Din aceasta seara, credinciosii ortodocsi intra, din punct de vedere liturgic, in Saptamana Patimilor.

Incepand din seara Duminicii Floriilor, credinciosii Bisericii Ortodoxe intra in Saptamana Patimilor. Astfel, fiecare din zilele ramase pana la Invierea Domnului rememoreaza etapele drumului spre Golgota.

Despre semnificatiile duhovnicesti ale Saptamanii Patimilor si despre randuielile bisericesti savarsite in aceasta perioada ne vorbeste Parintele Vasile Pavaleanu – profesor la Seminarul Teologic Liceal Ortodox ‘Veniamin Costachi’ de pe langa Manastirea Neamt: ‘Intreaga perioada a Sfantului si Marelui Post este un urcus duhovnicesc. Sfantul si Marele Post al Pastilor se imparte in doua perioade distincte: prima parte dureaza de la inceputul Sfantului si Marelui Post pana la Sambata Invierii lui Lazar, pregatindu-ne pentru Patimile Mantuitorului nostru Iisus Hristos pentru ca noi, crestinii, sa le traim la o intensitate duhovniceasca deosebita; a doua parte a Postului Mare o constituie Saptamana Patimilor care se defasoara intre doua Invieri, invierea Lui Lazar si Invierea Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Invierea lui Lazar anticipeaza Invierea cea de obste de la sfarsitul lumii, dupa cum se canta in Troparul zilei: ‘Invierea cea de obste, mai inainte de Patima Ta adeverindu-o, pe Lazar din morti l-ai sculat Hristoase Dumnezeule.’. Din aceasta zi il urmam pe Hristos Care merge spre Patima cea de buna-voie. Fiecare zi din Saptamana Patimilor are o incarcatura duhovniceasca deosebita. Astfel, Luni in Saptamana Patimilor se face amintirea smochinului nerodotor pe care Mantuitorul l-a blestemat sa fie uscat, amintindu-ne ca nu trebuie sa fim smochini neroditori, ci sa rodim in fapte bune ca se ne bucuram de binecuvantarea lui Dumnezeu. Marti, Biserica ne pune inainte profetia Mantuitorului despre sfarsitul lumii, aducandu-ne aminte ca sensul vietii noastre este spre vesnicie. In Miercuri din Saptamana Patimilor, Biserica ne pune inainte momentul vanzarii Mantuitorului Hristos de catre Iuda, cand sunt puse in paralel doua personaje: Iuda, care l-a vandut pe Domnul si care nu s-a cait pentru fapta sa, cu toate ca stat langa Izvorul vietii pe toata perioada activitatii publice a Mantuitorului nostru Iisus Hristos, si femeia cea pacatoasa, care, cu toate ca si-a trait viata in pacate, se pocaieste. In Joia Patimilor, suntem martorii Cinei celei de Taina si a tuturor Patimirilor Domnului nostru Iisus Hristos suferite pentru noi si pentru a noastra mantuire. Prin Denia celor 12 Evanghelii se deruleaza intreaga Istorie a mantuirii noastre. In Vinerea Patimilor suntem martorii Rastignirii, mortii si punerii in mormant a Domnului nostru Iisus Hristos. Biserica ne pune inainte icoana Rastignirii lui Hristos, precum si antiteza dintre talharul din dreapta care, crezand, se pocaieste si care castiga viata cea vesnica si talharul din stanga care, necrezand, pierde viata cea vesnica, mantuirea. In centru se afla Hristos care este Insasi Viata, Calea, Adevarul si Viata. Prin Rastignirea Mantuitorului, Crucea devine obiectul mantuirii si datatoare de viata pentru intreaga omenire. In Sambata Patimilor, Biserica este martora la sederea in mormant a Domnului nostru Iisus Hristos, urmand ca Sambata seara sa iasa biruitor din mormant. Aceasta Sambata anticipeaza Invierea Mantuitorului nostru Iisus Hristos.’

Comentarii Facebook


Știri recente