IPS Daniel a oficiat astazi slujba Sfintei Liturghii la Biserica ‘Sfantul Nicolae’ Domnesc din Iasi.

Inalt Prea Sfintitul Daniel – Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, inconjurat de un impresionant sobor de preoti si diaconi, a oficiat astazi slujba Sfintei Liturghii la Biserica ‘Sfantul Nicolae’ Domnesc din Iasi.

Biserica ‘Sfantul Nicolae’ Domnesc – Iasi a fost ctitorita de Binecredinciosul Voievod Stefan cel Mare si Sfant intre anii 1491-1492.

In cuvantul sau de invatatura din cadrul Sfintei Liturghii, Inalt Prea Sfintitul Daniel – Mitropolitul Moldovei si Bucovinei a subliniat faptul ca Sfantul Ierarh Nicolae a fost un mare luptator pentru apararea dreptei credinte: ‘Din viata si activitatea Sfantului Ierarh Nicolae al Mirelor Lichiei retinem 3 lucruri deosebite. In primul rand, Sfantul Nicolae este un aparator al dreptei credintei si, de aceea, in Troparul sau este numit indreptator credintei. Sfantul Nicolae l-a infruntat pe ereticul Arie la Sinodul I Ecumenic de la Niceea din anul 325 pentru ca Arie sustinea ca Mantuitorul nostru Iisus Hristos nu este Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, ci ca Hristos este prima creatura si ca ar fi un om indumnezeit, nu un Dumnezeu facut om. In al doilea rand, Sfantul Nicolae este un sprijinitor al oamenilor saraci, al fetelor fara zestre, al celor nedreptatiti de judecatori nedrepti si este milostiv. Acest aspect al filantropiei, al caritatii este cel mai puternic, retinut de catre Traditie. De aceea, sarbatoarea Sfantului Nicolae este plina de semnificatie. In al treilea rand, Sfantul Nicolae este considerat chip al blandetilor. El nu are doar o darnicie, o generozitate, ci are si o delicatete in felul sau de a fi.’

In continuarea cuvantului sau, Inalt Prea Sfintitul Parinte Mitropolit Daniel al Moldovei si Bucovinei a aratat faptul ca sarbatoarea Sfantului Nicolae este o pregatire pentru Nasterea Domnului nostru Iisus Hristos: ‘Prin modelul, prin pilda vietii sale, Sfantul Nicolae este un pedagog catre sarbatoarea Nasterii Domnului nostru Iisus Hristos. In aceasta perioada, sarbatoarea Sfantului Nicolae este, ca si Evangheliile care se citesc in fiecare duminica din aceasta perioada, un indemn in plus la milostenie care trebuie sa insoteasca multele noastre rugaciuni si multa pocainta prin Spovedanie. Deci, Sfantul Nicolae este intruchiparea pregatirii crestine pentru intampinarea Nasterii Domnului, lucru pe care-l vedem si din faptul ca Sfantul Nicolae este foarte iubit de copii datorita darniciei lui. Credem, ca atat in Rasarit, cat si in Apus, sarbatoarea Sfantului Nicolae a devenit populara pentru ca ea ne pregateste pentru sarbatoarea Craciunului prin exercitiul darurilor impartite altora.’

De asemenea, Inalt Prea Sfintitul Daniel a facut referire si la Biserica din Bari unde se pastreaza moastele Sfantului Nicolae care au ajuns acolo in anul 1086: ‘Biserica din Bari dateaza din secolul al XI-lea si este imensa ca si constructie. Este sobra, dar nu este pictata. Moastele Sfantului Ierarh Nicolae se afla in paraclisul de la demisolul bisericii si deasupra lor se afla o candela cu 2 flacari care ard continuu. Aceasta candela a fost confectionata in mod special pentru a arata ca Sfantul Nicolae este comun si Rasaritului, de unde provine, si Occidentului unde se afla acum moastele lui. In decursul timpului, al istoriei, foarte multi ortodocsi au mers in pelerinaj la Bari pentru a se inchina la moastele Sfantului Ierarh Nicolae.’

Inalt Prea Sfintitul Parinte Mitropolit Daniel al Moildovei si Bucovinei a facut referire si la Biserica ‘Sfantul Nicolae’ Domnesc care este ctitorie stefaniana: ‘Biserica ‘Sfantul Nicolae’ Domnesc este, in Iasi, un simbol al evlaviei Binecredinciosului Voievod Stefan cel Mare si Sfant care a construit aceasta biserica intre anii 1491-1492 dorind ca prin hramul Sfantul Nicolae sa arate darnicia sa intrucat Biserica l-a invatat sa fie nu numai drept, ci si milostiv. Sfantul Nicolae este patronul si ocrotitorul multor biserici din Moldova, iar in lume sunt peste 1.000 biserici consacrate Sfantului Nicolae.’

La final, cu prilejul hramului ctitoriei stefaniene Sfantul Nicolae Domnesc din Iasi, Inalt Prea Sfintitul Daniel – Mitropolitul Moldovei si Bucovinei a acordat mai multe Diplome si Distinctii de vrednicie ‘Stefan cel Mare si Sfant’ personalitatilor care s-au implicat in activitatea social-filantropica, caritativa a Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, tocmai ca, prin ajutorul acordat, Biserica sa poata ajuta pe altii intrucat exista o multime de solicitari, de cazuri de oameni saraci, de oameni batrani, de oameni bolnavi, de oameni singuri, de oameni cu probleme in familie si in viata lor.

