DARUIRE SI SLUJIRE SFANTA

15 ani de arhipastorire a Inalt Prea Sfintitului Daniel

Acum 15 ani, in ziua intronizarii sale in venerabilul scaun al istoricei Mitropolii a Moldovei, Inalt Prea Sfintitul Mitropolit Daniel, care la acea data inca nu implinise varsta de 39 de ani, marturisea: ‘cu uimire si teama sfanta inteleg ca Dumnezeu a binevoit sa-mi incredinteze spre paza si pastorire comoara sau odorul sfant al lui Hristos din Moldova si Bucovina, adica Biserica Sa de pe aceste meleaguri sfintite cu jertfe si nevointe binecuvantate, cu frumusete si harnicie’.

In programul pastoral si misionar anuntat cu acel binecuvantat si providential prilej, Inalt Prea Sfintia Sa sublinia ca prioritare: apararea si promovarea dreptei credinte, cultivarea unitatii bisericesti si nationale a romanilor despartiti de vitregia timpurilor moderne, intensificarea legaturii fecunde dintre credinta si cultura, proclamarea adevarului mantuitor in scoli si in sanctuarele de cultura ale tarii, organizarea unei Facultati de Teologie in cadrul Uni-versitatii ‘Al. I. Cuza’ din Iasi si redescoperirea bucuriei dialogului dintre teologie si stiinta, dinamizarea invatamantului seminarial, promovarea unei bune intelegeri si colaborari cu alte Biserici pe plan local.

Aniversarea a cincisprezece ani de arhipastorire a Mitropoliei Moldovei si Bucovinei de catre Inalt Prea Sfintitul Parinte Mitropolit Daniel, reprezinta un moment fericit si emotionant pentru cola-boratorii din administratia eparhiala, pentru profesorii Facultatii de Teologie si ai Seminariilor din Moldova, pentru preotii de la parohii si cinul monahal, pentru ostenitorii asezamintelor culturale, filantropice, medicale si sociale, de ocrotire si restaurare a patrimoniului artistic bisericesc, pentru toti credinciosii care, intr-un fel sau altul, contribuie la bunul mers al vietii bisericesti de pe cuprinsul Moldovei. De asemenea, acest binecuvantat jubileu reprezinta si un justificat moment de bilant al activitatilor diverse si intense desfasurate in acest timp in Arhiepiscopia Iasilor. Inainte de toate, Inalt Prea Sfintitul Parinte Mitropolit Daniel s-a preocupat de pastrarea si imbogatirea celui mai mare si pretios tezaur pe care l-a gasit in Eparhia pe care Dumnezeu i-a incredintat-o spre pastorire incepand cu 1 iulie 1990, si anume evlavia si credinta fiilor sai duhovnicesti. In acest sens, chiar in ziua intronizarii, spunea: ‘Comoara de mare pret sau Biserica lui Hristos din Moldova si Bucovina a fost pastrata si transmisa din generatie in generatie, prin ravna, priceperea si osteneala atator vrednici inaintasi, mari pastori de suflete si oameni de cultura… care au indrumat pe calea mantuirii si a sfinteniei sufletul profund religios al poporului nostru de pe aceste meleaguri. Urmand pilda lor, ne revine astazi, in primul rand, datoria sfanta si mare de a apara si promova dreapta credinta a mosilor si stramosilor nostri. Si aceasta cu atat mai mult cu cat dreapta credinta este legatura cea mai sfanta a poporului roman cu Hristos iubitorul de oameni si de neamuri credincioase…’

Pentru o mai eficienta si intensa lucrare pastorala si misionara a Bisericii, Inalt Prea Sfintitul Parinte Mitropolit Daniel s-a straduit pentru reinfiintarea Arhiepiscopiei Sucevei si Radautilor (12 februarie 1990) si reactivarea Episcopiei Husilor (24 octombrie 1995), che-mand la lucru in ogorul Domnului noi ierarhi, tineri, destoinici si bine pregatiti la inalte scoli teologice din tara si strainatate.

In cadrul Arhiepiscopiei Iasilor, in vederea dinamizarii vietii bisericesti s-au infiintat cinci noi protopopiate, numarul acestora ajungand la douasprezece, iar numarul parohiilor a crescut cu aproape sase sute de noi unitati prin reactivarea celor desfiintate de regimul comunist, prin divizarea parohiilor cu un numar mare de enoriasi si prin infiintarea altora noi, in filiale. Urmare acestor schimbari in plan administrativ, a inceput o ampla activitate de consolidare, restaurare, pictare sau innoire a bisericilor si mai ales una de ridicare de noi locasuri sfinte in parohiile nou infiintate si in cele care nu au avut niciodata bise-rica. Amploarea acestui program este ilustrata de cele peste 1.700 de santiere din Arhiepiscopia Iasilor, de faptul ca in acesti cincisprezece ani au fost sfintite peste 160 de altare noi si au fost hirotoniti peste 900 de tineri teologi.

In vederea pregatirii cat mai temeinice a tinerei generatii de preoti pentru parohii si manastiri, precum si a altor tineri dornici sa contribuie la sustinerea activitatilor Bisericii, Inalt Prea Sfintitul Daniel a reinfiintat in 1990 Facultatea de Teologie, integrata la scurta vreme Universitatii ‘Al.I. Cuza’ din Iasi si a infiintat, pe langa Seminarul Teologic Liceal ‘Veniamin Costachi’ de la Manastirea Neamt, singura scoala teologica din Moldova pana in 1990, noi seminarii: Seminarul ‘Cuvioasa Parascheva’ de la Manastirea Agapia pentru calugarite si tinere fete, Seminarul ‘Sfantul Gheorghe’ din Botosani (incepand cu anul scolar 1993-1994), Seminarul ‘Sfantul Ioan Iacob’ din Dorohoi (incepand cu anul scolar 1993-1994), Seminarul ‘Sfantul Vasile cel Mare’ din Iasi (incepand cu anul scolar 1995-1996), Seminarul ‘Sfintii Imparati Constantin si Elena’ din Piatra Neamt (incepand cu anul scolar 1996-1997). Pentru pregatirea cantaretilor bisericesti s-au infiintat doua scoli profesionale pe langa Seminariile Teologice de la Manastirea Neamt si Botosani.

