care au nevoie de ajutorul nostru; si, desigur, aceasta lucrare a Bisericii noastre care se organizeaza in toata tara completeaza intrucitva lucrarea filantropica obisnuita, lucrarea de caritate, activitatea de caritate a Bisericii; si, Dumnezeu a facut ca azi noapte sa-l vad pe acest tinar intre credinciosi-asa intre dumneavoastra acolo, la mijlocul bisercii rugindu-se pentru anul care vine, in care de fapt am intrat;si l-am intrebat daca este pregatit pentru hirotonie si a spus ca face ascultare; si iata cum azi noapte de fapt am hotarit ca sa-l hirotonim astazi si sa-l sfintim diacon, si apoi mai tirziu o sa fie hirotonit sfintit si preot. Rugam pe Hristos Domnul prin mijlocirile Sfintului Ierarh Vasile cel Mare, care a avut grija de bolnavi, de leprosi,de oameni orfani, de oameni batrini, ca sa ii daruiasca tinarului acesta care se pregateste pentru slujirea si liturgica a acestor oameni care nu se bucura deplin de capacitatea de a vorbi si a auzi, sa-i daruiasca putere multa, sa-i daruiasca bucuria de a fi mina lui Hristos intinsa catre oamenii care sufera, dar care in suferinta lor nu se simt abandonati, nu se simt uitati, nu se simt marginalizati, ci integrati in comunitatea euharistica care este Biserica in timpul Sfintei Liturghii; si prin aceasta noi aratam ca Hristos Doctorul sufletelor si al trupurilor noastre iubeste pe orice om, si Biserica Lui care este Trupul Lui tainic trebuie sa faca ceea ce face Capul Ei Hristos doctorul si vindecatorul a toata boala si a toata neputiinta.

Aducem felicitari inca o data si uram tot binele celor ce poarta numele de Vasile si Vasilica si tuturor celor care azi-noapte si astazi ati venit sa va rugati impreuna cu noi; va dorim ajutor mult de la Dumnezeu si bucurie multa in suflete, in familiile dumneavoastra, in casele dumneavoastra, in activitatile dumneavoastra, ca sa lucram sub binecuvintarea Prea Sfintei Treimi.

Anul 2004 in care am intrat este un an plin de semnificatii daca noi reusim sa implinim voia lui Dumnezeu in viata noastra. Anul trecut a fost si el un an binecuvintat, a fost anul al treilea din mileniul al treilea 2003, cind am comemorat personalitatea marelui teolog roman,cel mai mare teolog ortodox al secolului al XX-lea, Parintele Dumitru Staniloaie. Anul trecut s-au implinit 100 de ani de la nasterea sa si 10 ani de la tercerea sa la viata vesnica si el a fost un teolog al Sfintei Treimi. S-a nascut in anul 1903, a murit in anul 1993 si a fost comemorat-deci-in mod deosebit in toate scolile de teologie, dar mai ales la Iasi si la Bucuresti ca teolog al Sfintei Treimi.

Este o semnificatie deosebita ca legatura intre anul nasterii, anul mortii si teologia lui profunda, luminoasa si calauzitoare, care are in centru Taina iubirii Sfintei Treimi in ea insasi, si pentru noi pentru oameni; si aceasta Taina a Iubirii lui Dumnezeu celei nesfirsite din Sfinta Treime s-a aratat prin Iisus Hristos sau ‘restaurarea omului’. Ei bine, anul trecut ne-am invrednicit si de o binecuvintare deosebita,si anume aducerea moastelor Sfintului Mare Mucenic Dimitrie Izvoritorul de Mir din Grecia, pentru a onora memoria parintelui Staniloaie si a domnitorului Dimitrie Cantemir al Moldovei.

Anul acesta 2004 speram sa fie si el un an al binecuvintarii, o binecuvintare deosebita pentru ca pomenim 500 de ani de la trecerea la viata vesnica a binecredinciosului voievod Stefan cel Mare si Sfint, care a fost domnitor al Moldovei intre anii 1457-1504; la doi iulie 1504 a trecut la Domnul. Unele documente austriece din 1856 ne spun ca el Stefan a fost gasit in mormintul Sau de la Putna, care nu se afla acolo-de fapt-unde lumea se inchina, ci in interiorul bisericii; pentru ca El stia ca va fi jefuit mormintul si si-a ascuns mormintul, dupa cum spune cronicarul:’Si lucrul lui stia bine a-l ascunde’.

