In Biserica Ortodoxa astazi este inceputul anului nou bisericesc.

Spre deosebire de Anul Civil, care incepe la 1 ianuarie, Anul Bisericesc incepe la 1 septembrie, pentru ca, dupa Traditia mostenita din Legea Veche, in aceasta zi s-a inceput creatia lumii si tot in aceasta zi si-ar fi inceput si Mantuitorul nostru Iisus Hristos activitatea Sa pe pamant, atunci cand a citit in sinagoga cuvintele proorocului Isaia (cap. 61, 1-2), care profeteau despre Sine: Duhul Domnului peste Mine, pentru care M-a uns sa binevestesc saracilor ? si sa vestesc anul placut Domnului. (Luca 4, 18-19).

Pentru cel putin doua motive, Anul Bisericesc incepe la data de 1 septembrie: in primul rand, pana la proorocul Moise luna septembrie era considerata la evrei drept prima luna a anului; in al doilea rand, din traditia crestina stim ca, in luna septembrie, Mantuitorul Iisus Hristos si-a inceput propovaduirea Sa in lume, prin predica tinuta in Sinagoga iudeilor din Cetatea Nazaret.

Inalt Prea Sfintitul Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, a aratat ca Sfintii Parinti au procedat cu multa intelepciune atunci cand au alcatuit calendarul crestin. Ei s-au orientat nu atat cronologic, ci au urmarit mai ales logica spirituala a succesiunii zilelor de sarbatoare.

Prea Cuviosul Parinte Arhimandrit Dosoftei Scheul, Mare Eclesiarh la Catedrala Mitropolitana din Iasi, ne-a aratat de ce anul bisericesc incepe la data de 1 septembrie: ‘Daca ne gandim la viata si activitatea Mantuitorului nostru Iisus Hristos, Calendarul Bisericesc are o mare importanta in viata crestinului pentru ca impartirea anului bisericesc in luni, in zile si in ore vrea sa semnifice fiecaruia dintre noi datoria de a ne ruga la anumite ore, de a posti in anumite zile, de a savarsi anumite randuieli liturgice, de cult in anumite zile randuite de Biserica. Dupa Traditia iudaica, Anul Bisericesc nu incepe odata cu Anul Civil la 1 ianuarie, ci incepe la 1 septembrie. Ziua de 1 septembrie reprezinta inceputul Indictului, adica inceputul Anului Nou Bisericesc. Denumirea de ‘indiction’ a fost preluata de la romani, insemnand porunca sau aratare. In Traditia bizantina, se spune ca in aceasta zi a intrat Domnul nostru Iisus Hristos in Sinagoga iudeilor si, dandu-I-se Cartea lui Isaia proorocul, a deschis la locul unde era scris: ‘Duhul Domnului peste Mine pentru care M-a uns si a binevestit saracilor, a vindecat pe cei zdrobiti la inima, a propovaduit robilor slobozire si orbilor vedere.’. Prin aceste cuvinte s-a implinit o profetie mult mai veche: Iisus Hristos este Cel Care a venit ca sa slobozeasca pe om din robia pacatului si a mortii si sa-l ridice pe om la demnitatea lui cea dintai, adica la demnitatea de a fi fiu dupa har a lui Dumnezeu.’

De asemenea, Prea Cuviosul Parinte Arhimandrit Dosoftei Scheul ne-a dat amanunte si despre sfintii care sunt cinstiti in aceasta zi: ‘Tot in ziua de 1 septembrie, se face si pomenirea minunii savarsite de Prea Sfanta Nascatoare de Dumnezeu la Manastirea Miasinilor cu ocazia unui incendiu ce a avut loc acolo. De asemenea, Biserica Ortodoxa mai face pomenirea Cuviosului Parintele nostru Simeon Stalpnicul care a trait in zilele imparatului Leon cel Mare si a Patriarhului Martirie al Antiohiei. El era originar dintr-un sat de langa Antiohia si, calugarindu-se si suindu-se intr-un stalp unde a vietuit 47 de ani, a devenit facator de minuni. Tot in aceasta zi de 1 septembrie se face si pomenirea Cuvioasei Marta, mama cuviosului Simeon, si pomenirea Cuviosului Evantia si Adormirea lui Isus a lui Navi. Toti acesti sfinti pe care Biserica Ortodoxa ii pomeneste in ziua de inceput a Anului Nou Bisericesc ne arata ca fiecare zi din an este o zi in care sunt pomeniti sfintii, cuviosi, ierarhi si mucenici care si-au dat viata pentru propovaduirea Evangheliei lui Hristos si ca viata noastra este o permanenta jertfa, nestiind daca vom ajunge ca sa serbam aceasta zi in Anul Bisericesc care vine fapt pentru care fiecare dintre noi trebuie sa se pregateasca si sufleteste si trupeste pentru a putea da raspunsul cel bun inaintea Judecatii lui Hristos.’

In centrul Anului Bisericesc se afla sarbatoarea Invierii Domnului si aceasta imparte anul bisericesc in trei perioade, numite dupa cartea principala de slujba: Perioada Triodului (prepascala), Perioada Penticostarului (pascala) si Perioada Octoihului (postpascala).

Anul bisericesc ortodox reinnoieste in cadrele timpului istoric si ale experientei umane, viata cu Hristos si in Hristos. Prin el se realizeazs un fel de prelungire a intruparii istorice a Mantuitorului, prin mijlocirea caruia Acesta (Hristos) continua sa traiasca in Biserica, de-a pururi viu in viata credinciosilor. La aceasta comemorare a vietii si a misiunii Domnului nostru Iisus Hristos, anul bisericesc cuprinde si pomenirea zilnica a sfintilor sau sinaxarul.

Astfel, fiecare an bisericesc din viata Bisericii este o istorie a mantuirii in rezumat, reinnoita prin randuiala liturgica.

In aceasta zi, in bisericile ortodoxe se oficiaza slujba de Sfintire a Apei sau slujba Aghezmei.

Comentarii Facebook


Știri recente