Catedrala Mitropolitana din Iasi isi serbeaza astazi hramul.

Marea sarbatoare a Intampinarii Domnului este si hramul Catedralei Mitropolitane din Iasi, care are 3 hramuri. Hramul Intampinarii Domnului este inscris pe frontispiciul Catedralei.

Actuala Catedrala Mitropolitana este o constructie monumentala din veacul al XIX-lea si are 3 hramuri: Sfanta Cuvioasa Parascheva, Intampinarea Domnului si Sfantul Mare Mucenic Gheorghe. Actul de nastere al edificiului este decretul domnitorului Ioan Sandu Sturza din anul 1826, insa constructia propriu-zisa se datoreaza Mitropolitului Veniamin Costache al Moldovei. Lucrarile au inceput in anul 1833, Catedrala fiind construita prin eforturile unor arhitecti austrieci, rusi si romani. Pictura in stil occidental a fost realizata de pictorul bucurestean Gheorghe Tattarascu. Catedrala a fost sfintita pe data de 23 aprilie 1887, la slujba participind si regele Carol I. Lucrarile au fost terminate sub pastorirea Mitropolitului Moldovei Iosif Naniescu. In anul 1889 la Catedrala Mitropolitana au fost aduse moastele Sfintei Cuvioasei Parascheva de la Manastirea ‘Sfintii Trei Ierahi.

Parintele Arhimandrit Dosoftei Scheul – Mare Eclesiarh al Catedralei Mitropolitane din Iasi ne-a explicat cum a fost aleasa sarbatoarea Intampinarii Domnului ca hram al Catedralei Mitropolitane din Iasi: ‘Sarbatoarea Intampinarii Domnului este al patrulea praznic imparatesc, numindu-se si Stratenia. Inaintea actualei Catedrale Mitropolitane a fost o biserica care se numea Stratenia, de unde s-a preluat si acest hram in momentul in care s-a construit aceasta Catedrala. Sarbatoarea aceasta este sarbatoarea anuala a zilei in care Sfanta Fecioara Maria, conformandu-se Legii Vechiului Testament, s-a suit la Templul din Ierusalim la 40 de zile dupa nasterea Domnului pentru curatirea ei. Cu aceasta ocazie, Dumnezeiescul Prunc a fost intampinat si tinut in brate de Batranul si Dreptul Simeon.’

Parintele Arhimandrit Dosoftei Scheul ne-a vorbit si despre semnificatiile duhovnicesti ale sarbatorii de astazi: ‘Biserica Ortodoxa serbeaza astazi intampinarea domnului, astazi punandu-se accent pe persoana Dumnezeiescului Prunc. Minunea mare, relatata de Sfanta Evanghelie dupa Luca, a fost si cu Dreptul Simeon caruia i se vestise de catre Duhul Sfant ca nu va muri pana ce nu va vedea pe Hristosul Domnului, intrucat nu crezuse in cuvintele Scripturii, ca Fecioara va naste Prunc. Cu toate ca era in varsta, manat de Duhul Sfant, Dreptul Simeon vine la Templul din Ierusalim. Vazand Pruncul Iisus din bratele Mariei si inspirat de Duhul Sfant, Dreptul Simeon si-a dat seama, a cunoscut ca Acesta este Mesia cel mult asteptat despre Care vorbea Scriptura pe care nu a crezut-o. Dreptul Simeon L-a luat in brate pe Pruncul Iisus, spunand frumoasa rugaciune: Acum, slobozeste pe robul Tau, Stapane, dupa cuvantul Tau in pace. Caci vazura ochii mei mantuirea Ta pe care ai gatit-o inaintea fetei tuturor popoarelor, lumina spre descoperirea neamurilor si slava poporului Tau Israel. Caci, iata, Acesta este pus spre caderea sau spre ridicarea multora din Israel.. Prin imbisericirea sau intampinarea unui prunc de catre preot la Sfanta Biserica, pruncul este inchinat cu totul lui Dumnezeu, ii apartine Lui pana la sfarsitul vietii. De aici decurge si indatorirea parintilor trupesti si a parintilor sufletesti, nasii, de a-l indruma spre o viata aleasa conform principiilor morale crestine, spre a calauzi pasii pruncului catre tot ceea ce este placut lui Dumnezeu si oamenilor. In aceasta zi, Maica Domnului L-a dus si L-a inchinat pe Pruncul Hristos la Templul din Ierusalim nu pentru ca Domnul Hristos avea nevoie de inchinare la Templu, ci ca sa fie o pilda pentru toti, implinind Legea.’

Parintele Arhimandrit Dosoftei Scheul – Mare Eclesiarh la Catedrala Mitropolitana din Iasi ne-a spus cum va fi sarbatorita Intampinarea Domnului, anul acesta, la aceasta maica a Bisericilor din Moldova: ‘Aseara, incepand cu orele 16.00 a fost oficiata slujba Vecerniei unita cu Litia. Astazi, in jurul orelor 09.30, toti parintii slujitori la Catedrala Mitropolitana din Iasi impreuna cu consilierii Centrului Eparhial Iasi si parintii profesori

de la Facultatea de Teologie Ortodoxa Dumitru Staniloae din Iasi, parintii stareti ai manastirilor iesene si nemtene, vor sluji Sfanta Liturghie din marea zi a Intampinarii Domnului.’

