In Biserica Ortodoxa este Sfanta si Marea Vineri

In Biserica Ortodoxa, astazi este Sfanta si Marea Vineri in care se face amintire de sfintele, mantuitoarele si infricosatoarele Patimi ale Mantuitorului. Tot in aceasta zi se aminteste de marturisirea mantuitoare facuta pe cruce de talharul recunoscator, care a fost rastignit impreuna cu Iisus. Despre semnificatiile acestei zile ne-a vorbit pr. prof. dr. Viorel Sava, decanul Facultatii de Teologie Ortodoxa ‘Dumitru Staniloae’ din Iasi: ‘Intr-un anume fel putem spune ca este cea mai importanta zi din anul bisericesc, pentru ca fara ziua de Vineri a Sf. Patimiri n-ar fi existat ziua de Inviere pe care o asteptam cu atata bucurie. Deci, ea este antecamera Invierii, este pasul sau poarta prin care trecem spre inviere si poarta prin care Insusi Hristos trece spre slavita Sa Inviere’.

In cuvantul de invatatura adresat credinciosilor la slujba Deniei de aseara, oficiata la Catedrala mitropolitana din Iasi, IPS Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, a explicat credinciosilor de ce Mantuitorul nostru Iisus Hristos a acceptat sa patimeasca in ceasul al saselea, din cea de-a sasea zi a saptamanii: ‘Mantuitorul Iisus Hristos S-a rastignit, a indurat toate aceste suferinte si a acceptat sa fie rastignit in ziua a sasea, adica in ziua de Vineri, pentru ca in ziua a sasea a fost facut omul, Adam, si tot Mantuitorul nostru Iisus Hristos, noul Adam, a primit sa fie rastignit in ceasul al saselea din zi, adica la miezul zilei (ceasul al saselea este astazi la pranz, la mijlocul zilei) pentru ca potrivit Sf. Traditii a Sf. Parinti ai Bisericii care au meditat profund asupra acestei taine a mantuirii noastre, la mijlocul zilei, in ceasul al saselea stramosul nostru Adam, indemnat de Eva, si ambii indemnati de sarpe, adica de satana, si-au intins mainile neascultarii spre pomul oprit. Deci, Mantuitorul Iisus Hristos mantuieste, adica vindeca modul de a trai in fata lui Dumnezeu pe care l-a avut Adam, si anume neascultarea lui este vindecata, indreptata, corectata de ascultarea pana la capat, pana la moarte a noului Adam, a Mantuitorului Iisus Hristos’.

In aceasta dimineata, in toate bisericile ortodoxe a fost oficiata slujba Ceasurilor Imparatesti, denumire ce provine de la faptul ca in Bizant, la ea participa insusi imparatul, cum ne-a relatat parintele decan Viorel Sava: ‘In randuiala Ceasurilor avem paremii, texte din Vechiul Testament, avem texte din Noul Testament, Evanghelii care sunt centrate pe aceasta perioada, pe Patimile Mantuitorului nostru Iisus Hristos, parti din slujba pe care nu le intalnim in randuiala altor Ceasuri. Ele sunt mai dezvoltate ca structura, ca randuiala, si contin texte cu un caracter didatic foarte pronuntat, pentru ca in aceste zile catehumenii, candidatii la botez, se pregateau intens sa primeasca botezul in noaptea Sf. Invieri, iar aceasta pregatire avea si o componenta didactica’.

Tot in aceasta dimineata a fost oficiata slujba Vecerniei, cand Sfantul Epitaf a fost scos si asezat in mijlocul bisericii si despre care ne-a vorbit tot parintele decan Viorel Sava: ‘In ziua de Vineri savarsim Vecernia scoaterii Sf. Epitaf, ea fiind o Vecernie speciala, pentru faptul ca in cadrul ei, spre final, preotul ia Epitaful din Altar si, intr-o procesiune solemna, il aseaza in mijlocul bisericii, unde va sta pana la Prohodul Domnului si toti credinciosii vot trece sa se inchine si sa aduca cinstire lui Hristos. Aceasta slujba a scoaterii Sf. Epitaf are o baza profund scripturistica, ea amintindu-ne de momentul in care Iosif si Nicodim au luat Trupul Domnului, l-au coborat de pe cruce si l-au pregatit spre inmormantare, iar cei ce participa la aceasta slujba savarsesc lucrul pe care l-au savarsit Iosif si cu Nicodim in Vinerea aceea Sfanta, si anume in Vinerea rastignirii Mantuitorului nostru Iisus Hristos’.

Sfanta si Marea Vineri este zi aliturgica, adica nu se oficiaza Sfanta Liturghie. De asemenea, astazi este o zi de post aspru. ‘Participam la suferinta Mantuitorului si retraim incercarea din acea zi sfanta si mantuitoare o data cu Maica Domnului si cu Sf. Apostoli, postind post negru in aceasta zi. Randuielile noastre sfinte prevad ca in aceasta zi sa nu consume nimic, decat numai cei mai firavi fizic sa consume ceva spre seara, dupa Denie. Acest post negru este o solidarizare in suferinta cu cei ce au suferit, dar mai cu seama cu Mantuitorul Hristos. In aceasta zi nu savarsim Sf. Liturghie’, a concluzionat pr. prof. dr. Viorel Sava, decanul Facultatii de Teologie Ortodoxa ‘Dumitru Staniloae’ din Iasi.

Comentarii Facebook


Știri recente