O atentie deosebita a acordat Chiriarhul nostru cultivarii credintei celor mici. Este cunoscuta de catre toti insistenta cu care Inalt Prea Sfintia Sa a sustinut introducerea Religiei ca disciplina in scolile laice, preocuparea constanta pentru alcatuirea unor manuale scolare moderne si eficiente, precum si pentru pregatirea profesorilor de religie. In acest sens, incepand cu anul universitar 1991-1992, in cadrul Facultatii de Teologie s-a infiintat sectia de Teologie Ortodoxa – Litere, cu specializarea: Teologie Ortodoxa – Litere-limba romana, completata incepand cu anul universitar 1993-1994 cu o noua sectie: Teologie Ortodoxa – Litere-limba straina (engleza, franceza, germana, rusa). Deoarece numarul absolventilor acestor sectii nu acoperea nevoia de cadre didactice pentru aceasta disciplina, prin stra-daniile Inalt Prea Sfintitului Mitropolit s-a infiintat Colegiul de Institutori Religie, cu durata de trei ani, in cadrul Facultatii de Psihologie si Stiintele Educatiei din Iasi.

Pentru toate aceste institutii, Inalt Prea Sfintitul Daniel s-a straduit sa construiasca (Seminarul de la Agapia si Seminarul din Iasi), sa consolideze (Facultatea de Teologie, Seminarul de la Manastirea Neamt), sau sa obtina spatii pentru procesul de invatamant, cazare si masa, ingrijindu-se in mod special de amenajarea capelelor si a bibliotecilor atat de nece-sare formarii intelectuale si duhov-nicesti ale studentilor teologi si elevilor seminaristi. Pentru a asigura acestora noi posibilitati de formare si pentru a oferi publicului larg accesul la bogata literatura crestina, Inalt Prea Sfintitul Mitropolit Daniel s-a straduit sa ridice prestigiul vechii Biblioteci a Mitropoliei Moldovei, punand la dispozitia acesteia noi spatii, inzestrand-o cu mobilier nou si modern, cu tehnica de calcul, angajand personal specializat si mai ales sporindu-i fondurile de la 41 000 de volume la aproximativ 100.000. Pentru a-i creste eficienta, Biblioteca a fost reorganizata si structurata in trei sectii: I. Biblioteca Istorica, menita sa conserve si sa protejeze fondul de patrimoniu; II. Biblioteca Studium, amenajata in Facultatea de teologie si pusa la dispozitia studentilor si III. Biblioteca Ecumenica ‘Dumitru Staniloae’.

Tot in vederea promovarii credintei si spiritualitatii crestine, a dialogului dintre teologie si cultura, credinta si stiinta, rugaciune si arta, a relatiilor religioase intre membri si grupuri de membri apartinand Bisericii Ortodoxe, dar si altor confesiuni crestine, a programelor de educatie religioasa, etica si interculturala, de asistenta sociala in cooperare cu institutii din tara si strainatate, precum si a angajarii mirenilor in lucrarile culturale, pastorale si misionare ale Bisericii, Inalt Prea Sfintitul Parinte Mitropolit Daniel a infiintat in anul 1994 Academia Ortodoxa ‘Sfantul Ioan de la Neamt – centru de spiritualitate si cultura ortodoxa’, a inaugurat in prezenta Sanctitatii Sale Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I si a Prea Fericitului Teoctist, Patriarhul Romaniei, Centrul Cultural-Pastoral ‘Sfantul Daniil Sihastrul’ de la Durau, iar in ianuarie 1997 a infiintat Institutul Ecumenic ‘Sfantul Nicolae’ din Iasi.

Sfintirile de biserici si hramurile au devenit de asemenea momente insemnate in cultivarea si sporirea credintei. Prezent peste tot in Eparhie, Parintele nostru duhovnicesc ‘propovaduieste cuvantul, staruieste cu timp si fara timp… indeamna cu toata indelunga rabdare si invatatura (II Tim. 4, 2). Agapele fratesti, impartirea iconitelor, discutiile cu credinciosii, mangaierea, consolarea, incurajarea acestora, aflarea unor solutii la diverse probleme sociale sau pastorale, toate acestea au devenit momente obisnuite si familiare. Socotind pelerinajul un prilej de sporire si intarire a credintei, foarte apreciat mai ales de catre tineri, Inalt Prea Sfintitul Parinte Mitropolit i-a dat acestuia o amploare deosebita prin conferinte, prin organizarea unui Centru de Pelerinaj in Iasi, prin organizarea de pelerinaje la locurile sfinte din tara noastra, in Tara Sfanta, in Grecia sau in alte centre de pelerinaj din Europa, prin dinamizarea activitatii protopopiatelor si parohiilor de organizare a unor astfel de actiuni. Cu eforturi mari s-au obtinut vilele din incinta Manastirii Durau si Casa ‘Pelerinul’ din statiunea cu acelasi nume, tocmai pentru sprijinirea acestor acti-vitati. Tot la indemnul Mitropolitului Daniel, pelerinajul din Sambata lui Lazar, care pana nu demult se organiza doar la Iasi, pe traseul de la Biserica Barboi la Catedrala Mitropolitana, a fost extins in toate localitatile importante din Arhiepiscopia noastra. Tot la insistentele Ierarhului nostru, in anul 2000, in cadrul sarbatorilor jubiliare prilejuite de implinirea a doua milenii de la Nasterea Mantuitorului, Iasul a fost trecut pe lista celor cinci orase europene de pelerinaj international, fiind vizitat mai ales cu prilejul hramului Cuvioasei Parascheva de numerosi pelerini din intreaga lume. In toamna aceluiasi an s-a organizat un pelerinaj cu moastele Sfantului Mucenic Gheorghe, aduse din Grecia, la Botosani, oras pus sub ocrotirea acestui sfant.