Cind s-a descoperit in secolul al XIX-lea ,cu ocazia unor lucrari de restaurare a manastirii,mormintul lui Stefan cel Mare, s-a vazut ca el a fost inmormintat ca si calugar. A avut haina de calugar pe el si doar la git a avut o cruciulita de aur. A fost deci o mare taina care a fost pastrata si nu stim numele lui de calugarie; nu a fost inmormintat cu coroana; singurul semn domnesc sint citeva pietre scumpe care se aflau intr-o pinza care acoperea fata.

Deci Stefan cel Mare si Sfint a fost pe buna dreptate trecut un rindul sfintilor de catre Sfintul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane in iunie 1992, in aceeasi zi ca si duhovnicul sau Sfintul Cuvios Daniil Sihastrul de la Voronet. Stefan cel Mare si Sfint deci a fost, asa cum il numeste troparul aprobat de Sfintul Sinod, troparul sau, aparator neinfricat al credintei si patriei strabune, mare ctitor de locasuri sfinte.

Personalitatea sa a fost recunoscuta in timpul vietii sale si amplificata in recunoastere, dupa moartea sa si asa se face ca ultima sa ctitorie pe care n-a vazut-o insa terminata, pictata, manastirea Pogorirea Sfintului Duh de la Dobrovat atunci cind a fost pictata, la 29 de ani dupa moartea domnitorului – in mod deosebit de semnificativ – domnitorul n-a mai fost pictat ca de obicei in pronaos, ci in naos aproape de altar si n-a mai fost pictat in genunchi, ci pictat in picioare – desigur fara aureola – dar printre sfintii militari purtatori de biruinta Gheorghe, Dimitrie, Mercurie si ceilalti sfinti Procopie, Mina, Sfintii militari purtatori de biruinta. La Dobrovat a fost pictat Stefan cel Mare si Sfant alaturi de Constantin cel Mare, pe imparatul Constatin. Pentru ca posteritatea a recunoscut ca dupa cum Constantin cel Mare, Sfantul imparat si mama sa Elena au dat libertate crestinismului, Stefan cel Mare a aparat crestinatatea si acest lucru se poate vedea si din scrisoarea sa din 26 ianuarie 1475 dupa biruinta de la Vaslui cand atrage atentia domnitorilor crestini ai Europei ca daca Moldova in fata primejdiei otomane’ aceasta poarta a crestinatatii’ zice el, va cadea, toata crestinatea,desigur apuseana, va fi in primejdie. Deci avea constiinta in secolul al XV-lea ca apara nu doar tarisoara lui Moldova, poarta crestinatatii, ci intreaga crestinatate. De aceea Papa Sixt al IV-lea l-a numit ‘atletul credintei crestine’.

In anul 2004 avem marele prilej de a ne manifesta si mai mult ca neam de voievozi, ctitori de biserici si manastiri, aparatori ai valorilor crestine, ai culturii crestine si credinciosi care iubesc pe Hristos, iubesc biserica sa, o apara in fata dusmanilor vazuti si nevazuti si transmit mai departe valorile crestine pe care le-au primit de la inaintasi, pe care le-au sporit prin lucrarea de noi biserici, prin lucrarea de zidire a noi manastiri, prin restaurarea si intretinerea monumentelor istorice si prin infrumusetarea bisericilor noastre. Ca deodata cu infrumusetarea bisericilor sa ne infrumusetam si sufletele noastre prin fapte crestinesti.

