BOR praznuieste astazi pe Sf.Cuv. Marturisitori Visarion Sarai si Sofronie; Sf.Mc. Oprea, Sf. Pr. Mart. Ioan din Gales si Moise Macinic din Sibiel

Biserica Ortodoxa Romana praznuieste astazi pe Sfintii Cuviosi Marturisitori Visarion Sarai, Sofronie de la Cioara si Sfantul Mucenic Oprea Nicolae, Sfintii Preoti Marturisitori Ioan din Gales si Moise Macinic din Sibiel.

Sfantul Cuvios Marturisitor Visarion Sarai

Cuviosul Visarion Sarai a fost unul din destoinicii aparatori ai Ortodoxiei din Transilvania impotriva prozelitismului catolic al vremii, adus de Unirea cu Roma din anii 1699-1700.

Visarion Sarai era originar din Bosnia. Cuviosul Visarion Sarai s-a nascut in anul 1714, parintii stabilindu-se apoi in localitatea Kostainita, in Croatia. Mai nou, s-a emis ipoteza ca s-ar trage dintre romanii din Bosnia, din familia Ciurcea sau Tiurcia (Cojocarul), un act emis de Administratia militara din Timisoara numindu-l eremitul valah.

A fost atras de frumusetile vietii monahale si a calatorit la Ierusalim si la Muntele Athos, fiind tuns in monahism in anul 1738 la cunoscuta Manastire Sfantul Sava de catre Patriarhul Ierusalimului. In anul 1742 a ajuns la Manastirea Pakra din Slovenia, cunoscand limbile sarba, romana si probabil greaca. In anul 1744, Cuviosul Visarion Sarai a venit in Transilvania pe baza unui document de calatorie eliberat in ianuarie 1744 de Patriarhul Arsenie de Carlovit, stabilindu-se in Lipova, langa Arad, unde a ridicat o cruce pe culmea unui deal din fata careia predica multimilor de credinciosi veniti mai ales la targurile saptamanale. Intrucat la locul acestei cruci s-au facut adevarate pelerinaje, autoritatile, alarmate, au fost nevoite sa ia masuri pentru impiedicarea lor. Cunoscutul Protopop cronicar Nicolae Stoica din Hateg scria in Cronica sa: ‘La Lipova sezand, o cruce mare de lemn au facut-o el si pe coasta de deal sapand groapa o au infipt-o, apa sub cruce au fantanit si multe boale au tamaduit.’

Insotit de o multime de credinciosi, Cuviosul Visarion Sarai va predica la Dobra, judetul Hunedoara, aceeasi predica simpla de aparare a adevarurilor de credinta ortodoxe, apoi la Deva, la Orastie si la Saliste. Prin cuvinte simple, el reusea sa electrizeze multimile, sa inflacareze credinta ascultatorilor, carora le explica ca prin Unire li se schimba credinta strabuna si, deci, trebuiesc alungati preotii uniti si pastrate randuielile ortodoxe.

Iata cum il caracterizeaza istoricul Nicolae Iorga : ‘Cu scrisori de la sarbi, de la insusi Patriarhul Arsenie de Carlovit, se infatiseaza, deci, in clipa cand Inochentie Klein trecea prin criza hotaratoare, un calugar, Visarion, sihastrul, pe care satele romanesti din jurul Dobrei, apoi din ale Devei si Orastiei, in sfarsit Silistea, il primira ca pe un Mantuitor din eresul pierzator de suflet al legii nemtesti (uniatia, n.n.).’. .

Fiind un bun cunoscator al limbii romane, s-a dedicat propovaduirii credintei ortodoxe intr-o perioada in care catolicii si calvinii faceau un prozelitism agresiv.

Atat de puternica a fost miscarea declansata de Visarion Sarai impotriva Unirii cu Roma, incat episcopul unit Inocentiu Micu – luptatorul pentru cauza romanilor, inlaturat si mort in exil la Roma – spunea in Sinodul din 6 Iulie 1744, urmatoarele : Nu ma indoiesc ca toti stiu ce tulburare a pricinuit in poporul nostru un calugar care a invatat in contra unitilor. La indemnul lui, in unele locuri, poporul nu mai merge la biserica, nu se mai serveste de preotii uniti, mortii si-i ingroapa fara prohod si fara mangaieri duhovnicesti, copiii si-i boteaza prin femei batrane si se intampla si alte daune spirituale de felul acesta . . ..

