Documentul final al Consfatuirii profesorilor de Religie din Arhiepiscopia Iasilor

“Lumina pentru suflet si societate – valoarea orei de Religie astazi”

In Aula ‘Sanctus Stephanus Magnus’ a Centrului de Conferinte “Providenta” s-au desfasurat, in data de 5 septembrie 2006, lucrarile Consfatuirii inspectorilor si profesorilor de religie din Arhiepiscopia Iasilor, cu tema “Lumina pentru suflet si societate – valoarea orei de Religie astazi”. La lucrari, desfasurate sub presedintia Inalt Preasfintitului Daniel, Arhiepiscopul Iasilor si Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, au participat inspectorii si profesorii de Religie din Judetele Botosani, Iasi si Neamt, care fac parte din Arhiepiscopia Iasilor.

Au fost prezenti reprezentanti ai autoritatilor centrale si locale, intre care: Dl. Florin Frunza, reprezentantul Secretariatului de Stat pentru Culte, Dl. Ioan Brezuleanu, vicepresedinte al Consiliului Judetean Iasi, Dl. Constantin Nicolau, viceprimar al Municipiului Iasi, Dl. Dumitru Oprea, rectorul Universitatii “Al.I. Cuza” din Iasi, D-na Prof. Dr. Camelia Gavrila, Inspector general al Inspectoratului Scolar Judetean Iasi, Dl. Horia Alexandru Negrescu, Inspector general al Inspectoratului Scolar Judetean Botosani, Pr. Prof . Dr. Gheorghe Popa, din partea Facultatii de Teologie Ortodoxa “Dumitru Staniloae” Iasi, Dl. Prof. Dr. Constantin Cucos, Directorul Departamentului pentru Pregatirea Personalului Didactic, Dl. Prof. Dr. Stefan Afloroaei, Decanul Facultatii de Filosofie din Iasi, Membru in Consiliul Misionar Consultativ al Arhiepiscopiei Iasilor, Pr. Conf. Dr. Vasile Nechita, Inspector de Religie la Inspectoratul Scolar Judetean Iasi, Dl Prof. Doru Vilhem, Inspector de Religie la Inspectoratul Scolar Judetean Botosani, Dl. Prof. Mihai Giosan, Inspector de Religie la Inspectoratul Scolar Judetean Neamt, Dl. Madalin Taranu, din partea Inspectoratului de Politie Iasi, Dl. Florin Zamfirescu, Director editorial al cotidianului “Lumina” din Iasi, Directorii seminarelor teologice si Protoiereii din Arhiepiscopia Iasilor, alti reprezentati ai autoritatilor locale si centrale, ai institutiilor implicate in procesul de educatie religioasa.

Intrunirea a fost motivata, pe de o parte de nevoia de a evalua rezultatele prezentei orei de religie in invatamantul public, precum si de schimbarile care se produc la toate nivelele sociale, in ajunul integrarii Romaniei in structurile europene. Procesul integrarii presupune eforturi conjugate din partea intregii societati romanesti. Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana nu inseamna numai integrarea intr-un spatiu geopolitic, ci si intr-un sistem cu principii juridice, moral-educative si sociale comune, respectandu-se identitatea culturala, religioasa si pedagogica.

Sondajele efectuate la nivel european arata ca poporul roman este cel mai religios popor din Europa, cu traditii in care cultul si cultura nu se pot separa, intrucat cultul a fost inima culturii (primele scoli au fost infiintate de Biserica si au functionat in biserici). Fiind majoritar crestin-ortodox, poporul roman are calitati precum dragostea de Dumnezeu si de oameni, bunatatea, rabdarea, calitati care alcatuiesc bogatia noastra spirituala, pe care o putem aduce procesului de constituire a unei constiinte europene spiritualizate. De aceea, Biserica, prin preotii sai, Scoala, prin dascalii ei, Familia, prin parinti si tutori, printr-o relatie de solidaritate si responsabilitate comuna, trebuie sa identifice metode si mijloace pastorale si didactice, menite sa promoveze valorile morale si spirituale specifice poporului roman in spatiul european.

In deschiderea manifestarii, Inalt Prea Sfintitul Daniel a subliniat ca prezenta educatiei religioase in scoala, dupa caderea regimului communist, este un dar al lui Dumnezeu si are un rol formativ esential. Ea este rodul reafirmarii demnitatii si identitatii romanesti crestine. Educatia religioasa repune in adevarata lumina credinta adevarata privind relatia dintre creatie, cunoastere si formarea caracterului uman. Omul este constiinta cunoscatoare si recunoscatoare a creatiei in fata Creatorului. Din perspectiva religioasa, omul devine, prin iubire, persoana asemanatoare cu Persoanele divine. Daca Hristos a chemat copiii la Sine, Biserica, Scoala si Familia trebuie sa continue aceasta iubire si grija pentru copii.

In cadrul consfatuirii s-a subliniat faptul ca formarea religioasa constituie o promovare solida si constanta a valorilor spirituale ale poporului roman. Prezenta religiei in programa scolara nu mai este obiect de pledoarie, pentru ca are deja un loc bine precizat in curricula primelor trei cicluri scolare. Profesorii de religie au o misiune sfanta, fiind intr-un fel parinti spirituali ai elevilor. Specificitatea rolului religiei fata de alte materii de invatamant consta in aceea ca ea nu ofera doar cunostinte pentru nota, ci pentru viata, cautand sa raspunda problemelor specifice varstei, sa dea copiilor echilibrul interior, mai ales copiilor ai caror parinti sunt plecati in strainatate. Profesorul de religie trebuie sa se apropie de copii, pentru ca acestia sa se apropie de Dumnezeu, sa raspunda iubirii Sale parintesti.

Ca orientari practice, se impune mai mult intarirea relatiei dintre profesorul de religie si preotul in parohia caruia functioneaza scoala. Aceasta se face prin: rugaciunea de binecuvantare a inceputului de an scolar, rugaciunea de multumire la sfarsitul anului scolar, prezentarea constanta in presa locala a realizarilor si activitatilor, dar si a nevoilor din activitatea didactica, promovarea pelerinajelor si activitatilor caritative, promovarea traditiilor folclorice, etnografice etc., folosirea bibliotecilor parohiale sau protoieresti, spovedania si impartasirea constanta a copiilor si profesorilor. De mare importanta este si atitudinea profesorului de religie fata de ceilalti profesori, din scoala, el fiind un factor de comuniune spirituala si cooperare practica.

Consfatuirea de la Iasi a aratat ca se impune organizarea constanta a unor dezbateri interactive pentru a fi cunoscute mai bine problemele si realizarile predarii religiei. Astfel, de consfatuiri trebuie organizate la fiecare doi ani.

Prin ora de religie trebuie sa se promoveze responsabilitatea personala si comunitara, comuniunea eclesiala si deschiderea spre dialog si cooperare cu alte popoare.

Secretariatul Consfatuirii

Comentarii Facebook


Știri recente