Cultivarea cinstirii sfintilor locali este urmarita de asemenea indeaproape de catre Inalt Prea Sfintitul Mitropolit Daniel. Organizand ample sarbatori cu prilejul proclamarii solemne a canonizarii sfintilor romani din Moldova in anul 1992, Ierarhul nostru s-a ingrijit de alcatuirea slujbelor si pictarea chipurilor acestor sfinti, punand sub ocrotirea lor multe din bisericile nou construite dupa aceasta data. In vechea catedrala mitropolitana a zugravit chipurile cuviosilor si ierarhilor moldoveni propusi Sfantului Sinod pentru canonizare. Cine nu cunoaste straduinta Mitropolitului nostru de a aduce in tara moastele Sfantului Ioan Iacob din Tara Sfanta si pe cele ale Cuvioasei Teodora de la Sihla din Ucraina? In cinstea lor si in vederea adapostirii sfintelor lor moaste, in binecuvantata zona a Neamtului, isi ridica turlele catre cer, impreuna cu rugaciunile sfintilor patroni, doua marete catedrale: cea de la Manastirea Sihastria si cea de la Seminarul de la Neamt.

In anul 2002, ca urmare a straduintelor Inalt Prea Sfintitului Mitropolit Daniel, in Catedrala mitropolitana din Iasi s-a oficiat proclamarea solemna a canonizarii Sfantului Ierarh Petru Movila, trecut in randurile sfintilor de Biserica Ortodoxa Ucraineana inca din 1996.

In primavara acestui an au fost alcatuite slujbele si acatistele Mitropolitului Dosoftei al Moldovei si ale Cuviosului Onufrie de la Vorona, si s-au intocmit dosarele documentare in vederea canonizarii lor la proxima sedinta a Sfantului Sinod al Bisericii Autocefale Ortodoxe Romane si s-a inceput activitatea de documentare si de alcatuire a slujbelor sfintilor la care face mentiune Mitropolitul Dosoftei in Viata si petrecerea sfintilor: Cuviosii Rafail de la Agapia, Chiriac de la Bisericani, Epifanie de la Voronet, Partenie de la Agapia, Iosif de la Bisericani, Chiriac de la Tazlau, arhiepiscopul cel sfant si minunat Ioan de la Rasca, Inochentie de la Probota, sau a Mitropolitului Varlaam al Moldovei, a Episcopului Pahomie al Romanului de la Pocrov, a Cuviosului Irinarh de la Horaita, a Cuvioasei Mamvra de la Durau.

Cu siguranta insa, evenimentele care au contribuit cel mai mult la intarirea credintei si a evlaviei au fost aducerea la Iasi a moastelor Sfantului Apostol Andrei de la Patras РGrecia, in octombrie 1996, a moas-telor Sfantului Mare Mucenic Gheorghe, Purtatorul de biruinta, de la Livadia РGrecia, in octombrie 2000, a Braului Maicii Domnului din Grecia, in octombrie 2001, a moastelor Sfantului Ioan Casian de la Marsilia РFranta, in octombrie 2002, a moastelor Sfantului Mucenic Dimitrie, Izvoratorul de Mir, in octombrie 2003, si a unui fragment din Sfanta si de viata facatoare Cruce a Mantuitorului Iisus Hristos, in octombrie 2004, momente care au adunat in jurul Catedralei Mitropolitane milioane de credinciosi din toata tara si din strainatate. Pentru hramul din acest an, 2005, Inalt Prea Sfintitul Daniel a inceput deja demersurile in vederea aducerii din Grecia la Iasi, in pelerinaj, a moastelor Sfantului Pavel, Apostolul neamurilor. Insesi hramurile Cuvioasei Maicii noastre Parascheva au devenit, prin prezenta unor ilustre personalitati ale lumii crestine si prin numarul impresionant de pelerini din tara si strainatate, evenimente nationale. Si bogatia duhovniceasca a Catedralei care pastreaza moastele intregi ale Sfintei Cuvioase Parascheva a sporit: Mitropolitul Nicodimos din Patras, cel care a adus moastele Ucenicului celui intai chemat la Iasi, a oferit un fragment din Crucea pe care Apostolul romanilor a primit cununa martiriului, Cardinalul Christoph von Sch̦nborn, Primatul Austriei, cu prilejul vizitei la Iasi, a oferit un fragment din moastele Sfantului Andrei, iar Mitropolitul Ieronim de Livadia a daruit evlaviei romanesti un mic fragment din moastele Sfantului Mucenic Gheorghe. La staruinta Mitropolitului Moldovei, Biserica Ierusalimului a oferit Mitropoliei noastre o parte din moastele Sfantului Ioan Iacob Hozevitul care se pastreaza in biserica inchinata acestuia de la Seminarul Teologic de la Manastirea Neamt, impreuna cu camilafca, metaniile si Ceaslovul acestuia.

