IPS Daniel a fost prezent in marea zi a Adormirii Maicii Domnului la Manastirea Zosin.

De Sarbatoarea Adormirii Maicii Domnului, Inalt Prea Sfintitul Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, s-a aflat ieri la Manastirea Zosin – judetul Botosani, unde a sfintit o troita paraclis si a savirsit apoi Sfanta Liturghie in fruntea unui sobor de peste 20 de preoti.

Inalt Prea Sfintitul Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, a sfintit troita-paraclis la orele 09.00. Paraclisul se afla langa Manastirea Zosin, la aproximativ 40 de metri de drumul national E 58, care leaga orasul Harlau de Botosani. Dupa slujba de sfintire, Inalt Prea Sfintitul Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei a vorbit despre traditia de a se construi un paraclis sau o troita la rascruce de drumuri: ‘Apreciem in mod deosebit faptul ca acest paraclis, care poarta pe el Sfanta Cruce ca arma de biruinta impotriva ispitelor, impotriva necazurilor, impotriva tuturor bantuielilor diavolesti, este un loc de mangaiere, un loc de consolare, de linistire si de intarire spirituala, dupa cum ne spune si cuvantul grecesc paraclis. Faptul ca acest paraclis se afla pe marginea drumului are o semnificatie deosebita: intreaga noastra viata pe pamant este doar o calatorie, insa nu avem cetate statornica aici; acest drum arata ca suntem trecatori; in trecerea noastra pe drum, care simbolizeaza trecerea noastra prin viata pamanteasca trecatoare, este o invitatie de a ne lega mai mult de viata vesnica netrecatoare. Acest paraclis este un indemn la a-L cauta pe Hristos Domnul Care a biruit moartea si Care ne-a daruit viata vesnica prin Invierea Sa, pe Maica Domnului Care izbaveste din moarte sufletele noastre cu rugaciunile ei.’

In cuvantul de invatatura rostit celor peste 1000 de credinciosi aflati ieri la Manastirea Zosin, Inalt Prea Sfintitul Parinte Mitropolit Daniel s-a referit in special la cinstirea care i se cuvine Prea Sfintei Fecioare Maria, Maica lui Dumnezeu, precum si despre iconografia Maicii Domnului: ‘In toata iconografia ortodoxa, Maica Domnului apare intotdeauna cu Pruncul in brate. Intr-o singura ipostaza, Maica Domnului nu apare alaturi de Fiul lui Dumnezeu, anume atunci cand este cu mainile in sus, la rugaciune, Maica Domnului – rugatoarea. In acel moment, Maica Domnului reprezinta Biserica in rugaciune catre Hristos Domnul. In toate celelalte icoane, Maica Domnului apare cu Pruncul in brate sau alaturi de Fiul. Vazand puterea ei rugatoare, Biserica a numit-o pe Maica Domnului Rugatoare nebiruita (nerefuzata), fapt pentru care toate slujbele noastre se termina cu invocatia: Pentru rugaciunile Nascatoarei de Dumnezeu si Pururea Fecioarei Maria si ale tuturor Sfintilor, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne si ne mantuieste pre noi.. Maica Domnului a purtat pe Fiul lui Dumnezeu, Cuvantul intrupat, in pantecele ei si apoi pe bratele ei, aratandu-L lumii, dar ea nu a avut alta predica, nici alta invatatura, nici alta Evanghelie, ci decat numai Evanghelia, invatatura si predica Fiului. Cea mai scurta predica a Maicii Domnului a fost aceea de la Nunta din Cana Galileii, cand a zis: Faceti tot ceea ce va va spune El (Fiul).. Deci, Biserica reprezentata de Maica Domnului indeamna lumea ca sa faca tot ceea ce spune Fiul, nu ceea ce spune altcineva. Biserica nu are alta predica decat ceea ce Maica Domnului a zis: Faceti tot ceea ce va va spune Fiul., adica faceti ceea ce va spune Hristos. Asadar, Maica Domnului este cinstita imediat dupa Mantuitorul Iisus Hristos. Maica Domnului este cinstita imediat dupa Sfanta Treime deoarece, prin Intruparea Fiului lui Dumnezeu din pantecele ei, intreaga Sfanta Treime a lucrat intruparea Fiului. Desi numai Fiul S-a intrupat, Duhul Sfant S-a pogorat peste Sfanta Fecioara Maria si Puterea Celui Prea Inalt a lui Dumnezeu-Tatal a umbrit-o, iar Sfantul Care S-a nascut din ea S-a chemat Fiul lui Dumnezeu. Tot asa ne spune Sfantul Evanghelist Luca prin faptul ca ingerul i-a explicat Sfintei Fecioare Maria cum se va savarsi zamislirea Fiului ei, a Mantuitorului Iisus Hristos. Deci, in cultul ortodox, cand spunem Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, cinstim pe Sfanta Treime, iar cand zicem Si acum si pururea si in vecii vecilor.Amin, cinstim pe Maica Domnului, fiindca cea mai apropiata fiinta umana de Sfanta Treime este Maica Domnului pentru ca din ea S-a nascut ca om Unul din Treime, Dumnezeu-Cuvantul sau Dumnezeu-Fiul prin conlucrarea Tatalui si a Duhului Sfant. Deci, Maica Domnului reprezinta dragostea lui Dumnezeu pentru oameni aratata in Iisus Hristos si dragostea oamenilor pentru Fiul lui Dumnezeu, fiindca ea este Maica Domnului, Maica Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos.’

Referindu-se la cei pe care i-a hirotonit preot si diacon in cadrul Sfintei Liturghii, Inalt Prea Sfintitul Parinte Mitropolit Daniel al Moldovei si Bucovinei a reliefat rolul preotului in viata credinciosilor: ‘Preotul trebuie sa ramana acolo, in parohie, cu credinciosii ca sa le binecuvinteze casa la inceputul lunii, activitatile lui, copiii, inceputul lucrarilor la holde. De aceea, Biserica Ortodoxa are Rugaciuni de iesirea cu Sfanta Cruce in tarina, tocmai ca sa binecuvinteze holda. La 6 august, de Schimbarea la fata a Domnului, aducem la biserica struguri din parga pamantului, tocmai ca sa binecuvantam roadele pamantului. Biserica se roaga pentru imbelsugarea roadelor pamantului, pentru vremuri pasnice. Deci, preotul trebuie sa fie acolo ca sa sfinteasca si activitatile. Se sfinteste o fantana noua, o casa noua, o troita. Toate se sfintesc prin iubirea si binecuvantarea lui Dumnezeu ca toti credinciosii sa vada ca Dumnezeu nu poate fi inchis in biserica, sa ramana numai duminica. Nu ne intalnim cu Dumnezeu numai duminica, ci ne intalnim cu Dumnezeu in fiecare moment al vietii noastre. S-a constatat ca acolo unde nu a fost preot, au venit sectantii, s-au inmultit carciumele, s-au inmultit divorturile si violenta. Fara Biserica, omul se dezumanizeaza; prin Biserica, prin indemnul la fapta buna, la iertare, la viata curata, la impacare, la ajutorare frateasca, omul se sfinteste, se induhovniceste si se umanizeaza. Deci, avem mare nevoie de preoti si la sate, nu numai la orase.’

La sfarsitul Sfintei Liturghii, Parintele Lucian Leonte, protopop al Protopopiatului Botosani, a citit Decizia Mitropolitana de numire in functia de Exarh de Zona pentru Manastirile din judetul Botosani a Parintelui Arhimandrit Luca Diaconul, staretul Manastirii ‘Sfantul Nicolae’ – Popauti.

Comentarii Facebook


Știri recente