IPS Daniel a participat in aceasta seara la hramul Bisericii ‘Ziua Crucii’ din Iasi.

Inalt Prea Sfintitul Daniel – Mitropolitul Moldovei si Bucovinei a participat in aceasta seara la slujba Vecerniei oficiate la Biserica ‘Ziua Crucii’ din Iasi, care isi praznuieste hramul.

In cuvantul de invatatura adresat credinciosilor, Inalt Prea Sfintitul Parinte Mitropolit Daniel a vorbit despre cinstirea Sfintei Cruci in cultul Bisericii Ortodoxe: ‘In Biserica Ortodoxa vedem ca niciodata Crucea nu este despartita de Hristos si nici Hristos nu este despartit de Cruce. Dupa cum Crucea nu este despartita de Sfanta Treime, si Sfanta Treime este nedespartita de Sfanta Cruce. De aceea, noi, cand facem semnul crucii, zicem: ‘In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh’ sau ‘Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh’, pentru ca Mantuitorul Iisus Hristos Cel Rastignit si Inviat este Unul din Sfanta Treime. In El se arata iubirea lui Dumnezeu-Tatal fata de lume si prin El ni se impartaseste harul Sfantului Duh ca har mantuitor, sfintitor, luminator, care ne duce in Imparatia iubirii si slavei vesnice a Tatalui si a Fiului si a Sfantului Duh. In cultul Bisericii Ortodoxe, Crucea este deodata semn al suferintei Mantuitorului nostru Iisus Hristos si semn al bucuriei Invierii pentru ca Mantuitorul nostru Iisus Hristos nu a voit ca sa uite de crucea Sa. El Care a vindecat atatia bolnavi, Care a vindecat orbii din nastere, putea sa faca in asa fel incat pe Trupul Sau cel inviat din morti sa nu mai apara nici un semn de rana, nici un stigmat al suferintelor Sale, dar nu a voit ca sa ascunda semnele Crucii. Ci semnele suferintei Lui pe Cruce raman in Ceruri si in vesnicie, in Trupul Sau cel inviat si preaslavit. Din aceasta taina a Crucii interiorizata in Trupul lui Hristos Cel Inviat, Inaltat la Ceruri si Preaslavit, a invatat Biserica Ortodoxa ca sa nu separe niciodata Crucea de Inviere. De aceea, in noaptea de Inviere, in Biserica Ortodoxa nu se ascunde Crucea, ci se ridica in vazul tuturor, se adauga lumanarea Invierii si se spune: ‘Hristos a inviat!’, iar credinciosii raspund: ‘Adevarat a inviat!’. In fiecare duminica, fiindca duminica este Ziua Invierii, noi cantam ‘Crucii Tale, ne inchinam, Hristoase, si Sfanta Invierea Ta o laudam si o marim.’ Atunci cand cinstim Sfanta Cruce, noi ne gandim la iubirea nesfarsita a lui Dumnezeu pentru mantuirea neamului omenesc, dar si la bucuria, lumina si slava Invierii. Crucea este semnul biruintei iubirii lui Hristos mai tare decat pacatul si decat moartea. Crucea este semnul bucuriei Invierii. De aceea, noi, pe mormintele celor dragi ai nostri, asezam Sfanta Cruce aratand deodata tristetea noastra, suferinta noastra pentru pierderea celor dragi. Dar, prin Cruce nu aratam numai suferinta, tristetea, ci si spereanta, nadejdea Invierii. De aceea, la sfarsitul Marturisirii de credinta, a Crezului sau a Simbolului Credintei, noi spunem ‘astept Invierea mortilor si veacului ce va sa fie’. Deci, Sfanta Cruce este lumina vietii crestine. De aceea, Sfantul Apostol Pavel spunea: ‘Iar mie sa nu-mi fie a ma lauda decat in Crucea Domnului Iisus Hristos in care lumea este rastignita pentru mine si eu pentru lume.’ Sfantul Apostol Pavel ne arata ca Sfanta Cruce este putere, puterea lui Dumnezeu care ne ajuta sa luptam cu ceea ce este lumesc, adica ceea ce este pacatos, in noi, si sa ne unim cu Hristos Care este Sfant. Sfanta Cruce este aceea care rastigneste raul, pacatul, egoismul din noi, si elibereaza in noi puterea de a iubi cu smerenie si cu daruire de sine pe Dumnezeu in rugaciune si pe semeni in fapte bune. Cu alte cuvinte, Crucea nu este numai un semn exterior, ci este si o norma interioara de viata duhovniceasca. Toate metaniile noastre, toate zilele de post, toate lacrimile pocaintei izvorasc din harul Sfintei Cruci, din harul Mantuitorului Cel Rastignit si Inviat. Daca trecem prin lupta aceasta cu pacatul si biruim cu ajutorul harului lui Dumnezeu, nu doar cu propriile noastre puteri, atunci simtim si bucuria invierii sufletului nostru din pacat, din rautate, din egoism, si ne luminam cu praznuirea, asa cum cantam in noaptea de Paste. Crucea este semn vizibil, exterior, dar in acelasi timp este o regula, o norma si o strategie de lupta duhovniceasca interioara; ne rastignim gandurile egoiste, ne rastignim cuvintele nepotrivite si ne infranam de la lacomie, de la fapte rele. Ne rastignim fata de lume si inviem impreuna cu Hristos Care a zis: ‘In lume, necazuri veti avea; dar indrazniti. Iata, Eu am biruit lumea!’, adica am biruit lumescul, am biruit pacatul, am biruit rautatea, autosuficienta lumii ca realitata inchisa in sine si indepartata de Dumnezeu. Deci, Sfante Cruce asa este inteleasa in Ortodoxie, nu doar ca un semn exterior, ca o podoaba frumoasa, ci si ca o lumina a inimii, o lumina interioara, o putere duhovniceasca de a rastigni pacatul si de a primi bucuria comuniunii cu Dumnezeu si cu semenii nostri. Iata de ce noi cantam ‘Crucii Tale, ne inchinam, Hristoase, si Sfanta Invierea Ta o laudam si o marim.’ in fiecare duminica, Ziua Invierii, duminica este un Paste in fiecare saptamana care izvoraste din Pastele cele Mari, din Invierea Domnului praznuita de Sfintele Pasti. Cand omul nu mai rastigneste pacatul in el, nu simte nici adevarata bucurie sufleteasca; cine nu posteste in Postul Sfintelor Pasti, in Postul Craciunului sau in celelalte posturi ale Bisericii nu simte deplin bucuria invierii sufletului din pacat; cine nu face milostenie si nu-si rastigneste lacomia, nu simte bucuria libertatii interioare; cine nu cere iertare de la Dumnezeu si de la semeni, nu simte bucuria eliberarii sale din propriul egoism. Deci, Sfanta Cruce ca norma de viata, ca lumina a vietii ne arata sa mergem pe calea sfinteniei.’

