Inceputul Postului Mare marcheaza citirea Canonului Sf. Andrei Criteanul

In Biserica Ortodoxa, in serile primelor patru zile ale Postului Mare, de luni pana joi, se oficiaza slujba Pavecernitei unita cu Canonul de pocainta al Sf. Andrei Criteanul, impartit in patru parti. Canonul cel Mare ne descopera pacatele si nevoia de pocainta printr-o adanca meditatie asupra istoriei biblice, o istorie a pacatului, a pocaintei si a iertarii. Despre continutul slujbei Canonului Mare ne-a vorbit parintele Vasile Pavaleanu, profesor la Seminarul Teologic Liceal Ortodox ‘Veniamin Costachi’ de la Manastirea Neamt: ‘Canonul cel Mare al Sf. Andrei este un canon de pocainta alcatuit din 9 cantari. El se numeste ‘mare’, deoarece el are peste 250 de stihiri sau strofe, precedate de un stih: ‘Miluieste-ma, Dumnezeule, miluieste-ma’. Acest canon se citeste in prima saptamana a Postului Mare si in saptamana a V-a a Postului Mare. In prima saptamana, canonul se citeste impartit in 4 fragmente sau in 4 parti, in primele 4 zile, si fiecare fragment se citeste integrat in slujba Pavecernitei. Slujba Pavecernitei este ea insasi o slujba de pocainta. Savarsindu-se seara cheama la rugaciune de iertare pentru pacatele savarsite in cursul zilei respective. Acest canon da tonul pentru Postul Mare, incat ne introduce in atmosfera sobra a perioadei nevointelor duhovnicesti si ne angajeaza hotarat in desfasurarea luptei contra pacatului si lucrarea virtutii’.

Parintele profesor Vasile Pavaleanu ne-a evidentiat si principalele semnificatii ale Canonului cel Mare: ‘Acest canon, de o frumusete poetica si imnologica inegalabile, de o profunzime duhovniceasca cutremuratoare si de o forta puternica de angajare in parcursul duhovnicesc, este intai de toate o rugaciune de pocainta, este o judecata pe care crestinul si-o face lui insusi. Sufletul omului este chemat la judecata de catre sine insusi. Acest canon este insotit de o inaltatoare meditatie biblica, fiind si o adevarata scoala de pedagogie crestina, deoarece cititorul constientizeaza starea de pacatosenie nu prin definitii sau analize teologice, nu prin simpla insiruire a pacatelor, ci printr-o profunda meditatie asupra istoriei biblice, cu ajutorul careia sufletul este purtat pana in iadul cel mai de jos in care este amenintat cu arderea, cu chinuirea, dar urcat si pana intru lumina cea neiserata a Imparatiei lui Dumnezeu, in care se intra prin pocainta. Totodata, acest canon are o nota foarte personala, deoarece drama caderii protoparintilor este drama personala a indepartarii de Dumnezeu, dar cu sansa iertarii datorita celor doi factori speciali: lacrimile pocaintei ce devin baia curatirii si bunatatea lui Dumnezeu care pedepseste cu bunatate si se milostiveste fierbinte spre cel ce se intoarce prin pocainta’.

De asemenea, parintele profesor Vasile Pavaleanu ne-a mentionat si principalele repere din viata Sf. Andrei Criteanul, cel care a scris Canonul cel Mare: ‘Sf. Andrei Criteanul a trait in veacul al VII-lea. S-a nascut in Damasc, in anul 660, intr-o familie de crestini, si a primit o educatie aleasa. A intrat in monahism la Ierusalim, in cadrul Fratiei Sf. Mormant si, ca secretar al patriarhului de Ierusalim, participa la Sinodul al VI-lea ecumenic din anul 681 care a combatut erezia monotelita. Dupa Sinodul VI ecumenic primeste anumite ascultari in Constantinopol, iar in anul 692 este ales episcop in Creta, unde va pastori pana la sfarsitul vietii sale. A fost un episcop misionar, a construit biserici, a intemeiat manastiri, a fost un mare predicator si a invatat pe oameni dimensiunea liturgica crestina. A compus mai multe imne liturgice, insa cel mai insemnat si cel mai cunoscut este Canonul cel Mare sau Canonul Sf. Andrei Criteanul. A trecut la cele vesnice in anul 740, si este cinstit de Biserica in fiecare an, pe data de 4 iulie’.

Comentarii Facebook


Știri recente