La cererea insistenta a unor parohii din tara, ale caror biserici poarta hramul Cuvioasei Parascheva, Inalt Prea Sfintitul Daniel a oferit in dar vesminte care au acoperit, pentru o vreme, moastele Ocrotitoarei Moldovei, daruri apreciate si mult pretuite de catre cre-dinciosi, daruri care au sporit credinta si evlavia acestora.

Cultivarea credintei si a dialogului intre credinta si cultura a fost, de asemenea, un obiectiv de seama al activitatii Arhiepiscopiei Iasilor.

Activitatea tipografica a sporit prin modernizarea Tipografiei de la Manastirea Neamt, dar mai ales prin infiintarea unei noi tipografii la Iasi. In urma demersurilor insistente ale Inalt Prea Sfintitului Mitropolit Daniel, cu sprijinul a patru organizatii umanitare: Hilfswerk der Evangelischen Kirchen in der Schweiz (HEKS-Elvetia), Diakonisches Werk (Ger-mania), Lutherhjälpen (Suedia) si Diakonie (Olanda), o moderna tipografie in valoare de 500.000 USD a fost instalata la Manastirea Golia in noiembrie 1992. Activitatea editoriala s-a diversificat, orientandu-se spre cateva directii principale: Teologie si spiritualitate, Credinta si cultura, Biserica si societate, Ortodoxia ecumenica, Teologie si viata, Colloquia TRINITAS. Au fost publicate numeroase carti de cult, de invatatura crestina ortodoxa, de teologie si spiritualitate, de evlavie si zidire sufleteasca (in special seria Acatiste si Vieti de sfinti), de istorie bisericeasca, de literatura religioasa pentru copii si tineret, lucrari academice, manuale pentru studenti si elevi, monografii, albume de arta, periodice, pliante si ilustrate. S-au imprimat milioane de icoane care au ajuns gratuit in mainile credinciosilor cu prilejul hramurilor, sfintirilor de biserici, inaugurari de scoli sau alte institutii publice, vizite pastorale.

Un eveniment deosebit de important a fost inceperea activitatii primului post de radio ortodox din Romania, TRINITAS, in Vinerea Mare a anului 1998 (17 aprilie). Organizat tot in incinta Manastirii Golia, postul a fost inzestrat cu tehnologie moderna, cu birouri redac-tionale si studiouri pe masura. Emitand de la inaugurarea sa 24 de ore din 24, iar astazi fiind receptat pe mai bine de jumatate din teritoriul tarii noastre, acest post de radio prin sfintele slujbe transmise de la Catedrala Mitropolitana, prin emisiunile de zidire duhovniceasca, prin programele teologice, culturale si muzicale, se adreseaza tuturor categoriilor de credinciosi, contribuind mult la cultivarea si intarirea credintei, la sensibilizarea ascul-tatorilor. Din anul 2001, Radio TRINITAS este membru al Conferintei Europene a Radio-urilor Crestine (CERC). Impreuna: tipografia, editura si radioul alcatuiesc Institutul Cul-tural-Misionar Trinitas.

Centrul eparhial, si mai nou, si unele manastiri sau scoli teologice, si-au creat un web-site, vizitat de oameni de pretutindeni. Si emisiunile postului de radio pot fi ascultate de asemenea pe Internet.

Pe langa revistele cunoscute Teologie si Viata si Candela Moldovei, in Eparhia noastra mai apar cateva publicatii periodice sau suplimente editate de unele protopopiate, parohii sau organizatii crestine. O realizare cu totul deosebita o reprezinta aparitia la Iasi a Luminii, primul cotidian crestin din Romania, cu un deosebit impact si un neasteptat ecou in randul credinciosilor.

Fiu duhovnicesc al Manastirii Sihastria si ucenic al Parintelui Cleopa, Inalt Prea Sfintitul Mitropolit Daniel a acordat in acesti 15 ani o grija constanta vietii monahale din Arhiepiscopia Iasilor.

Desi prestigios prin generatia atat de cunoscuta a batranilor duhovnici si a venerabilelor starete, veterani ai re-zistentei opuse permanentului asediu venit din partea unui regim vrajmas, monahismul in Moldova, ca din toata tara de altfel, se gasea la sfarsitul anului 1989, in mare suferinta. Intr-o jumatate de secol de stapanire ateista, multe din manastiri – mai ales schiturile – au fost desfiintate, unele transformate in bi-serici de parohie, iar prin decretul 410 din 1960, cele care au reusit sa supravietuiasca, au fost in mod dramatic depopulate. O data recastigata libertatea, calugarii si calugaritele, concentrati in doar cateva manastiri, pentru a putea fi mai bine supravegheati de catre regimul, care vedea in monahism o inexpugnabila fortareata a credintei crestine si a traditiilor romanesti, au inceput sa revina la fostele lor manastiri si schituri de metanie, unele, din pricina vremurilor, nepasarii sau rautatii omenesti, disparute, altele aflate in paragina. Cuprinzand intr-o singura privire de ansamblu scurta perioada a celor 15 ani, putem socoti renasterea neasteptata a monahismului o adevarata minune, o implinire a rugaciunilor neostoite si a sperantelor neclintite a sutelor de monahi si monahii, obligati sa-si poarte fagaduintele calugaresti prin temnitele comuniste, prin domicilii fortate, in exil, instrainati intr-o lume, de cele mai multe ori ostila sau batjocoritoare. Multi tineri si tinere, descatusati de constrangerile unui regim care si-i dorea atei, si-au dedicat viata lui Dumnezeu luand drumul manastirilor.

