IPS Daniel a slujit astazi Sfanta Liturghie la Catedrala Mitropolitana din Iasi

Inalt Prea Sfintitul Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, a slujit astazi Sfanta Liturghie in Catedrala Mitropolitana din Iasi.

In cuvantul de invatatura tinut in aceasta duminica la Pilda lui Zaheu Vamesul, Inalt Prea Sfintitul Parinte Mitropolit Daniel a aratat ca Mantuitorul nostru Iisus Hristos schimba viata oamenilor nu numai prin pedepse, incercari, greutati, necazuri. El a evidentiat, de asemenea, faptul ca neasteptata surpriza pe care o face Mantuitorul acestui vames pacatos, produce in el, doua lucruri: constiinta pacatului si dorinta de indreptare prin bunatatea aratata ca milostenie.

In continuare Inalt Prea Sfintitul Daniel a subliniat ca Zaheu Vamesul este unul dintre putinii bogati care se mantuiesc si a mentionat de asemenea ca Fiul Omului a venit in lume sa caute si sa mantuiasca pe cel pierdut: ‘In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Amin. ‘Fiindca Fiul Omului a venit sa caute si sa mantuiasca pe cel pierdut.’

Prea Cuviosi si Prea Cucernici Parinti, iubiti credinciosi si credincioase,

In Sfanta Evanghelie de astazi vedem un bogat care se mantuieste pentru ca se pocaieste, iar pocainta lui este insotita de faptele pocaintei. Zaheu Vamesul este unul dintre putinii bogati care se mantuiesc in Evanghelia dupa Luca pentru ca alti bogati, despre care vorbeste acelasi Sfant Evanghelist, si-au pierdut mantuirea pentru nesimtirea lor duhovniceasca, pentru nepocainta si pentru neschimbarea vietii lor. Bogatul caruia i-a rodit tarina s-a pierdut, fiind socotit un neintelept sau un nebun; bogatul care era insensibil la suferinta lui Lazar cel sarac si-a pierdut si el mantuirea; insa bogatul acesta, Zaheu Vamesul, care s-a imbogatit exploatand, inseland, rapind de la oameni, acesta se mantuieste pentru ca isi schimba viata, se pocaieste si da inapoi impatrit celor pe care i-a napastuit. Evanghelia este plina de invataturi duhovnicesti pentru viata noastra si ea ne arata concluzia ei prin cuvintele Mantuitorului nostru Iisus Hristos ca: Dumnezeu cauta pe fiecare om care merge spre pierzare; si daca cel care merge spre pierzare, simte chemarea lui Dumnezeu si cautarea Lui, se mantuieste; daca nu raspunde cautarii si chemarii lui Dumnezeu, se pierde. ‘Fiul Omului a venit sa caute si sa mantuiasca pe cel pierdut.’ Orice om care ramane in pacat este un om pierdut pentru ca plata pacatelor este moartea; insa pocainta, iertarea pacatelor si schimbarea vietii inseamna trecerea de la pierzare la mantuire. Nu stim ce a fost in inima si in cugetul lui Zaheu Vamesul cand L-a cautat pe Mantuitorul cu dorinta de a-L vedea. Aceasta curiozitate a lui de a-L vedea pe Iisus din Nazaret despre Care auzise ca a facut multe minuni si Care a schimbat vieti omenesti: a ridicat pe cei cazuti, a iertat o multime de pacatosi, a vindecat o multime de boli, unele dintre ele incurabile, nu este simpla curiozitate, ci este o cautare a ceea ce el, Zaheu Vamesul nu avea, anume: impacarea cu sine, cu constiinta si cu Dumnezeu. El s-a imbogatit repede, dar necinstit. El era invidiat pentru ca era bogat; a devenit bogat peste noapte, in scurt timp; era urat de concetatenii sai pentru ca era nedrept si lacom. Vamesii erau, in general, oameni care doreau sa se imbogateasca, luand mai mult decat se cuvenea sau decat permitea Legea. La un moment dat, in viata lui s-a trezit dorul de a-si schimba viata; nu mai era atat de fericit cum crezuse el ca va fi fericit daca se imbogateste oricum; bogatiile adunate nu-l mai satisfaceau sufleteste; simtea ca omul este mai mult decat materie si ca pacea, bucuria si fericirea nu vin numai din acumulare de bunuri in jurul nostru, ci in primul rand din acumulare de bunatate in interiorul nostru. Deci, in acest pacatos, lacom si nedrept, in vamesul Zaheu incepe sa se schimbe ceva si el cauta pe cel care poate sa-l