In bisericile ortodoxe astazi se savarseste Slujba Aghiazmei Mici.

Slujba Aghiazmei Mici se savarseste in ziua de 1 a fiecarei luni a anului, precum si ori de cate ori este nevoie pe la casele credinciosilor. Aghiazma mica se poate lua in fiecare zi, dupa ce, mai intai, s-a luat anafura, in biserica sau acasa.

Fiecare zi de 1 a lunii reprezinta un nou inceput intrucat trebuie sa ne rugam pentru o perioada mai buna decat cea care a trecut pentru ca Dumnezeu sa ne ajute sa punem un inceput bun.

Ziua de 1 februarie in care Biserica Ortodoxa il praznuieste pe Sfantul Mucenic Trifon este o zi cu totul speciala, intrucat astazi se savarseste Slujba Aghiazmei mici la care se adauga o serie de rugaciuni speciale pentru ogoare, pentru roadele pamantului si pentru animale.

Mai multe amanunte despre semnificatiile zilei de 1 februarie ne-a oferit Parintele Prof.Dr. Viorel Sava – prodecanul Facultatii de Teologie Ortodoxa ‘Dumitru Staniloae’ din Iasi: ‘Ziua de 1 februarie, ca de altfel fiecare zi din viata noastra, este o zi speciala. Fiecare zi constituie un nou inceput. In aceasta zi praznuim, pe de o parte, anticipat, inaintepraznuirea Intampinarii Domnului nostru Iisus Hristos, iar pe de alta parte, este si zi de serbare inchinata Sfantului Mucenic Trifon care a sfarsit martiric in anul 250 in timpul persecutiei imparatului Deciu. Sfantul Mucenic Trifon este important pentru faptul ca ne aminteste de modul cum si-a incheiat viata pamanteasca si slujirea lui Dumnezeu in aceasta lume, dar si de faptul ca noi insine trebuie sa ne implinim slujirea lui Dumnezeu in aceasta lume in contextul in care suntem chemati sa-L slujim. La 1 februarie, unii crestini si gospodari, in acelasi timp, obisnuiesc sa intensifice Rugaciunea, impreuna cu slujitorii Bisericii, ca prin mijlocirile si cu ajutorul Sfantului Trifon, gospodariile si tarinile lor, animalele si tot ceea ce este in jurul gospodariilor lor sa fie ocrotite. Deci, Sfantul Trifon apare, in traditia populara, dar si in traditia liturgica, drept ocrotitor al bunilor gospodari si al gospodariilor lor.’

De ce a fost ales Sfantul Mucenic Trifon ocrotitorul ogoarelor, tarinilor si animalelor ne-a spus tot Parintele Prof.Dr. Viorel Sava: ‘Sinaxarul Sfantului Mucenic Trifon spune ca el avea ca indeletnicire zilnica pasterea turmelor si purtarea de grija a pasarilor. Tot Sinaxarul sau spune ca s-a invrednicit de un dar deosebit de la Dumnezeu de a tamadui si de a vindeca pe cei aflati in neputinta. Fiind pastor de turme si purtator de grija al pasarilor, Sfantul Trifon acorda o atentie deosebita, dupa mutarea la viata vesnica, celor de pe pamant care continua indeletnicirile avute pe pamant; asa se intampla ca Sfintii agricultori, plugari sa fie ocrotitorii plugarilor; Sfintii militari sa fie ocrotitorii ostenilor. Asa se explica de ce Binecredinciosul Voievod Stefan cel Mare si Sfant a luat ca ocrotitor al sau, al ostenilor moldoveni si al Moldovei intregi pe Sfantul Mare Mucenic Gheorghe – purtatorul de biruinta. Deci, Sfantul Trifon, avand indeletniciri agricole, gospodaresti, continua sa fie in Imparatia lui Dumnezeu un purtator de grija al celor care au aceste indeletniciri aici pe pamant. Pomenirea si chemarea in rugaciune a Sfantului Trifon ca sa ocroteasca tarinile, pe gospodari si gospodariile lor, au si o alta semnificatie: in cultul Bisericii sunt rugaciuni, cereri si mijlociri in care cerem ca Dumnezeu sa poarte de grija fapturii inconjuratoare. La Sfanta Liturghie si la alte slujbe ne rugam pentru buna intocmirea vazduhului, pentru imbelsugarea roadelor pamantului, pentru vremuri pasnice, pentru ca Dumnezeu sa binecuvinteze cununa anului; de asemenea, sunt rugaciuni la vreme de seceta sau cu ploi prea multa. In Rugaciunile Bisericii se arata o atentie deosebita spatiului in care omul isi pregateste mantuirea. Deci, nu numai faptura umana are vocatia de a se sfinti si de a ajunge la desavarsire prin rugaciunile Bisericii, ci si spatiul in care omul isi pregateste mantuirea. De altfel, Sfanta Scriptura ne descopera faptul ca in final va fi un Cer nou si un Pamant nou, adica intreaga faptura va fi transfigurata, va fi innoita, va fi plina de lumina harica, lucru ce se realizeaza prin rugaciunile Bisericii si prin mijlocirile Sfintilor.’

Comentarii Facebook


Știri recente