Hramul altarului de vară din curtea Reședinței patriarhale

În Biserica Ortodoxă a fost sărbătorită duminică, 24 iunie 2012, Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul. Cu acest prilej a fost sărbătorit și unul dintre hramurile altarului de vară din curtea interioară a Reședinței patriarhale. Sfânta Liturghie a fost săvârșită de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi, după cum ne informează Ziarul Lumina.

Altarul de vară din incinta Reședinței patriarhale are hramul principal ‘Învierea Domnului’, fiindcă Domnul Hristos a fost înmormântat într-o grădină și a înviat din aceeași grădină, după cum Adam cel vechi a căzut în grădina Raiului, iar Noul Adam, Mântuitorul Iisus Hristos, S-a ridicat tot într-o grădină. De asemenea, altarul de vară are hramuri închinate și Sfântului Ioan Botezătorul, deoarece în fața altarului de vară se află o statuie în bronz a Sfântului Ioan Botezătorul prunc, o copie a sculpturii celebrului sculptor Paul Dubois, care a realizat această operă în anul 1861, la Roma.

În cadrul Sfintei Liturghii de ieri, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a evidențiat semnificațiile duhovnicești ale pericopelor evanghelice în care se face referire la grijile vieții și la modul pregătirii nașterii Sfântului Ioan Botezătorul.

Sfântul Evanghelist Matei, a subliniat Preafericirea Sa, ne atrage atenția cu privire la grijile vieții, care pot deveni ‘o tiranie, o preocupare exclusivă, nu doar excesivă, care este însoțită de o uitare a scopului vieții omului pe pământ, și anume dobândirea mântuirii sau a vieții veșnice. De asemenea, Mântuitorul Iisus Hristos vorbește despre purtarea de grijă a lui Dumnezeu față de lume. Astfel, grija exclusivă față de cele materiale, care poate deveni obsesie și care poate diminua elanul vieții, este scoasă în evidență de Mântuitorul Iisus Hristos ca fiind o piedică în calea mântuirii. De aceea, soluția acestei probleme este dată la sfârșitul Evangheliei, când Mântuitorul ne îndeamnă să căutăm mai întâi Împărăția lui Dumnezeu. Deci grija pentru mântuirea sufletului și a dobândirii vieții veșnice trebuie să fie cea dintâi grijă. Și aceasta se arată mai întâi prin rugăciune, în ascultarea cuvântului lui Dumnezeu, intensificarea legăturii cu Dumnezeu ca participare la viața religioasă a comunității’.

Model de viețuire duhovnicească

În cea de-a doua Evanghelie se reliefează pregătirea nașterii celui care va fi Înaintemergătorul Domnului, numit la profetul Maleahi ‘înger’, de aceea și redarea în iconografia ortodoxă a Sfântului Ioan Botezătorul cu aripi. De asemenea, în activitatea sa, Sfântul Prooroc, Înaintemergător și Botezător Ioan a profețit jertfa sângeroasă a Mântuitorului Iisus Hristos și botezul cu Duh Sfânt și cu foc, referire la Pogorârea Duhului Sfânt în chip de limbi de foc, moment în care a început botezul creștin cu adevărat, pregătit de botezul pocăinței Sfântului Ioan.

Sfântul Ioan, al cărui nume înseamnă ‘Dumnezeu S-a îndurat’ sau ‘Cel miluit de Dumnezeu’, a preînchipuit pe monahii de mai târziu din pustia Egiptului și din alte părți ale lumii, fiind astfel ‘un mijlocitor pentru cei care se pocăiesc, dar nu au mai avut timp să arate faptele pocăinței, un model pentru viața duhovnicească, dar și ocrotitorul tuturor care cheamă pe oameni la schimbare, la înnoire duhovnicească, cheamă pe oameni să lupte cu păcatul și să dobândească virtuți, după cum el s-a luptat cu răutățile timpului său într-o societate coruptă și decăzută’, după cum a arătat Preafericirea Sa.

La finalul Sfintei Liturghii, Patriarhul României a felicitat pe toți cei care poartă numele sfântului prăznuit ieri și a subliniat necesitatea dezvoltării cinstirii cultului sfinților daco-romani, între care se află și Sfântul Niceta de Remesiana, apostolul daco-romanilor din Dacia Mediteraneană, care a fost prăznuit de asemenea ieri.

Comentarii Facebook


Știri recente