schimbe cu adevarat, care poate sa-i schimbe viata, care poate sa-l usureze de un trecut apasator si sa-i dea o lumina noua vietii sale, lumina mantuirii. Pentru ca aceasta cautare a sa, care pare o simpla curiozitate la prima vedere, este o cautare sincera de schimbare a vietii, Hristos Domnul il cauta pe el, il cauta ca sa-l mantuiasca: Astazi s-a facut mantuire casei acesteia, caci si acesta este fiul lui Avraam.. In ce consta acum cautarea Mantuitorului, Care, dupa ce vindeca orbii din Ierihon, merge spre acest om orbit sufleteste de patima lacomiei, dar care doreste o lumina noua in viata sa. Mantuitorul, Care cunoaste gandurile tuturor oamenilor, pacatele si virtutile, interioritatea vietii, se opreste in dreptul sicomorului sau a arborelui in care se afla acest om mic de statura si mic si de suflet atunci cand se imbogateste pe nedrept, si-i spune: Zahee, coboara-te din pom ca sa Ma primesti in casa ta.. Neasteptata cinste pe care Mantuitorul o face acestui om urat si invidiat de toti concetatenii sai, produce in el o bucurie mare, despre care Evanghelia zice ca: Zaheu Vamesul l-a primit in casa lui pe Iisus cu mare bucurie. Aici vedem ca Hristos Domnul face surprize, schimba viata oamenilor nu numai prin pedepse: prin incercari, greutati, suferinte, necazuri, prin boli, ci si prin mijloace permise de El ca sa ne dezlipim de ceea ce ne-am lipit prea mult, de lucrurile trecatoare si limitate, si sa ne alipim de Dumnezeu Care este netrecator si nelimitat, ca sa castigam libertatea interioara a sufletului. Neasteptata bunatate, generozitate si cinstire pe care Mantuitorul Iisus Hristos o face acestui vames pacatos, produce in el doua lucruri: constiinta pacatului si dorinta de indreptare, pe de o parte, si bunatatea aratata ca milostenie: Jumatate din averea mea o dau, Doamne, saracilor, iar celor pe care i-am napastuit le intorc impatrit.. Vedem ca, deodata cu pocainta, cu regretul vietii pacatoase trecute si prezente, omul acesta, Zaheu Vamesul, arata ca mai are in el un gram de bunatate, ca a mai ramas o scanteie, un carbune, sub cenusa pacatului, care nu s-a stins. Cand Hristos, Lumina lumii, se intalneste cu putina lumina care a mai ramas in omul acesta, adica chipul lui Dumnezeu din om, atunci bunatatea lui dumnezeu il provoaca la bunatate; lumina lui Hristos ii lumineaza sufletul si-i da sens nou vietii vamesului Zaheu. Vedem aici profunda intelepciune a Mantuitorului nostru Iisus Hristos, dumnezeiasca Lui intelepciune de mare duhovnic, singurul duhovnic desavarsit, Care, cu Duhul Sfant, schimba sufletul omului si recupereaza ceea ce pare pierdut, curateste ceea ce este necurat si ridica ceea ce este cazut; aceasta inseamna mantuirea: a reda mai intai sanatatea sufletului omului care s-a indepartat de Dumnezeu si s-a imbolnavit prin pacat. Evanghelia de astazi ne arata convertire prin bunatate, nu convertire prin pedeapsa. Ea ne invata sa intelegem ca multa rabdare si marea bunatate a lui Dumnezeu este un indemn tainic la pocainta, la schimbare. Multi oameni, desi fac rele, primesc multe daruri de la Dumnezeu; desi sunt rai, totusi le merge bine; si unii oameni se intreaba: Cum de le mai merge bine acestor oameni atat de rai, de lacomi? Din Evanghelia de astazi, intelegem ca Mantuitorul nostru Iisus Hristos asteapta ca bunatatea lui Dumnezeu, milostivirea, generozitatea, darnicia Lui sa-i determine intr-o zi sa-si schimbe viata, sa se converteasca nu datorita fricii sau temei de pedeapsa, ci datorita bunatatii nesfarsite a lui Dumnezeu Care iubeste pe orice om si doreste ca fiecare om sa nu se piarda, ci sa se mantuiasca. Sa rugam pe Hristos Domnul sa ne ajute sa ne schimbam viata nu numai atunci cand trecem prin necazuri, ci si cand primim daruri si binecuvantari nemeritate de la Dumnezeu; sa ne schimbam in bunatate prin bunatatea Lui, spre slava Lui si a noastra mantuire.Amin.’

Comentarii Facebook


Știri recente