Centrul eparhial Iasi a gazduit un simpozion dedicat sculptorului Constantin Brancusi

Sala ‘Iustin Moisescu’ din cadrul Centrului eparhial Iasi a gazduit in aceasta dupa-amiaza un simpozion intitulat ‘Moment comemorativ Brancusi’, cu prilejul implinirii a 50 de ani de la trecerea lui in vesnicie. Simpozionul a fost organizat de Mitropolia Moldovei si Bucovinei, prin Institutul Cultural-Misionar ‘Trinitas’, Institutul Social-Pastoral ‘Sf. Nicolae’ din Iasi si Universitatea de Arte ‘George Enescu’ din Iasi. In cadrul cuvantului de deschidere, IPS Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, a vorbit despre semnificatiile filozofice si artistice, precum si despre legatura dintre arta si credinta: ‘Mai intai trebuie sa spunem ca opera lui Constantin Brancusi are multiple semnificatii filozofice si artistice, dar legatura dintre arta si credinta este o constanta in toata opera sa, mai ales in celebra sa capodopera de la Tg. Jiu, si anume ansamblul comemorativ al eroilor care simbolizeaza intr-o concentrare triptica taina iubirii jertfelnice a bucuriei pascale si a luminii eterne. In interiorul luminii universului liturgic ortodox al transfigurarii si al tainei legaturii dintre Cruce si Inviere, sau dintre jertfa si bucurie, Brancusi a exprimat in modul cel mai amplu si impresionant ansamblul monumental al sau, care l-a inchinat pomenirii mortilor eroi, cea mai adanca viziune privind taina vietii, ca dor si elan de libertate si lumina, de nemarginire si nemurire. Constantin Brancusi a fost si a ramas fara indoiala un artist crestin ortodox roman, nu doar botezat in Biserica, ci si un credincios traitor in interiorul vietii Bisericii. Insa, credinta si viata spirituala ale artistului Constantin Brancusi nu sunt sustinute de o teologie intelectuala sistematica, academica, ci de o teologie implicita, cultica sau liturgica, de expresie imnografica si iconica, care suscita in credincios nu atat o reflectie intelectuala asupra existentei, cat o vedere spirituala crestina asupra vietii. Atat in arta lui Brancusi, cat si in reflectia sa filozofica din aforisme, luminile credintei crestine nu sunt exprimate sistematic, ci spontan, iar coerenta sau unificarea lor interioara nu este rezultatul unui rationament discursiv elaborat, ci rodul unei inspiratii intuitive concentrate’.

IPS Parinte Mitropolit Daniel a vorbit in continuare despre universul teologic si spiritual care a inspirat opera marelui roman Constantin Brancusi: ‘Universul teologic si spiritual de inspiratie liturgica a lui Constantin Brancusi, care a luminat si format viata sa spirituala si a inspirat opera sa artistica, era centrat si conturat pe Liturghia euharistica duminicala si pe marile sarbatori din viata Bisericii, precum si pe momente sfinte si solemne din viata crestinului. Cantarile liturgice ale acestor momente si evenimente sfinte contin o teologie mistica, adanca, exprimata intr-o imnografie solemna, pe care cantaretul bisericesc Constantin Brancusi le-a interpretat cu maiestrie artistica si le-a sedimentat spiritual cu intelepciune in sufletul sau, ca apoi lumina lor sa se reverse spontan sau firesc in arta lui. Multe dintre operele lui Constantin Brancusi poarta in ele lumina din lumina interioara a icoanelor, a cantarilor si a rugaciunilor liturgice ortodoxe, rechemandu-ne, ca si Liturghia ortodoxa, la pace si bucurie in prezenta si binecuvantarea lui Dumnezeu. Faptul ca opera artistica de o viata a lui Brancusi se concentreaza sistematic si se implineste spiritual in ansamblul comemorativ de la Tg. Jiu, adica intr-un memorial dedicat mortilor eroi din primul razboi mondial, nu este o simpla intamplare, deoarece pana astazi, pentru cei mai multi crestini ortodocsi din Oltenia, cultul mortilor sau pomana si parastasul sunt adesea mai familiare sau mai imperative decat Utrenia sau Liturghia de duminica. Totusi, meritul sculptorului Constantin Brancusi consta in faptul ca a folosit cu o extraordinara inspiratie artistica si intelepciune crestina un memorial al mortii jertfelnice pamantesti ca motiv de meditatie asupra misterului vietii si iubirii ceresti de dincolo de moarte, exprimand intr-o forma artistica cu totul noua o traditie liturgica si culturala romaneasca foarte veche’.

Mentionam faptul ca la acest moment comemorativ dedicat implinirii a 50 de ani de la trecerea in vesnicie a lui Constantin Brancusi au participat reprezentanti si profesori ai Universitatii de Arte ‘George Enescu’ din Iasi, ai Facultatii de Teologie Ortodoxa ‘Dumitru Staniloae’ din Iasi, artisti, critici de arta, studenti si credinciosi.

Comentarii Facebook


Știri recente