Intr-un timp relativ scurt, zeci de manastiri si schituri au fost reorganizate, iar acolo unde ratiuni misionare si duhovnicesti au impus acest lucru, au fost intemeiate noi vetre monahale. S-au refacut, consolidat, restaurat, pictat, infrumusetat sau zidit din nou foarte multe biserici manastiresti. S-au refacut, modernizat sau construit din nou numeroase corpuri de chilii, trapeze, arhondarice pentru pelerini, cladiri administrative si gospodaresti. S-au construit drumuri de acces pentru schiturile izolate, s-au realizat aductiuni de apa potabila, racorduri la energia electrica sau gaz metan. In manastirile cele mai populate si mai frecventate de pelerini s-au organizat cabinete de medicina generala si cabinete stomatologice.

In urma unor eforturi deosebite, numarul manastirilor si schiturilor a crescut de la aproximativ 40 la peste 110. Cu eforturi mari, a fost ridicata Manastirea Schimbarea la fata si Binecredinciosul Voievod Stefan cel Mare si Sfant de pe Muntele Ceahlau, asezamant cu valoare de simbol pentru spiritualitatea acestor tinuturi.

Prin toate aceste realizari s-a urmarit nu numai imbunatatirea conditiilor de viata pentru calugari sau sporirea patrimoniului Bisericii, ci si restaurarea unei profunde, tradi-tionale, si atat de necesare spiritualitati moldovenesti – monahismul. Bucuria Bisericii nu o reprezinta – acum la ceas aniversar – calitatea si numarul mare al constructiilor manastiresti, ci zecile de mii de crestini pelerini care isi gasesc linistea, pacea si resorturile sufletesti pentru a duce lupta vietii mai departe, sub privirea lui Dumnezeu, sub omoforul Maicii Domnului si in vecinatatea sfintilor, in fata sfintelor icoane, sub epitrahilul duhovnicului si in ambianta unei naturi transfigurate de rugaciune si osteneala omeneasca. Pe langa aceste daruri duhovnicesti, la Sihastria, la Neamt, la Hadambu, la Petru Voda, la Miclauseni si in alte multe asezaminte manastiresti sute de pelerini gasesc un adapost si o masa calda.

Dar in toata aceasta perioada, Inalt Prea Sfintitul Mitropolit Daniel s-a ingrijit si de zidirile interioare. A innoit si actualizat regulamentul vietii monahale, adaptandu-l, fara concesii, timpurilor in care traim. A numit in noile comunitati stareti si starete, egumeni si egumene – in masura posibilitatilor – capabili sa faca fata procesului de recuperare a cinzeci de ani de privatiuni si constrangeri. A convocat periodic sinaxe (intruniri) ale tuturor intaistatatorilor manastirilor si schiturilor din eparhie, in care s-au discutat proble-mele duhovnicesti, disciplinare, economice etc., cu care se confrunta monahismul in aceasta perioada de criza sociala, morala si identitara la care s-a adaugat o criza economica resimtita de noi toti. O deosebita preocupare a fost buna pregatire duhovniceasca si teologica a vietuitorilor din manastiri. S-au reinfiintat clasele pentru monahi de la Seminarul teologic de la Manastirea Neamt si s-au organizat noi clase pentru monahii din partea estica a Eparhiei la Seminarul din Botosani. Iar Facultatea de Teologie din Iasi pregateste anual un numar apreciabil de monahi si monahii. Pentru ghizii din manastiri s-au organizat, in mai multe randuri, cursuri de specialitate, incat pelerinii sa poata primi indrumari complete: istorice, culturale, duhovnicesti.

Colectiile muzeale, bibliotecile si arhivele manastiresti s-au bucurat de asemenea de o grija ocrotitoare din partea Intaistatatorului Moldovei. S-au reinventariat obiectele de patri-moniu, s-au luat masuri de imbogatire a bibliotecilor existente si de infiintare a altora in manastirile redeschise, s-a cerut cu insistenta ordonarea si conservarea arhivei. Muzeul memorial Sfantul Paisie Velicicovschi organizat in chiliile de la Manastirea Neamt, Muzeul memorial Mitropolitul Visarion Puiu si Mihail Sadoveanu organizat la schitul Vovidenia, reamenajarea si imbogatirea patrimoniului muzeului Manastirii Sfintii Trei Ierarhi din Iasi, sunt doar cateva din realizarile de pana acum. Demersurile insistente pentru recuperarea unor obiecte de patrimoniu, confiscate de vechiul regim sau imprumutate si niciodata restituite de diverse muzee din tara au reprezentat o alta preocupare de zi cu zi a Mitropolitului Daniel.

In acelasi timp, cel dintai dintre calugarii Moldovei, Mitropolitul Daniel, a insistat permanent ca manastirile sa publice monografii academice, documentate cu bogate informatii istorice, culturale si artistice, brosuri si pliante de popularizare, carti postale pentru pelerini si turisti.

Cu prilejul marilor jubilee ale unor manastiri, Chiriarhul s-a straduit sa organizeze festivitati de amploare, cu concursul Guvernului si cu sprijinul unor mari organizatii internationale, cum ar fi UNESCO. Implinirea a sase sute de ani de la sfintirea catedralei ctitorite de Alexandru cel Bun la Manastirea Bistrita, aniversarea a jumatate de secol de la sfintirea catedralei stefaniene din Manastirea Neamt, sarbatorita in prezenta Sanctitatii Sale Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I al Constantinopolului si a Presedintelui Romaniei, sau hramurile bisericilor si manastirilor inaltate de Sfantul Voievod Stefan cel Mare, sarba-torite in 2004, anul implinirii a cinci sute de ani de la mutarea la vesnicele lacasuri ale marelui ctitor de locasuri sfinte, raman momente de neuitat din istoria spiritualitatii monahale romanesti.

