Dialog cu Preafericitul Krystoph, Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe a Cehiei și Slovaciei

Cehii și slovacii încă respiră împreună aerul proaspăt al Ortodoxiei, pe care au moștenit-o acum un mileniu de la Sfinții Chiril și Metodiu. Astăzi, Biserica Ortodoxă a Cehiei și Slovaciei luptă din răsputeri să vindece rănile lăsate în sufletele credincioșilor de vitregiile istoriei moderne, care au făcut ca Cehia să devină cea mai atee țară din Europa. Despre dificultatea, dar și despre bucuriile acestei misiuni de reînnoire spirituală a celor două popoare, ne-a vorbit Preafericitul Krystoph, Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe a Cehiei și Slovaciei.

Preafericirea Voastră, de la întemeierea ei de către Sfinții Chiril și Metodiu și până astăzi, Biserica Ortodoxă a Cehiei și Slovaciei a întâmpinat numeroase dificultăți generate de transformările socio-politice din cele două state. Cum a reușit totuși să-și conserve și să-și cultive spiritualitatea și moștenirea culturală?

Chiar dacă Cehia și Slovacia s-au despărțit, noi am rămas o singură Biserică și suntem încă un singur popor: poporul ortodox al Cehoslovaciei. Popoarele noastre sunt conștiente încă de faptul că tradiția noastră bisericească se fundamentează pe misiunea Sfinților Chiril și Metodiu. După cel de-al Doilea Război Mondial, această tradiție a fost ferm reînnoită prin înființarea Bisericii Ortodoxe autocefale a Cehoslovaciei. Acest lucru a început cu lucrarea foarte activă (în timpul primei Republici, 1918-1939) a primului nostru episcop, neomartirul Gorazd, care mai târziu, în timpul ocupației naziste din țara noastră, s-a sacrificat și a devenit martir, fiind canonizat și proclamat sfânt în anul 1987.

Rolul nostru este acum să consolidăm această temelie și să o extindem. Avem o mulțime de lucruri de făcut și foarte multe provocări pentru viitor. În anul 2013 ne pregătim să aniversăm un moment foarte important, și anume împlinirea a 1.150 de ani de când Sfinții Chiril și Metodiu au venit în țara noastră și ne-au adus creștinismul din Răsărit. Sanctitatea Sa Bartolomeu I, Arhiepiscopul Constantinopolului și Patriarhul Ecumenic, succesorul de drept al patriarhului Fotie, care i-a trimis în misiune pe Sfinții Chiril și Metodiu în anul 863, a acceptat invitația noastră și va participa la sărbătoarea noastră la sfârșitul lunii mai 2013. Ne propunem, de asemenea, să invităm și reprezentanți ai celorlalte Biserici Ortodoxe din lume, pentru a participa la un mare pelerinaj al tuturor credincioșilor la Mikulcice, locul unde Sfinții Chiril și Metodiu și-au desfășurat lucrarea misionară, care este astăzi un mare sit arheologic, de unde ies la lumină multe vestigii, inclusiv biserici.

Cum contribuie Biserica la revigorarea spirituală a societății din spațiul ceho-slovac marcat de secularizare și globalizare?

Însăși sărbătoarea pe care o pregătim se înscrie în eforturile Bisericii noastre de a revigora viața spirituală din acest spațiu, deoarece lucrarea misionară a Sfinților Chiril și Metodiu este pentru noi cel mai motivant și mai constructiv lucru, care poate inspira toate popoarele din contemporaneitate. Ne dorim să arătăm poporului nostru, care este cel mai ateu popor din Europa, unde se află rădăcinile noastre și ne-am bucura să arătăm că aceste rădăcini sunt încă active și bune de urmat. Vrem să le redescoperim oamenilor rădăcinile creștine și împreună să-I urmăm Mântuitorului Iisus Hristos.

Participăm, de asemenea, la multe evenimente publice sau ecumenice, pentru a putea da mărturie despre frumusețea moștenirii ortodoxe, moștenirea Iubirii și despre responsabilitatea neamului nostru și a întregii lumi de a cultiva această moștenire.

„Suntem Biserica Ortodoxă cu cel mai mare pluralism etnic și cultural din lume”

Ați afirmat într-un interviu acordat recent publicației ‘Romfea’ că numărul ortodocșilor din Republica Cehă și din Slovacia este în creștere cu fiecare zi. Cum este receptată Ortodoxia într-o regiune majoritar catolică și cum reușește Biserica pe care o păstoriți să se facă credibilă în Cehia, una din țările europene cu cel mai mareprocent de atei declarați?

Într-adevăr, numărul creștinilor ortodocși din Cehia și Slovacia este în creștere. În momentul acesta, așteptăm rezultatele ultimului recensământ al populației, după care vom cunoaște exact numărul acestora. Există foarte multe comunități ortodoxe în cele două țări, și pot să spun cu ușurință că suntem Biserica Ortodoxă cu cel mai mare pluralism etnic și cultural din lume.