Se stie si din mass-media ca cinstirea memoriei lui Stefan cel Mare si Sfant binecredinciosul voievod a devenit un program al conducerii statului care impruna cu Biserica coopereaza pentru ca aceasta cinstire sa se faca atat pe plan national cat si international ca un moment de recunostinta adusa memoriei marelui voievod, ca o intensificare a cererilor noastre catre el ca sa mijloceasca in ceruri, fiindca acum el nu mai apara Moldova si pe romani cu sabia ci cu rugaciunile Sale care sunt mai puternice decat orice sabie, si in acelasi timp anul 2004 este un prilej de a ne intari in demnitatea noastra de crestini si de romani de europeni crestini harnici si darnici, evlaviosi si intelepti asa cum a fost Stefan cel Mare si Sfant. Stefan cel Mare a devenit, asa cum spunea Nicolae Iorga, icoana cea mai frumoasa, cea mai curata a sufletului poporului roman.

Sa ne ajute bunul Dumnezeu ca sa-l cinstim dupa bunacuviinta si sa participam la toate momentele insemnate de cinstire a lui, mai ales la 2 Iulie cand vor fi mari serbari, la Manastirea Putna unde se afla mormantul sau.

Tot pentru a cinsti memoria binecredinciosului voievod Stefan cel Mare si Sfant in anul acesta 2004 in care am intrat cu binecuvantarea Prea Fericitului Patriarh Teoctist vom invita pe Sanctitatea Sa Bartolomeu I patriarhul de Constantinopol, pentru ca se stie ca Stefan cel Mare si Sfant a avut legaturi cu bizantul, Maria de Manguck sotia sa , a venit de la bizanti si el a avut contiinta ca apara crestinatatea rasariteana ortodoxa, mai ales dupa caderea Bizantului, intronizarea sa s-a facut la cativa ani dupa caderea Bizantului, Bizantul a cazut sub otomani in 1453 si Stefan cel Mare a devenit Domn al Moldovei in 1457,deci la 4 ani dupa caderea Constantinopolului intr-o vreme foarte tulbure plina de primejdii pentru intreaga crestinatate. Atunci Dumnezeu a binevoit ca el sa devina domnitor al Moldovei si aparator al crestinatatii. Sanctitatea Sa Bartolomeu I va veni sa sfinteasca pictura Bisericii Sfantului Ioan Iacob de la Neamt si pictura noua a Bisericii Sfintei Teodora de la Sihla din Manastirea Sihastria si apoi un camin de batrani si pelerini ‘Sfantul Cuvios Paisie de la Neamt, de la a carui trecere la viata vesnica se implinesc anul acesta 210 ani – el a murit in anul 1794 – , un camin modern de batrani si pelerini care in week-end, la sfarsit de saptamana, vor vizita manastirile si vor participa la programe religioase si culturale organizate cu ajutorul seminarului teologic Veniamin Costache din Manastirea Neamt. Dupa aceea Sanctitatea Sa va veni la Iasi pentru a participa la Hramul Sfintei Cuvioase Parascheva cand vom omagia prin simpozion cultural si religios deosebit memoria marelui voievod al Moldovei drept credinciosul Stefan cel Mare si Sfant. Speram sa avem si alti oaspeti de seama, personalitati care ne vor vizita tara, pentru a scoate in evidenta ca Stefan cel Mare si Sfant a ajutat nu numai in tara ci si in afara. A ajutat Sfantul Munte Athos, a ajutat crestinii din Orient si a avut si o deschidere deosebita spre valorile din occident, tactica sa de lupta si armele sale erau de provenienta occidentala ca si cei 3 medici ai sai italieni de la Padova. Deci a fost un foarte bun roman si in acelasi timp un om cu deschidere universala, un om care a aparat intrega crestinatate.

Intr-o lume din ce in ce mai secularizata si intr-o Europa din ce in ce mai plina de indoiala in credinta este necesar ca romanii urmasi a lui Stefan cel Mare si ai altor credinciosi voievozi sa aduca in Europa aceasta marturia valorilor crestine izvorata din Evanghelia Iubirii lui Hristos pentru oameni din Evanghelia Iubiri i,Evanghelia Crucii si a Invierii.

Sa ne ajute bunul Dumnezeu sa avem bucuria aceasta de a ne intari credinta si comuniunea in jurul sfintilor spre slava lui Dumnezeu si spre a noastra mantuire, Amin.

Sa traiti intru multi si binecuvantati ani.’

Comentarii Facebook


Știri recente