Desi par legate de trecut prin traditie si prin istoria lor bogata si fascinanta, manastirile sunt ancorate in viata pastorala, misionara si sociala a Eparhiei. Mai ales prin reorganizarea unor manastiri in mediul urban, monahismul s-a impus in peisajul spiritual al Moldovei, avand un impact pastoral si misionar cu totul aparte asupra credinciosilor, contribuind esential la pas-trarea si sporirea credintei si a evlaviei.

In foarte multe manastiri, din indemnul Chiriarhului nostru s-au infiintat ateliere de pictura, broderie, sculptura, croitorie, in care monahii pot imbina in modul cel mai fericit dezideratul sufletesc care i-a adus la manastire: ora et labora.

Credincios dorintelor testamentare ale ctitorilor, binefacatorilor si ajutatorilor sfintelor manastiri si biserici, Inalt Prea Sfintitul Mitropolit Daniel, prin sectorul de specialitate, a facut toate demersurile posibile ca darurile si bunurile castigate cu osteneala si truda multa si oferite sfintelor altare cu credinta mare si cu nadejdea dobandirii mantuirii sufletelor, de voievozi, boieri, capitani de osti si generatii intregi de crestini, sa se intoarca acolo unde au fost afierosite. Prin aceasta nu s-a urmarit doar restabilirea dreptatii si a adevarului – ele insele valori evanghelice fundamentale – ci si vindecarea duhovniceasca a pacatului sacrilegiului, savarsit prin rapirea unor daruri inchinate Bisericii lui Hristos.

O grija permanenta poarta Arhipastorul nostru tezaurului istoric si artistic aflat in patrimoniul Eparhiei noastre. Au continuat si s-au deschis noi santiere de restaurare si consolidare a unor monumente, a fost organizata in cadrul Facultatii de Teologie din Iasi incepand cu anul universitar 1993-1994 o sectie de Teologie Ortodoxa – Patrimoniu cul-tural cu trei directii de specializare: restaurare icoana, restaurare carte, pictura eclesiala bizantina, iar la Seminariile teologice de la Iasi, manastirile Neamt si Botosani, au fost infiintate clase cu specializarea Patrimoniu cultural, toate cu scopul de a pregati viitorii restauratori, conservatori si artisti plastici. Tot pentru acest scop a fost inaugurat Centrul de conservare si Restaurare Resurrectio si Centrul de Cercetari T.A.B.O.R. Amintim de asemenea amplele lucrari de restaurare de la Manastirea Agapia, innoirea intregului ansamblu de la Manastirea Neamt si restaurarea partiala a picturii bisericii lui Stefan cel Mare cu prilejul implinirii a 500 de ani de la sfintire, pictarea vechii catedrale mitropo-litane Sf. Gheorghe din Iasi, consolidarea Palatului mitropolitan, pictarea paraclisului din Resedinta mitropolitana, Palatul Sturdza (Cladirea Facultatii de Teologie) si capela Sf. Arhangheli Mihail si Gavriil din interior, Castelul Miclauseni etc.

Silita in perioada intunecata a regimului totalitar sa se limiteze doar la viata liturgica, Biserica a trebuit sa intrerupa indelungata si bogata activitate filantropica si sociala organizata, continuand insa in mod discret, dar eficient, sa ajute nenumarati oameni aflati in nevoi. Parastasele, mesele comune din duminici si sarbatori, agapele prilejuite de hramu-rile de la parohii si de la manastiri, ajutoarele primite de orfanii si vaduvele de razboi, gazduirea sau sprijinirea cu bani si alimente a partizanilor retrasi pentru rezistenta in munti, sustinerea familiilor celor intemnitati in deceniile masinilor negre, ale bolnavilor neajutorati, ale celor scapatati din pricina slabiciunilor omenesti, de catre monahi sau preoti, de catre credinciosii a caror sensibilitate a fost cultivata permanent de Biserica, sunt marturii evidente in acest sens.

Dupa 1989, Biserica a inceput o reorganizare sistematica a misiunii sale sociale. Realitatile dramatice din orfe-linate, din casele de batrani, din inchisori, din cartierele mizere de la periferie, din satele abandonate in intuneric, bine ascunse de oranduirea cea mai inaintata din lume a mobilizat Biserica la redes-coperirea slujirii filantropice. Desi confruntata cu aceeasi saracie cu care a trebuit sa se lupte intreaga societate romaneasca, Arhiepiscopia Iasilor a reusit in cei 15 ani de vrednica arhipas-torire a Inalt Prea Sfintitului Mitropolit Daniel sa realizeze si in acest domeniu lucruri remarcabile. Punand la inima cuvintele Sfantului Ioan Gura de Aur care spune ca multe sunt cele ce caracterizeaza crestinismul, dar mai mult si mai puternic decat toate dragostea fata de semeni, Mitropolitul Daniel a acordat o atentie prioritara dezvoltarii si difersificarii activitatilor filantropice si sociale ale Eparhiei.

Mai intai de toate, a organizat (incepand cu anul scolar 1993-1994) doua scoli post-liceale teologico-sanitare (Scoala postliceala teologico-sanitara Cuvioasa Parascheva din Iasi si Scoala postliceala Sfanta Teodora de la Sihla din Piatra Neamt), iar in cadrul Facultatii de Teologie din Iasi (incepand cu anul universitar 1991-1992) o sectie de Teologie-Asistenta sociala, institutii de invatamant absolvite deja de mai multe promotii de asistenti medicali si asistenti sociali care lucreaza in slujba celor ce au nevoie de ajutor.