Majoritatea credincioșilor noștri sunt, bineînțeles, cehi și slovaci nativi, dar imigrația în țările noastre a fost foarte mare în ultimii 20 de ani și foarte mulți oameni care trăiesc în comuniune în Biserica noastră sau vizitează bisericile noastre sunt oameni care au găsit în țara noastră o nouă casă. Cei mai mulți credincioși străini vin din Ucraina, Rusia, Belarus, vechea regiune Ruthenia, Bulgaria, Georgia, Grecia, Serbia, grupuri mai mici din alte țări și, bineînțeles, și din România. Încă nu cunoaștem cu exactitate numărul creștinilor ortodocși din țara noastră, dar am putea estima cu aproximație că numărul acestora este de 200.000. Dar cel mai important lucru este că toți acești oameni veniți din diferite părți ale lumii sunt ortodocși și trăiesc în comuniune în Biserica autocefală a Cehiei și Slovaciei. Suntem foarte mândri că le putem oferi o importantă parte a vieții lor în noua patrie, și anume viața liturgică. Le oferim chiar și Sfânta Liturghie în limba lor maternă. Avem, de exemplu, trei preoți români în Biserica noastră pentru românii stabiliți pe aceste meleaguri. Pur și simplu, Biserica noastră este ca întreaga lume la o scară mai mică: oameni din diferite țări, tradiții diferite se întâlnesc una cu alta îmbogățindu-se reciproc, și împreună dau mărturie despre Domnul nostru Iisus Hristos.

Biserica Ortodoxă a ținuturilor Cehiei și Slovaciei a înființat, pe lângă instituțiile de caritate, Academia Ortodoxă de la Vilémov (Republica Cehă), care este foarte activă în programele de dezvoltare durabilă și de mediu. Vorbiți-ne despre specificul și misiunea acestei instituții.

Academia Ortodoxă din Vilémov a fost fondată în anul 1995 și înregistrată mai târziu, în anul 1996, ca entitate independentă, non-guvernamentală și non-profit. Încă de la începuturile sale, această academie a organizat foarte multe seminarii, conferințe, cursuri de formare și diverse activități pe teme duhovnicești, culturale și ecologice, focusate pe cultivarea și dezvoltarea dialogului dintre Biserică și societate. Una dintre prioritățile academiei este legată de problemele mediului înconjurător, iar activitățile dedicate acestuia nu sunt doar teoretice, ci și practice. Prin proiecte concrete, ne dorim să arătăm că este posibilă și ‘cealaltă cale’ – calea responsabilă de a proteja mediul, care este creația lui Dumnezeu. Academia deține, ca ‘proiect eșantion’, stații eoliene sau hidrocentrale pentru producerea energiei, care funcționează într-un mod absolut ecologic. Prin acest model de proiect arătăm publicului că această cale, deși este puțin mai complexă, este posibilă, iar creația lui Dumnezeu nu ne-a fost dăruită ca să o distrugem, ci pentru a o proteja.

Cu câteva luni în urmă, Academia a deschis Centrul comunitar ‘Jonah’ pentru oamenii din zona Olomouc, un mare oraș din regiunea Moraviei. Acest centru comunitar oferă oamenilor numeroase activități și diverse posibilități de petrecere a timpului în centrul care găzduiește o librărie, un minicinema etc.

„Suntem popoare diferite, cu baze culturale diferite, dar suntem un singur popor în Hristos”

Ridicarea unei biserici românești la Most a fost un proiect pe care l-ați îmbrățișat încă de la început cu entuziasm și pe care l-ați sprijinit cu consecvență. Sfințirea acestei biserici a fost, de asemenea, un moment care a consfințit relațiile frățești dintre Biserica Ortodoxă a ținuturilor Cehiei și Slovaciei și Biserica Ortodoxă Română. Cum a evoluat această relație până la acest moment și care sunt perspectivele acestei cooperări?

După cum am amintit, avem trei preoți români care slujesc deseori Sfânta Liturghie în limba română deoarece – așa cum a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel când a vizitat țara noastră în luna octombrie – este foarte important ca oamenii să audă Liturghia în limba natală, să se spovedească și să se roage în limba natală. Construirea unei noi biserici din lemn, a întărit – după cum ați menționat – relațiile deja foarte bune dintre Bisericile noastre. Nu vom uita niciodată că Cehoslovacia a fost aliată, în timpul primei Republici, cu Regatul Serbiei, Croației și Slovaciei (mai târziu Regatul Iugoslaviei) și cu România. Oamenii din Republica Cehă poartă în memorie ajutorul pe care soldații români l-au dat țării lor în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. De asemenea, statul român nu a participat la invazia Uniunii Sovietice și a aliaților ei din anul 1968. Acesta este un subiect sensibil, dar pe care poporul ceh nu-l va uita niciodată.

Această istorie comună constituie o bază puternică pentru dezvoltarea pe mai departe a relațiilor de frățietate dintre popoarele noastre. Biserica românească din lemn de la Most, unde se află și monumentul eroilor români căzuți pe câmpul de luptă pentru eliberarea Cehoslovaciei de invazia nazistă, este o mărturie a acestei istorii comune, un simbol al legăturii dintre cele două popoare și între Bisericile noastre. Perspectiva acestei colaborări o vedem prin întărirea relațiilor în dimensiunea religios-culturală: prin expoziții, concerte, prezentări, și mai ales prin săvârșirea comună a Euharistiei. După cum am menționat, suntem popoare diferite, cu baze culturale diferite, dar suntem un singur popor în Hristos, un singur popor ortodox.

(Interviu publicat în „Ziarul Lumina”, Ediția din data de 22 noiembrie 2011)

Comentarii Facebook


Știri recente