Bunurile Bisericii nu imbogatesc pe nimeni, ci ajuta comunitatea

– comunicat de presa –

In editia din 13 iunie 2007, cotidianul Flacara Iasului a publicat un articol comandat, tendentios si dezinformator, semnat de Calin Ciobotari si intitulat ‘Fabrica de «arginti» a Mitropoliei’. Autorul articolului isi propune sa prezinte activitatea Caminului Teologic ‘Sf. Nicolae’, insa intreg materialul nu e decat o insailare de opinii subiective amestecate cu multe minciuni din dorinta de a discredita cu orice pret aceasta institutie pe care o acuza a fi ‘o masina de facut bani pentru ca lacomia Mitropoliei pare ca nu mai are limite’.

De aceea se cuvin urmatoarele precizari.

1. Asa cum se mentioneaza si pe placa de marmura montata la intrare, cladirea fostului hotel al Partidului Comunist Roman a fost trecuta in folosinta Mitropoliei Moldovei si Bucovinei prin Hotararea de Guvern 390 din 6 iunie 1995, ‘pentru activitati teologice si cultural-misionare ale Mitropoliei, ca o reparatie morala pentru edificiile de care a fost deposedata Biserica in timpul comunismului’. Aceasta trecere a cladirii in folosinta Mitropoliei nu are conotatii electorale, ci este cu adevarat un gest reparatoriu pentru numeroasele cladiri pe care Biserica le-a avut in Iasi si pe care regimul comunist le-a demolat, astfel incat ele nu mai pot face obiectul unor cereri de retrocedare.

Faptul ca statul a dat in folosinta Bisericii si nu unei alte institutii aceasta cladire mai este si expresia increderii in capacitatea si seriozitatea cu care Biserica lucreaza in slujba comunitatii. Asa se explica fapul ca, desi in mass-media Biserica a fost pusa deseori intr-o lumina nefavorabila, totusi aceasta institutie este cotata in mod constant cu cea mai mare cota de credibilitate in randul populatiei. Oamenii stiu, asadar, ca nu este importanta ‘imaginea’ pe care unii, din interese mai mult sau mai putin obscure, o fac Bisericii, ci modul concret in care Biserica lucreaza in folosul comunitatilor locale.

2. Activitatile care se desfasoara de catre Caminul ‘Sf. Nicolae’ sunt un mod legal si cinstit de a obtine unele venituri pentru numeroasele activitati cultural-misionare si social-filantropice ale Mitropoliei Moldovei si Bucovinei. Daca s-ar fi documentat, asa cum face un ziarist onest, si nu mercenar, Calin Ciobotari ar fi vazut ca la Caminul ‘Sf. Nicolae’ s-au organizat numeroase simpozioane si conferinte, iar invitatii din tara sau din strainatate sunt cazati aici, nu ‘pe la casele omologilor lor’.

Veniturile obtinute de Caminul ‘Sf. Nicolae’ se folosesc mai ales pentru sustinerea postului de radio TRINITAS, Biblioteca Ecumenica ‘Dumitru Staniloae’ (pentru a plati salariile celor 9 angajati si pentru achizitionarea lunara de fond de carte), Facultatea de Teologie Ortodoxa ‘Dumitru Staniloae’ (pentru a plati proiectul de consolidare si restaurare a cladirii), diferite asociatii crestin-ortodoxe cum ar fi Societatea Ortodoxa a Femeilor din Romania (SOFR) pentru activitati cu tineri, batrani, bolnavi s.a.m.d.

3. Lucrarea desfasurata de Caminul ‘Sf. Nicolae’ este o modalitate legala de a castiga bani cinstiti si munciti, nu prin furt din banul public, nici prin santaj (cum fac unele ziare). Scopul activitatii este acela de a ajuta pe altii, nu de a imbogati institutia sau o persoana anume. Este in traditia Bisericii Ortodoxe ca sa desfasoare activitati aducatoare de venituri pentru a sustine pe cei care nu se pot ajuta ei insisi si pentru a-si implini misiunea ei in societate. Apostolul Pavel indemna pe fiecare credincios ‘sa se osteneasca lucrand cu mainile sale, lucrul cel bun, ca sa aiba sa dea si celui ce are nevoie’ (Efeseni 4, 28), iar manastirile si parohiile ortodoxe au o traditie seculara in a desfasura activitati gospodaresti nu doar pentru a-si asigura traiul zilnic, ci si cu scopul de a oferi un ajutor celui aflat in lipsuri materiale sau de a dezvolta activitati misionar-culturale.

De altfel reporterul care s-a ‘infiltrat’ in Caminul ‘Sf. Nicolae’, crezand ca va descoperi ceva compromitator, nu a adresat o intrebare esentiala: cum si unde sunt folosite veniturile obtinute de acest camin? Este nedrept sa se refuze tocmai Bisericii dreptul de a desfasura activitati care sa vina in sprijinul misiunii sale pastorale si sociale, mai ales ca pana si un ONG are, prin lege, dreptul sa infiinteze societati profitabile pentru a-si sustine scopurile si obiectivele fixate.