S-au infiintat, pe langa Centrul Eparhial si Protopopiate, Birourile de Asistenta Sociala. Arhiepiscopia noastra are cel mai mare numar de preoti de caritate, angajati in activitatea spitalelor, unitatilor militare, penitenciarelor, centrelor de plasament, cen-trelor pentru minori, scolilor speciale, caminelor de batrani. In aproape toate aceste centre au fost organizate spatii de cult dotate cu toate cele necesare desfasurarii unei activitati liturgice firesti (14 biserici din care 6 in constructie, 19 capele, 14 cabinete pentru asistenta religioasa si alte spatii improvizate).

Tot la initiativa si cu binecuvantarea Chiriarhului nostru, au fost infiintate unele asociatii crestine care, sub patronajul si cu ajutorul Bisericii, sa contribuie la alinarea suferintelor si la atenuarea unor grave probleme sociale. In 1996, a luat nastere Asociatia Familia Nostra sub presedintia de onoare a Mitropolitului Moldovei, care a realizat ca prim proiect Centrul pentru primirea copiilor strazii Sfantul Andrei din Iasi, centru sprijinit, prin implicarea directa a Ierarhului, de parteneri din mai multe tari europene: Germania, Franta, Anglia, Norvegia, Italia. In 1999, tot sub patronajul Mitropoliei a fost infiintata Asociatia Renasterea Sperantei, cu scopul de a veni in ajutorul copiilor cu necesitati speciale precum si a familiilor acestora, organizand in acest sens un Centru de zi pentru copiii cu Sindrom Down din orasul si judetul Iasi. In acelasi an s-a infiintat o noua asociatie, Samarineanul milostiv, care isi propune sa ofere cazare si hrana persoanelor fara adapost, bolnave de tuberculoza, in sprijinul acestora amenajandu-se Caminul Sfantul Nicolae din Golaesti, Iasi.

In august 2002 s-a infiintat Fundatia Solidaritate si Speranta, avand ca asociat unic Mitropolia Moldovei si Bucovinei, cu scopul de a desfasura activitati in domeniul asistentei sociale, filantropiei, culturii. Avand in functiune Cantina sociala Sfantul Sava si Centrul de consiliere si reabilitare a persoanelor dependente de alcool si droguri Sfantul Nicolae si in pregatire Centrul de zi Sfanta Marina si Gradinita Buna Vestire, fundatia a desfasurat deja un numar important de proiecte de care au beneficiat sute de persoane, tineri si batrani.

Subliniind in mai multe randuri ca bolnavul prin care Hristos Se ascunde in semenul nostru este pentru noi o sansa, nu numai o dificultate, Inalt Prea Sfintitul Daniel a folosit aceasta sansa, organizand o admirabila opera medical-filantropica. Aceasta lucrare a debutat prin organizarea la Centrul eparhial a Cabinetului Stomatologic Sfantul Pantelimon, sfintit la 15 octombrie 1993, debut urmat de infiintarea altor trei cabinete: Sfantul Pantelimon din Dorohoi, sfintit la 14 februarie 1999, Sfanta Teodora de la Sihla din Manastirea Sihastria, inaugurat la 4 decembrie 1999 si cabinetul de la Manastirea Razboieni. A fost modernizat cabinetul stomatologic existent deja la Seminarul Teologic de la Manastirea Neamt, iar la Seminarul Teologic Sf. Mare Mc. Gheorghe din Botosani a fost organizat un cabinet stomatologic nou. Opera medicala a Bisericii s-a imbogatit si diversificat prin inaugurarea, la 13 octombrie 1998, a Dispensarului policlinic Sfintii Apostoli Petru si Pavel de la Centrul eparhial, ce cuprinde toate specialitatile medicale, in care lucreaza medici cu experienta si prestigiu. Din decembrie 1999, la Manastirea Sihastria functioneaza Cabinetul de medicina generala Sf. Teodora de la Sihla, cel de la Manastirea Agapia si un alt cabinet la Seminarul Sf. Gheorghe din Botosani. Tot la Botosani, cu sprijinul Societatii mixte de binefacere Muntii Metaliferi (Germania) – Cuvioasa Parascheva (Botosani), s-a infiintat o moderna sectie de fizioterapie in cadrul Spitalului de copii. Dar cea mai mare realizare in acest domeniu o constituie organizarea – incepand cu primavara anului 1999 – a Centrului de Diagnostic si Tratament Providenta, aflat acum, dupa eforturi uriase, in faza ultima a finisajelor. O contributie importanta aduce in domeniul filantropiei medicale Asociatia Medicilor si Farmacistilor Ortodocsi din Romania (AMFOR), constituita la initiativa Mitropolitului Daniel in Saptamana Patimilor a anului 1994. Prin aceasta asociatie, Mitropolia Moldovei si Bucovinei a oferit unor institutii medicale din Iasi, caselor de copii sau direct pacientilor, medicamente in valoare de miliarde de lei, precum si aparate medicale si obiecte utile, de la automobil (Leaganul de copii Iasi) pana la aparate de radiologie, paturi, diferite ustensile medicale si materiale consumabile. AMFOR a infiintat si un cabinet de Reumatologie in Policlinica Balneara Nicolina.

Au fost organizate la unele protopopiate si parohii cantine sociale pentru sarmani. In 1993, in colaborare cu asociatia franceza Pain et Partage din Marsilia si asociatia nationala franceza Equilibre s-au infiintat mai multe brutarii, care au oferit paine gratuit unui numar mare de nevoiasi si unor institutii de ocrotire sociala.

De fiecare data, pe agenda de lucru a sedintelor permanentei eparhiale cu partici-parea protopopilor, organizate la inceputul Postului Mare sau a celui al Nasterii Domnului, printre problemele cele mai stringente abordate s-a aflat intotdeauna organizarea programelor filantropice si sociale dinaintea Sfintelor Pasti si a Craciunului. Rapoartele sinte-tice prezentate de Protopopiate au aratat o activitate sustinuta, in ciuda greutatilor financiare, de la an la an mai bogata.

