In Biserica Ortodoxa incepe anul bisericesc

Spre deosebire de Anul Civil, care incepe la 1 ianuarie, prima zi din Anul Bisericesc este 1 septembrie, pentru ca, dupa Traditia mostenita din Legea Veche, aceasta a fost prima zi a creatiei si ziua in care Mantuitorul nostru Iisus Hristos si-a inceput activitatea Sa pe pamant. Parintele Profesor Teofil Anastasoaie – Exarh al manastirilor din Arhiepiscopia Bucurestilor ne-a oferit mai multe detalii: ‘Anul bisericesc incepe cu luna septembrie, ziua 1, pentru ca, potrivit Traditiei vechi-testamentare, in aceasta luna Dumnezeu a inceput zidirea Cerului si a Pamantului. De asemenea, conform Sfintei Scripturi, Mantuitorul si-a inceput activitatea pamanteasca atunci cand, intrand in sinagoga, a citit cuvintele proorocului Isaia care profeteau despre Sine: ‘Duhul Domnului peste Mine este pentru ca M-a uns ca sa binevestesc saracilor.’, tot in luna septembrie. De asemenea, aceasta luna cuprinde sarbatoarea inceputului mantuirii noastre, adica Nasterea Prea Sfintei Nascatoarei de Dumnezeu pe care crestinii ortodocsi o serbeaza pe data de 8 septembrie. Anul bisericesc incepe pe 1 septembrie si tine pana pe 31 august si se difera de Anul civil pentru ca urmareste evolutia evenimentelor din viata si activitatea Mantuitorului.’

In centrul Anului Bisericesc se afla sarbatoarea Invierii Domnului, in functie de care anul bisericesc se imparte in trei perioade, numite dupa cartea principala de slujba: Perioada Triodului, Perioada Penticostarului si Perioada Octoihului. In acest sens, Parintele Profesor Teofil Anastasoaie ne-a oferit mai multe amanunte: ‘Anul bisericesc cuprinde 3 mari perioade. Dupa evenimentele pe care le celebreaza, perioada Triodului aminteste de evenimentele legate de Patimile si Moartea Mantuitorului Iisus Hristos; ea se intinde pe o lungime de 10 saptamani, fiind numita perioada prepascala, inainte de Pasti, si se sfarseste in noaptea Sambetei celei Mari. Urmeaza perioada Penticostarului, perioada pascala care cuprinde 8 sapatamani si are in centru cea mai mare sarbatoare crestina Invierea Mantuitorului Iisus Hristos; este o perioada de bucurie in care serbam biruirea mortii; aceasta perioada se sfarseste cu o alta mare sarbatoare, Pogorarea Duhului Sfant, o sarbatoare de bucurie cand Duhul Sfant pogorat asupra Sfintilor Apostoli intemeieaza Biserica vazuta. Cea de a treia perioada, ultima, si cea mai lunga este perioada Octoihului care se intinde de la sfarsitul perioadei Penticostarului, din lunea de dupa Duminica Tuturor Sfintilor si pana la inceputul perioadei Triodului, care isi are geneza la Duminica Vamesului si Fariseului.’

Parintele Profesor Teofil Anastasoaie subliniaza si semnificatiile celor trei perioade ale anului bisericesc: ‘Cele trei perioade bisericesti, perioada Triodului, perioada Penticostarului si perioada Octoihului, care alcatuiesc anul bisericesc urmaresc ca prin toate randuielile de cult sa puna in fata credinciosilor amintirea evenimentelor legate de persoana si activitatea Mantuitorului Hristos pentru a-L transforma intr-o prezenta vie. De asemenea, cele trei perioade mai amintesc si de misiunile pe care le-a implinit Mantuitorul Iisus Hristos in lume: perioada Triodului reinnoieste oficiul arhieresc al Mantuitorului, adica activitatea Sa de Mare Preot pentru ca are in centru sarbatoarea Vinerii celei Mari a Jertfei Mantuitorului, intrucat Mantuitorul Iisus Hristos, ca Mare Preot, S-a adus pe Sine Jertfa pentru rascumpararea lumii; perioada Penticostarului aminteste si celebreaza lucrarea Mantuitorului intru slava, Invierea Mantuitorului si toate evenimentele legate de aceasta mare sarbatoare, amintind de biruirea pacatului si a mortii, triumful luminii si a bucuriei pascale (aceasta perioada poate fi numita perioada de slava a Mantuitorului); urmeaza perioada Octoihului in care avem mari sarbatori crestine: Nasterea si Botezul Mantuitorului Hristos, aceasta perioada amintind de activitatea profetica sau didactica, de invatator a Domnului nostru Iisus Hristos cand prin predica si activitatea Sa a pregatit pe cei care Il ascultau pentru marea Jertfa de Rascumparare si Invierea Sa.’

De asemenea, Parintele Profesor Teofil Anastasoaie mentioneaza si randuielile liturgice specifice din prima zi a anului bisericesc: ‘Sfintii Parinti au randuit ca sa se savarseasca o slujba de multumire speciala, slujba Te-Deum-ului, prin care cerem ajutorul lui Dumnezeu si binecuvantarea pentru ca aceasta noua perioada in care intram sa fie pentru noi un nou parcurs duhovnicesc in care sa ne putem desavarsi, sa putem sa ne sfintim sufletele si sa insemne pentru noi un an numarat in vistieria anilor binecuvantati de mantuire.’

Comentarii Facebook


Știri recente