4. Faptul ca in camin nu sunt cazati numai studenti iar pretul de cazare este mai ridicat, se explica prin lipsa subventiilor de la stat pentru acest camin, care difera astfel de celelalte camine din campusurile universitatilor de stat. Insa chiar si aceste camine studentesti universitare, mai ales in perioada de vacanta, cazeaza persoane la preturi mult mai mari decat cele subventionate din timpul anului universitar, pentru a avea resurse financiare utilizate in renovari, reparatii sau modernizari. Deci si caminul Sf. Nicolae are, ca orice cladire, nevoie de astfel de lucrari de reparatie si intretinere, unele fiind in desfasurare chiar in aceasta perioada.

5. La Caminul ‘Sf. Nicolae’ nu lucreaza, asa cum dezinformeaza Calin Ciobotari, nici un student de la Facultatea de Teologie Ortodoxa si nici nu sunt persoane platite cu salarii sub salariul minim pe economie. ‘Adolescentul de 18-19’ ani este un absolvent al Liceului Economic care este angajat ca ospatar cu carte de munca. De altfel tot personalul este angajat in deplinul respect al legii, cu salarii peste salariul minim pe economie intrucat toti banii castigati sunt trecuti pe cartea de munca, nu se dau si la negru, cum se mai practica in unele locuri, pentru a evita impozitarea lor. Orele suplimentare sunt platite in conformitate cu prevederile legale atunci cand nu se pot acorda, in compensare, ore sau zile libere.

6. Caminul a achizitionat un microbuz Volkswagen pentru care s-a facut un credit bancar, nu s-a platit ‘cu banii jos’, cum sugereaza Calin Ciobotari. Acest microbuz nu este al directorului caminului (cum minte, pentru a cata oara?, autorul articolului), ci este al institutiei care are nevoie de un mijloc de transport decent pentru invitatii din tara si din strainatate. Oare conducerile ziarelor (care sunt contrariate de masinile pe care unele institutii bisericesti le au in dotare) umbla prin oras cu Dacia papuc? E trist ca, la 17 ani de la Revolutie, datorita populismului ipocrit si invidios, nu se poate face distinctie intre o masina de lux si una decenta, adecvata statutului unei institutii. Celelalte acuzatii care-l vizeaza pe directorul institutiei (cum ar fi violenta fizica si verbala) sunt, de altfel, pure calomnii ale ziaristului mercenar.

7. Poate nu intamplator, articolul incepe prin a face referire la problema retrocedarii cladirii in care functioneaza acum TVR Iasi, considerand ca Biserica da dovada de ‘o indecenta lacomie pentru arginti’. Trecem peste faptul ca tocmai aceasta patima naste articole de genul celui scris de neonestul Calin Ciobotari si precizam foarte ferm ca orice retrocedare a unui bun care a apartinut Bisericii nu este decat un drept legal si o reparatie morala de care beneficiaza orice proprietar din Romania caruia i-au fost abuziv confiscate proprietatile. Daca d-l Calin Ciobotari ar fi avut de revendicat un bun care a apartinut familiei, cum s-ar simti sa se scrie in presa ca din lacomie face gestul cuvenit de a-si recupera ceea ce i-a apartinut? In plus, bunurile care revin Bisericii nu imbogatesc pe nimeni, ci ajuta pe toti cei care beneficiaza de activitatile sale. Societatea Ortodoxa a Femeilor din Romania, proprietara cladirii din Lascar Catargi nr. 33, doreste sa dezvolte, sub patronajul Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, multiple proiecte care sa vizeze asistenta sociala si religioasa pentru: 1) familii sarace, cu multi copii; 2) copii orfani de unul sau de ambii parinti; 3) familii aflate in dificultati ca urmare a emigrarii temporare (cazul familiilor cu parinti plecati la munca in strainatate); 4) familii dezorganizate si copii ai strazii; 5) persoane varstnice si bolnave; 6) familii afectate de somaj; 7) familii afectate de decesul unuia dintre membrii sai.

Intrebarea care se impune, in acest context, este: cate activitati filantropice si culturale a sustinut si sustine ziarul la care lucreaza d-l Calin Ciobotari sau alte publicatii care (de)plang, la comanda, bunurile pe care Biserica le recupereaza in mod legal? Acele grupuri sau persoane afectate de acest act de dreptate firesc se amagesc ca, prin publicarea unor articole de acest gen, vor putea sa deturneze atentia de la adevaratul fond al problemei: faptul ca Biserica a castigat, administrativ si in instanta, dreptul de a fi repusa in posesia unor bunuri de care a fost abuziv deposedata in timpul regimului comunist. Tot o mentalitate comunista sta si la baza acelor atitudini care confunda o initiativa lucrativa cu ‘lacomia de arginti’.

Nu lacomia, ci simtul datoriei si al responsabilitatii pentru misiunea Bisericii in societate este mobilul revendicarilor noastre. De ce? Pentru ca nu lenea, pacaleala si cersitul ridica demnitatea omului, ci harnicia, darnicia si corectitudinea.

Caminul ‘Sf. Nicolae’ si cei care se ostenesc in aceasta institutie merita felicitari pentru modul in care isi organizeaza activitatile si pentru sprijinul pe care-l acorda multor activitati desfasurate de Mitropolie. Ne-am dori ca si alti membri ai societatii civile sa fie la fel de harnici si darnici cu cei din jur.

Secretariatul Centrului Eparhial Iasi

Comentarii Facebook


Știri recente