Inalt Prea Sfintitul Parinte Mitropolit Daniel al Moldovei si Bucovinei i-a felicitat pe parintii slujitori la Biserica ‘Ziua Crucii’ din Iasi, precum si pe enoriasi pentru activitatile deosebite ce se deruleaza la aceasta parohie: ‘Noi va felicitam cu prilejul hramului acestei biserici, numita in Iasi ‘Ziua Crucii’, o biserica asezata langa un pod care, de fapt, ne arata ca Sfanta Cruce ne ajuta sa trecem din lumea aceasta in lumea vietii vesnice. Sfanta Cruce ne ajuta sa trecem de la pacat la sfintenie, de la egoism la iubire frateasca, de la grija prea multa de noi insine la grija si ajutorare frateasca fata de cei care sufera. Noi va felicitam pentru activitatea dumneavoastra liturgica impreuna cu parintii slujitori de aici, dar si pentru activitatea dumneavoastra misionara de ajutorare a saracilor, de vizitare a bolnavilor, de infrumusetare a bisericii, de grija pentru cresterea copiilor in credinta. Ne apropiem de noul An Scolar si cerem Mantuitorului Iisus Hristos sa ne binecuvinteze pe toti, dar mai ales pe copii si pe tineri si sa-i lumineze cu lumina iubirii si bucuriei Sfintei Cruci. Ne rugam mai ales pentru parintii si copii care sunt saraci, care sunt singuri, pentru copiii fara parinti si pentru parintii aflati departe de proprii lor copii, parintii plecati in strainatate sa munceasca si sa castige un banut. Ne rugam pentru cei singuri, pentru cei bolnavi, pentru cei tristi, pentru cei care se afla in doliu, pentru oamenii care au nevoie de ajutorul si lumina Sfintei Cruci ca lumina a Invierii. Tuturor celor care ajuta pe semenii lor le dorim ca sa simta bucuria Invierii in sufletul lor si sfintenia care vine prin Sfanta Cruce ca daruire de sine, ca jertfa, ca milostenie, ca fapta buna, ca multime de cuvinte incurajatoare si de gesturi de speranta. Tuturor va dorim ‘Ani Multi si Binecuvantati!’ si rugam pe Dumnezeu sa mantuiasca pe poporul sau credincios, pe toti crestinii dreptmaritori si sa binecuvinteze mostenirea Sa, asa cum spune Troparul Sfintei Cruci, si anume Biserica din neam in neam, din generatie in generatie.’

Comentarii Facebook


Știri recente