Au fost sprijinite, la nivelul diferitelor unitati ale Arhiepiscopiei (protopopiate, parohii, manastiri), familii lovite de diferite necazuri (incendii, decese neasteptate, pierderea anima-lelor pentru hrana sau a celor pentru munca, masuri nemiloase ale creditorilor etc.). Prin pastoralele trimise la marile sarbatori, prin cuvantarile de la marile hramuri manastiresti sau cele rostite la diferite sfintiri de biserici, preotii si multimile de credinciosii au fost indrumati cu insistenta de Parintele nostru duhovnicesc, Mitropolitul Daniel, sa cultive virtutea iubirii de oameni, a ajutorarii fratesti, ca raspuns la ajutorul si iubirea negraita a lui Dumnezeu pentru lume.

Toate cele mentionate pana aici ne pot face sa credem ca in toti acesti ani Inalt Prea Sfintitul Mitropolit Daniel si-a concentrat proiectele si energiile privind spre viitorul Bisericii si al credinciosilor, viitor intuit profetic. Insa, pastorind o Eparhie cu o istorie neinchipuit de bogata, Arhipastorul nostru a legat viitorul plin de sperante mari de trecutul plin de fapte luminoase. Iar aceasta legatura a fost construita pe cultul cinstirii inaintasilor, ctitori ai spiritualitatii, culturii si mai ales ai atator generatii credincioase care constituie podoaba cea mai de pret a Bisericii Moldovei.

In acest sens, Chiriarhul nostru a aratat o mare pretuire marilor ierarhi ai Moldovei, ale caror chipuri au fost zugravite in Catedrala Veche, in paraclisul Resedintei mitropolitane sau in paraclisul resedintei de la manas-tirea Bucium.

A organizat simpozioane si alte manifestari stiinti-fice dedicate mitropolitilor Dosoftei, Petru Movila, Varlaam, Veniamin Costache, Iosif Naniescu, Irineu Mihalcescu, Visarion Puiu. Sala de festivitati a Arhiepiscopiei a primit numele marelui mitropolit Iustin Moisescu. Din incredintarea Inalt Prea Sfintiei sale se alcatuiesc documentatiile in vederea trecerii in randul sfintilor a mitropolitilor Dosoftei, Varlaam si Iosif Naniescu, iar profesorii de la Facultatea de Teologie pregatesc un volum despre toti arhipastorii Moldovei.

Ucenic al Parintelui Dumitru Staniloae, Mitropolitul Daniel, in semn de recunos-tinta si ca un permanent imbold pentru viitorime a dat Facultatii de Teologie ortodoxa din Iasi si Bibliotecii Ecumenice de la Centrul Eparhial numele ilustrului teolog ortodox – cel mai stralucit din intreg secolul XX, a organizat un Congres cu prilejul Centenarului nasterii sale, iar Editura Trinitas a publicat mai multe volume din opera sau despre per-sonalitatea si opera sa teologica.

Acelasi adanc respect l-a aratat permanent Parintelui Cleopa de la Manastirea Sihastria, indrumatorul sau duhovnicesc, inca din timpul studentiei. S-a ingrijit de publicarea mai multor carti de zidire duhovniceasca ale Parintelui, dintre care cele mai populare sunt Urcus spre Inviere si seria Ne vorbeste parintele Cleopa, de transformarea chiliei de la Sihastria intr-un loc de pelerinaj.

***

1 iulie 1990 – 1 iulie 2005. Cincisprezece ani! Din perspectiva celor saptesprezece secole de crestinism intre Carpati si Prut si a celor sase veacuri de existenta roditoare si neintrerupta a Mitropoliei Moldovei, este o perioada scurta! Dar din perspectiva impli-nirilor, este o etapa fara precedent, deoarece Mantuitorul nostru Iisus Hristos, Arhiereul cel vesnic, Mirele si Capul Bisericii, in negraita-I purtare de grija, a chemat in fruntea Bisericii Sale din Moldova, un ierarh impodobit cu toate darurile necesare recuperarii intr-o perioada scurta a timpului rapit, a sanselor furate si a viselor risipite de cosmarul lungii nopti a ateismului comunist.

Analiza operei teologice, a contributiei la promovarea internationala a Ortodoxiei si spiritualitatii nationale, la intarirea si sporirea credintei si a evlaviei, la unitatea si afirmarea diasporei romanesti, necesita timp si pricepere si cu siguranta se vor gasi minti capabile sa o faca in viitor. Ele au fost in parte recunoscute si apreciate de institutii prestigioase din tara si din lume, Inalt Prea Sfintitul Daniel fiind ales membru titular al Academiei de stiinte religioase din Bruxelles, Doctor Honoris Causa al Universitatii Sacred Heart, Fairfield, Connecticut – SUA, laureat al premiului Emmanuel Heufelder, al premiul ecumenic al Institutului Ecumenic Sfantul Nicolae din Bari – Italia, si al premiului Pro Humanitate decernat de Fundatia Europeana pentru Cultura Pro Europa.

Randurile de mai sus amintesc doar o parte din realizarile acestor ani, realizari care pot fi intalnite la tot pasul in intreaga Eparhie, si care dovedesc o statornica urmarire a programului de zidire duhovni-ceasca si de propasire patrimoniala pe care si l-a propus Inalt Prea Sfintitul Parinte Mitropolit Daniel la inceputul ostenelilor sale chiriarhale pe care le cinstim acum la implinirea a cincisprezece ani.

Arhim. Varlaam Merticariu

Vicar administrativ al

Arhiepiscopiei Iasilor

Comentarii Facebook


Știri recente