„Icoana Nașterii Domnului – repere biblice și iconografice”

În Sala „Dr. Iustin Moisescu” a Centrului eparhial Iași a avut loc, în urmă cu două zile, conferința „Icoana Nașterii Domnului – repere biblice și iconografice”. Prelegerea a fost susținută de pr. lect. dr. Ilie Melniciuc de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” din Iași, informează „Ziarul Lumina”, Ediția de Moldova.

Asociația Studenților Creștini Ortodocși Români (ASCOR) – filiala Iași a organizat marți seara o nouă întâlnire din seria conferințelor din Postul Crăciunului organizate an de an sub genericul ‘Nașterea Domnului – începutul mântuirii noastre’. În deschiderea conferinței, părintele lect. dr. Ilie Melniciuc, care este și preot slujitor la Biserica ‘Sf. Nectarie’ din Iași, a supus atenției publicului textele din Sfânta Scriptură în care se relatează Nașterea Mântuitorului. ‘Nașterea Domnului este relatată în Evanghelia după Sfântul Apostol Matei, cap. 2, și în Evanghelia după Sfântul Apostol Luca, cap. 2, în maniere oarecum diferite. Fiecare autor a încercat să evidențieze anumite aspecte teologice prin care vrea să sugereze că Mântuitorul Hristos este Dumnezeu și om în același timp. Evanghelia după Sfântul Apostol Matei amintește doar de episodul venirii magilor, găsirea Pruncului în casă, închinarea magilor și aducerea celor trei daruri. La Sfântul Apostol Luca relatarea Nașterii Domnului este mai amplă prin faptul că este arătat contextul social și spațial în care are loc acest eveniment mântuitor. Icoana Nașterii Domnului îmbină cele două evanghelii. În icoana Nașterii Domnului, Mântuitorul este legat precum un mort cu fâșii de pânză. Simbolistica feșelor este aceea că Mântuitorul este pregătit prin întruparea Sa pentru moartea de pe Cruce. Pruncul reprezentat în icoană are un chip auster, de persoană matură care este conștientă de misiunea pe care o are în lume’, a explicat pr. Ilie Melniciuc, care a continuat să vorbească despre ‘sensurile teologice adânci ale momentului Nașterii Domnului’.

Reprezentarea simbolică a unui fapt real

„Ieslea este prezentată în forma unui mormânt, într-o variantă mai stilizată, și nu într-una evreiască. Ieslea se află la intrarea în peșteră, Pruncul fiind înfățișat lumii întregi. Icoana prezintă anumite elemente care ne determină să ne gândim mai mult la ceea ce reprezintă imaginea în sine, ne fac să căutăm sensurile teologice adânci ale momentului Nașterii Domnului. Nașterea Mântuitorului este un eveniment petrecut în istorie, dar și un moment care totdeauna este nou în sufletele celor care doresc să se bucure de bucuria lui Dumnezeu. Mântuitorul Hristos, chipul Tatălui, este prezentat în icoana Nașterii având chip omenesc. Hristos este născut din Fecioara Maria, capătă trup dintr-o fecioară. Sensul teologic este că Fecioara Maria naște și în același timp rămâne maică și fecioară. Nașterea Domnului este lucrarea de descoperire a lui Dumnezeu în lumea aceasta. Din naștere Pruncul are atribute de sfânt. Din momentul în care Dreptul Iosif primește confirmarea că ceea ce Se zămislește în Fecioara Maria este de la Sfântul Duh, el rămâne ca un ocrotitor al Maicii Domnului în ceea ce se va întâmpla după minunata Naștere a Mântuitorului Hristos. Icoana bizantină accentuează elementele teologice pe lângă cele biblice. Ceea ce se vede în icoana Nașterii este reprezentarea simbolică a unui eveniment petrecut, nu o imaginație a cuiva, care să nască în mintea omului ideea de apropiere de taina lui Dumnezeu”, a mai adăugat pr. lect. dr. Ilie Melniciuc.

Comentarii Facebook


Știri recente