Drepturile copilului, în dezbatere la Palatul Patriarhiei

La Palatul Patriarhiei se desfășoară începând de luni, 11 noiembrie a.c., și până astăzi, 13 noiembrie, Seminarul „Preotul și provocările pastorale contemporane”. Acesta este organizat de Patriarhia Română, în parteneriat cu Guvernul României și Fundația britanică „Childrenâs High Level Group”.

La manifestare participă, pe lângă delegați ai facultăților de teologie din țară, și reprezentanți ai Guvernului României, directori ai diverselor servicii de asistență socială. Seminarul dorește să stabilească care este rolul preotului, precum și sprijinul pe care îl poate aduce în rezolvarea acestor cazuri, cum poate el să intervină și care sunt metodele cu care poate lucra alături de asistentul social, medicul, școala și primăria.

Ieri, discuțiile în cadrul seminarului au fost foarte complexe, pe baza unor cazuri reale din România. Sugestiile și intervențiile profesorilor au fost deosebit de interesante și actuale. La finalul acestui seminar au fost stabilite procedurile de lucru după care se poate ghida fiecare preot în comunitatea lui și cum poate fi el ajutat pentru a fi integrat cât mai rapid și eficient în grupurile multidisciplinare, în vederea rezolvării problemelor sociale. S-a reușit discutarea problemelor celor mai mari pentru preoți și comunitățile pe care aceștia le conduc.

Georgette Mulheir, director de programe pentru Fundația „Childrenâs High Level Group”, coordonatoarea Seminarului „Preotul și provocările pastorale contemporane”, ne-a declarat: „Încercăm să acoperim toate subiectele fierbinți legate de societatea românească de astăzi. Spre exemplu, migrația părinților la muncă peste hotare pentru a îmbunătății situația materială a familiei a dus la deteriorarea situației emoționale a copiilor lăsați singuri. O altă problemă este situația copiilor dezinstituționalizați, a celor plasați în asistență maternală, a celor adoptați. Scopul acestui seminar este să vedem cum putem să lucrăm cu profesorii de teologie, pentru ca aceștia să îndrume pe mai departe pe viitorii preoți, despre aplicarea practică a drepturilor copilului în cazurile reale cu care se confruntă în cadrul comunităților pe care le păstoresc. Putem spune că ne-am atins scopul în sensul în care am identificat la nivel practic metodele prin care copiii în situații vulnerabile pot fi sprijiniți în reintegrarea lor socială”, a conchis Georgette Mulheir.

Reprezentând Facultatea de Teologie „Iustinian Patriarhul” din București, pr. prof. Vasile Răducă a menționat că preotul se confruntă foarte des cu situații delicate în care constată că, în comunitatea pe care o are în grijă, copii sunt nedreptățiți prin modul în care sunt tratați de către cei ce au responsabilitatea de a se comporta normal și de a respecta niște drepturi elementare.

„În zilele care au trecut, reprezentanții fundației britanice ne-au prezentat niște situații greu de imaginat, în care sunt implicați copii, dovedind limita la care s-a ajuns în privința nerespectării drepturilor copilului. Este o mare suferință care ni se aduce la cunoștință, iar, pe de altă parte, constatăm că nu se face suficient în privința acestor drepturi. Așteptăm, după această întâlnire, ca, pe de-o parte, salariații diverselor instituții ale statului, abilitate cu grija față de respectarea drepturilor copilului, iar pe de altă parte preoții, care cunosc concret situația din parohiile lor, să colaboreze mai mult. Speranța mea este ca autoritățile statului să-l solicite pe preot la acțiuni bine organizate în care, realmente, preotul să se poată implica responsabil. S-a subliniat, în cadrul acestui seminar, faptul că preotului i se cere să facă de toate, deși fizic este imposibil. Ceea ce s-ar putea realiza este tocmai descoperirea faptului că preotul poate, în mod efectiv, să facă ceva și trebuie să fie solicitat. Desigur, pentru această muncă el va trebui să fie remunerat ca atare, nu să fie lăsat la mila statului, el însuși fiind de multe ori un caz social. Modul concret de acțiune al preotului nu are în vedere o anumită rețetă, ci se descoperă în funcție de fiecare caz. Important este ca preotul să facă parte și chiar să conducă anumite grupuri, în cadrul cărora, alături de primar, profesori și medic, să gestioneze situațiile conflictuale”.

Astăzi, în cadrul celor trei sesiuni, se va discuta despre soluționarea problemelor copiilor vulnerabili, despre rolul preotului ca parte a unei echipe multidisciplinare de profesioniști, despre familiarizarea cu problematica migrației și cu impactul asupra copiilor. Ultimul subiect îl va constitui prezența tinerilor și a copiilor ca factori activi în schimbarea mentalităților greșite din comunitățile umane, în general.

( Sursa: Ziarul Lumina Nr. 265/ 13 noiembrie 2008)

Comentarii Facebook


Știri recente