Invitați de seamă la Facultatea de Teologie Ortodoxă Dumitru Stăniloae din Iași

Cu binecuvântarea Înalt Preasfințitului Teofan, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, s-a desfășurat ieri, 7 noiembrie 2012, ciclul de conferințe privind pastorația ortodoxă în contemporaneitate. Invitații acestui eveniment au fost pr. prof. Georgios Metallinos de la Facultatea de Teologie din Atena și prof. Dimitrios Tselengidis de la Facultatea de Teologie din Tesalonic, după cum informează Ziarul Lumina, Ediția de Moldova.

Ieri, 7 noiembrie, ora 10:00, pr. prof. Georgios Metallinos de la Facultatea de Teologie din Atena și prof. Dimitrios Tselengidis de la Facultatea de Teologie din Tesalonic au susținut, în Sala „Dr. Iustin Moisescu” a Centrului eparhial Iași, un curs de Teologie Pastorală în fața studenților teologi din anul IV, cu binecuvântarea și în prezența Înalt Preasfințitului Teofan, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, care a ținut să le ureze bun venit în numele cadrelor didactice și al studenților.

În prelegerea sa, pr. prof. George Metallinos a ținut să menționeze că „problema fundamentală pentru noi este să stabilim care este legătura noastră cu Cincizecimea, iar ultima perioadă de timp arată cât este de important rolul episcopului și al preotului, care ne introduc pe noi în credință și în viața în Hristos. Episcopul este purtător al Tradiției, purtător al credinței apostolice, profetice și patristice și nu poate să lucreze în afara acestui spațiu al credinței noastre; de aceea, episcopul este purtător al succesiunii apostolice. După cum bine știm, păstor nu se poate numi cineva care nu are turmă. Dar întrebarea este „cui aparține turma?”. În Evanghelia după Ioan, observăm cum Hristos îi aduce în atenție lui Petru, și prin el, nouă, tuturor, faptul că niciodată credincioșii nu sunt ai vreunui păstor, ci sunt ai Arhipăstorului, care este Iisus Hristos”.

La rândul său, prof. Dimitrios Tselengidis, întărind cele spuse de pr. prof. Metallinos, a ținut să precizeze: „Între zidit și nezidit există o mare prăpastie, iar singura posibilitate ca omul să comunice cu Sfânta Treime este însăși dumnezeirea Sfintei Treimi. Pentru acest lucru Hristos a devenit om, acesta este scopul întrupării Lui. Ceea ce a pierdut Adam prin cădere în rai, acea prezență harismatică nezidită a Sfântului Duh, a dorit Dumnezeu să o redea prin întruparea Fiului Său. Dogmele Bisericii descriu și asigură lucrarea harului Sfântului Duh, dar nu o epuizează. Așadar, dogmele adevărate și viața în Sfântul Duh sunt cele doua părți ale identității creștine autentice”.

Pr. prof Georgios Metallinos este doctor în Teologie la Universitatea din Atena și în Filosofie și Istorie la Universitatea din Koln. A predat disciplinele Istoria și viața duhovnicească în Răsăritul ortodox, Istoria și teologia cultului și Istoria bizantină la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Atena, fiind și decanul acestei instituții între anii 2004-2007. Opera sa de scriitor este una bogată și variată, fiind autor a peste 40 de volume de specialitate, dintre care amintim: Politica și teologia, Biserica în lume, Pentru Europa noastră cu dragoste, Mărturia teologică a cultului bisericesc.

Dimitrios Tselengidis este profesor la catedra de Teologie Dogmatică și Simbolică a Facultății de Teologie Ortodoxă a Universității „Aristotel” din Tesalonic. Este considerat unul dintre cei mai mari dogmatiști ai Greciei contemporane. Opera sa este una vastă, iar dintre lucrările sale amintim: Teologia icoanei și importanța ei antropologică, Har și libertate după Tradiția patristică a sec. al XIV-lea, Sotiorologia lui Luther. Contribuție la studiul teologiei lui Luther din perspectivă ortodoxă, Satisfacerea dreptății divine după Anselm de Canterbury – abordare teologică din perspectivă ortodoxă.

A fost lansată cartea „Mărturisesc un botez” de pr. prof. Georgios Metallinos

În Sala Coloanelor a Facultății de Teologie a avut loc apoi prezentarea cărții „Mărturisesc un botez”, eveniment la care au vorbit pr. prof. Ion Vicovan, decanul Facultății de Teologie Ortodoxă, pr. prof. Georgios Metallinos, autorul cărții, prof. Dimitrios Tselengidis și prof. Emilian Roman.

Evenimentul a debutat cu prezentarea unui scurt istoric al Facultății de Teologie „Dumitru Stăniloae”, de către pr. prof. Ion Vicovan, care a amintit faptul că „facultatea de Teologie din Iași este una dintre facultățile fondatoare a celei mai vechi universități din România. Tot la Iași, în 1803 a luat ființă primul seminar teologic, ctitorul acestei instituții fiind vrednicul de pomenire mitropolit Veniamin Costachi, care a binecuvântat dorința de emancipare a grecilor de sub ocupația otomană, această mișcare fiind binecunoscută în istorie ca „Eteria””.

Apoi, prof. Emilian Iustinian Roman a făcut o succintă prezentare a cărții: „Cartea aceasta urmărește interpretarea și aplicarea canonului al 7-lea al celui de-al II-lea Sinod Ecumenic de către călugării Colivazi și de către Constantin Iconomul, reprezentând contribuția sa la o viziune istorică și canonică asupra chestiunii validității Botezului confesiunilor apusene. Studiul părintelui Metallinos este încă o dovadă a principiului unității Bisericii în diversitate, rămânând unul de interes pentru acei cititori dispuși a nu considera încheiată discuția despre validitate, capabil de o atitudine critică și avizată, conștient de faptul că problematicile ce privesc întreaga Biserică Ortodoxă se rezolvă la nivel panortodox, în cadrul principiului sinodalității, pe baza coresponsabilității”.

În cuvântul său, autorul cărții, pr. prof. Georgios Metallinos, s-a adresat celor prezenți spunând: „Pentru mine, Ortodoxia este Biserica Sfinților, iar atunci când cineva ia o decizie ținând cont de rațiuni politice care sunt împotriva învățăturii Bisericii, acea persoană anulează învățătura Bisericii și succesiunea apostolică. Scopul acestei cărți este de a contracara raporturile intercreștine și ecumeniste din zilele noastre aflate în evidentă opoziție cu Tradiția bisericeasca autentică a proorocilor, a apostolilor și a Parinților Bisericii Ortodoxe din toate veacurile. Trebuie ca prin ceea ce facem să nu anulăm și să nu respingem pe Sfinții noștri”.

„Când vorbim despre Sfintele Taine și mai ales despre Taina de inițiere în Biserică, trebuie sa luăm serios în vedere aceste aspecte: Biserica naște pe credincios în pântecele său, care este colimvitra. Acolo, el trebuie mai întâi „să moară” ca apoi „să învieze”. Așadar, realitatea de a fi în Hristos se dobândește prin această Taină de introducere în viața Bisericii”, a declarat și prof. Dimitrios Tselengidis.

Comentarii Facebook


Știri recente