Cu ocazia hramului, la Catedrala Mitropolitana din Iasi, un impresionant sobor de preoti si diaconi a oficiat slujba Sfintei Liturghii. Printre participantii la slujba Sfintei Liturghii de astazi amintim: Parintele Arhimandrit Varlaam Merticariu – Vicar Administrativ al Arhiepiscopiei Iasilor, Parintele Arhimandrit Clement Haralam – Exarh administrativ al manastirilor din Arhiepiscopia Iasilor si staretul Manastirii Sfintii Trei Ierarhi din Iasi, Parintele Arhimandrit Timotei Aioanei – Exarh cultural al Arhiepiscopiei Iasilor, Parintele Lect.Dr. Mihai Vizitiu – Consilier pe probleme de invatamant al Arhiepiscopiei Iasilor, Parintele Arhimandrit Benedict Sauciuc – Consilier al Sectorului Silvic al Arhiepiscopiei Iasilor si staretul Manastirii Neamt, Parintele Prof.Dr. Gheorghe Popa – decanul Facultatii de Teologie Ortodoxa Dumitru Staniloae din Iasi, care a tinut si cuvantul de invatatura la Evanghelia zilei, Parintele Arhimandrit Dosoftei Scheul – Mare Eclesiarh al Catedralei Mitropolitane din Iasi, Parintele Prof.Dr. Viorel Sava – prodecanul Facultatii de Teologie Ortodoxa Dumitru Staniloae din Iasi, Parintele Protosinghel Paisie Teodorescu – Secretar Eparhial, Parintele Protosinghel Pavel Todirita – Exarh al manastirilor din zona Neamtului, Parintele Arhimandrit Vitalie Danciu – Directorul Tipografiei TRINITAS si staretul Manastirii Golia, Parintele Arhimandrit Vichentie Amariei – staretul Manastirii Secu, Parintele Protosinghel Ioachim Ceausu – staretul Manastirii Bucium, Parintele Protosinghel Amfian Rogosca – staretul Manastirii Stavnic, Parintele Ciprian Apetrei – Inspector pentru activitati radio in cadrul Mitropoliei Moldovei si Bucovinei.’

In cuvantul sau de invatatura, Parintele Prof.Dr. Gheorghe Popa – Decanul Facultatii de Teologie Ortodoxa Dumitru Staniloae din Iasi s-a referit la semnificatia praznicului imparatesc al Intampinarii Domnului: ‘In Sfanta Evanghelie dupa Luca ce s-a citit, se arata ca Mantuitorul Iisus Hristos, la 40 de zile dupa nasterea Sa, a fost dus la Templul din Ierusalim de catre sfintii Sai parinti, Maica Domnului si Dreptul Iosif, care si-a asumat intr-un fel o paternitate fictiva pentru ca sa o ocroteasca pe Sfanta Fecioara Maria, Maica Domnului. Deci, Mantuitorul, Fiul lui Dumnezeu si Fiul Omului, accepta sa fie purtat in brate de Dreptul Simeon la 40 e zile dupa nastere, si aceasta ca Mantuitorul sa respecte Legea Vechiului Testament: fiecare prunc de parte barbateasca, la 40 de zile de la nastere, era dus si inchinat la Templu. Mantuitorul Iisus Hristos accepta aceasta randuiala ca sa ne arate si noua ca nu putem sa redescoperim calitatea noastra de fii ai lui Dumnezeu daca nu facem aceeasi calatorie spre Biserica Sa.’

De asemenea, Parinte Prof.dr. Gheorghe Popa a vorbit apoi despre simbolurile pe care le reprezinta pentru comunitatea umana Dreptul Simeon si Proorocita Ana, cei care l-au dus pe Pruncul Iisus la Tempul din Ierusalim: ‘Dreptul Simeon a trait un moment unic din viata sa. Era un om batran si impovarat de ani, generatia sa fiind trecuta de mult la cele vesnice. Traditia spune ca el a facut parte din cei 70 de batrani intelepti care au fost chemati de faraonul Egiptului – Ptolemeu Philadelphul sa traduca Cartile Vechiului Testament, din limba ebraica in limba greaca, cu aproape 300 de ani de nasterea Mantuitorului; Dreptului Simeon i s-a incredintat traducerea textului din Profetul Isaia si, cand a ajuns la profetia despre Nasterea Mantuitorului, el a schimbat textul, dupa logica sa (dupa cum si noi suntem tentati sa reducem misterul si tainele credintei la logica noastra limitata, relativa si, chiar uneori, contradictorie). Astfel, textul proorocului Isaia: Iata, Fecioara va lua in pantece si va naste fiu si va pune numele Emanuel care se talcuieste Cu noi este Dumnezeu. a fos schimbat de Dreptul Simeon: Iata o femeie tanara va lua in pantece.Dreptul Simeon reprezinta intr-un fel, simbolic, omul care, ajuns la varsta intelepciunii, redescopera un alt sens vietii sale, cunoasterii sale si experientei sale de viata. Dreptul Simeon ne arata tuturor celor de astazi ca maturitatea duhovniceasca se dobandeste in timp si in urma unor experiente de viata dificile si, uneori, contradictorii, si ca adevarul ultim nu este realitatea abstracta, ci il putem descoperi chiar in privirea unui copil care se naste cu dorinta de a trai frumos in aceasta lume. Proorocita Ana reprezinta intr-un mod simbolic inima noastra, dorintele noastre, sentimentele noastre, umanitatea noastra care cauta frumosul si binele. Prin viata ei, Proorocita Ana ne arata ca a trait ca si noi, ca fiecare om care isi cauta sensul vietii, momente de cununie sau momentul ceasului de nunta, dupa care a ramas vaduva. Dupa ce a experiat vaduvia ca separare de fiinta iubita, si-a dat seama ca, totusi, iubirea adevarata depaseste mormantul si moartea si se regaseste, de fapt, in comuniune cu Fiul lui Dumnezeu.’

Comentarii Facebook


Știri recente