Astfel, Diploma de onoare Stefan cel Mare si Sfant si insigna insotitoare a fost acordata urmatoarelor persoane: 1. Preot Narcis Constantin Axinte (Director executiv al Fundatiei Solidaritate si speranta) – pentru merite deosebite in pastrarea credintei si promovarea culturii crestine;

2. d-nei Economist Gabriela Mangirov (Vicepresedinte al Fundatiei Solidaritate si speranta);

3. Parintelui Protopop Constantin Andrei al Protopopiatului Iasi I;

4. Parintelui Protopop Vilie Dorosinca al Protopopiatului Iasi II;

5. Preot Stefan Ropota – paroh al Bisericii Sfintii Imparati Constantin si Elena din Iasi;

6. d-luyi Viorel Roman (Presedintele Centrului International de Afaceri Iasi);

7. d-lui Iulian Dascalu (Presedintele Grupului Iulius);

8. d-lui Neculai Apostol (Presedintele Grupului Kosarom Iasi);

9. d-lui Bogdan Pitigoi (Presedintele Grupului Tester Iasi);

10. d-lui Constantin Soranescu (Manager general Onyx Iasi);

11. d-lui Laurentiu Astefanei (Director BCR Iasi);

12. d-lui Grigore Buzun (Director Luk Oil Iasi);

13. d-nei Marioara Mihalcea (Director M&R Iasi);

14. d-nei Gina Bucsicanu (Director economic Compan Iasi);

15. d-nei Dorina Haiba (Director Irsido Iasi);

16. d-lui Catalin Mihalache (Director Rom Trading Distribution Iasi);

17. d-lui Dumitru Sandu.

Distinctia de vrednicie a fost oferita: 1. Parintelui Mihai Prodan;

2. d-lui Vasile Puiban;

3. d-lui Valentin Manca;

4. d-nei Andreea Ghetu.

‘Astfel, apelam la acei credinciosi ai Bisericii care au constiinta crestina ca nu poti sa fii crestin, daca nu practici mila crestina, daca nu ai mila fata de semeni. Nimeni nu se poate mantui fara milostenie. Oricat de mult s-ar ruga cineva, oricat de evlavios ar fi cineva, daca se roaga numai pentru sine si nu se roaga si pentru altii, daca se ajuta numai pe sine si nu ajuta si pe altii, acel cineva nu se va mantui, lucru stiut din Evanghelia Mantuitorului Iisus Hristos relatata de catre Sfantul Evanghelist Matei, Cap. XXV, potrivit Caruia Judecata din urma se va face numai dupa criteriul iubirii fata de aproapele; la Judecata nu vom fi intrebati cat am postit sau cat ne-am rugat, cu toate ca fara post si rugaciune nu ne sfintim si nu devenim milostivi in sensul duhovnicesc cerut de Mantuitorul; insa vom fi intrebati daca L-am ajutat pe Hristos cel sarac prezent tainic in cei saraci, daca L-am vizitat pe Hristos cel bolnav prezent tainic in cei bolnavi, daca am fost alaturi de Hristos cel in suferinta, cel singur prezent tainic in cei aflati in suferinta, in singuratate. Toate aceste enumerari ale prezentei lui Hristos in lume pe care noi nu le-am recunoscut in semenii nostri care aveau nevoie de iubirea noastra privesc criteriile Judecatii de apoi. Celor care au ajutat pe semenii lor aflati in suferinta, in necaz si in nevoie, Hristos le spune: Veniti binecuvantatii Tatalui Meu ca sa mosteniti Imparatia Cerurilor pregatita voua inainte de intemeierea lumii.. Deci, Imparatia Cerurilor este pregatita e Dumnezeu pentru oameni; fericirea vesnica este pregatita acelora care contribuie si la fericirea altora, a semenilor. De aceea, opera de caritate nu este o simpla moda sau o simpla afirmare sociala pentru Biserica, ci este insasi esenta vietii crestine in raport cu aproapele. Nu exista drum la Imparatia Cerurilor care poate inconjura sau ocoli pe semenul nostru, ne spun Sfintii Parinti. Daca l-am castigat cu milostenia si fapta buna pe aproape nostru, atunci inseamna ca L-am castigat pe Hristos; daca l-am scandalizat pe semenul nostru, atunci L-am pierdut si pe Hristos. Deci, opera de caritate este sfanta ca si Sfanta Liturghie. Hristos ne-a invatat ca din iubire pentru oameni S-a facut ceea ce iubea, adica om, si ne-a aratat noua Dumnezeu cum trebuie sa ne comportam ca oameni. Aceasta lucrare misionara a Bisericii de ajutorare a semenilor – bolnavi, batrani, vaduve, orfani, nevoiasi – este de la inceputul crestinismului.’, a precizat Inalt Prea Sfintitul Daniel – Mitropolitul Moldovei si Bucovinei.

Comentarii Facebook


Știri recente