Dupa ce a intarit Ortodoxia in centrul romanesc de la Saliste, se indreapta spre Sibiu, dar este arestat la 26 Aprilie 1744 si supus unui interogatoriu cu 44 intrebari, in prezenta episcopului Inocentiu Micu, la care a raspuns foarte prudent, dar n-a ezitat, in final, sa concluda ca unitii au doua religii, dar nu tin niciuna.

Ordinul autoritatilor imperiale era clar: Visarion trebuia redus la tacere, mai ales ca la locul crucii sale continuau pelerinajele. De la Sibiu este mutat in inchisoarea din Deva, de acolo trimis in secret la Timisoara, la Osiek si la Raab, si in cele din urma, in fioroasa temnita Kuffstein din Muntii Tirolului (Austria), unde a murit ca martir al credintei si al neamului romanesc.

Gheorghe Baritiu nota ca in cinci saptamani a fost in stare sa prefaca in ruine un edificiu, la care propaganda catolica , incepand cu mitropolitul Teofil, ajutat cu tot zelul de Curtea imperiala, lucrase peste 50 de ani cu perseverenta de fier, insa de mai multe ori cu mijloace rau alese.

Consiliul imperial de razboi a trimis, la 24 iunie 1744, o scrisoare patriarhului Arsenie de Carlovit, ca sa justifice trimiterea lui Visarion in Transilvania. La 6 august acelasi an, Arsenie raspunde ca i-a dat pasaport si scrisori de recomandare si dezlegare sa propovaduiasca Cuvantul lui Dumnezeu intre ortodocsi. Visarion n-a predicat pentru a converti pe alti crestini, ci pentru a apara Ortodoxia. Daca persoane de alta confesiune – deci unitii – s-au aflat printre ascultatorii sai, vina este a lor, nu a lui Visarion, ei nesocotind dispozitiile Bisericii lor cand au asistat la propovaduirea altei credinte. Consiliul n-a mai raspuns patriarhului Arsenie, dar imparateasa Maria Tereza a ordonat sa se ia cele mai drastice masuri impotriva romanilor ortodocsi transilvaneni care se opuneau catolicizarii. Ele au culminat cu actiunea generalului Bukow, inceputa in 1761, care a prefacut in cenusa bisericile de lemn, in ruine manastirile de piatra, terorizand populatia si inscriind cele mai odioase pagini din istoria teroarei religioase a provinciei.

Referitor la actiunea lui Visarion in Transilvania, carturarul unit Samuil Micu scria Acesta, tare au infricosat pe romani de catre unire . . . destul ca oamenii din margine au ramas jumatati in credinta si dupa 14 ani cu totul s-au facut neuniti.

Din numarul mare al celor care au patimit si murit ca martiri pentru apararea credintei Ortodoxe in aceeasi temnita din Kufstein, amintim pe Nicole Oprea din Saliste, pe Preotul Moise Macinic din Sibiel, pe Ioan din Gales.

Avand in vedere martirajul pentru credinta, Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane a hotarit, la 28 Februarie 1950, trecerea in randul sfintilor a lui Visarion Sarai, marturisitor al Ortodoxiei, si pomenirea sa la 21 Octombrie, impreuna cu Cuviosul Sofronie de la Cioara si Mucenicul Oprea Miclaus din Salistea Sibiului.

Sfantul Cuvios Sofronie de la Cioara

Sfantul Sofronie s-a nascut in localiatatea Cioara din Judetul Alba. A intrat in monahism la Manastirea Cozia. A fost arestat de mai multe ori deoarece propovaduia credinta crestina si indemna poporul sa o pastreze. Sofronie a convocat un sinod la Alba-Iulia, unde s-a aprobat o petitie prin care se cerea liberatate religioasa romanilor ortodocsi. Autoritatile de la Viena au arestat sute de preoti si au distrus peste 150 de biserici. Sofronie a fost atunci trimis in judecata si condamnat al 5 ani inchisoare. Sentinta nu a putut fi executata, caci monahul se refugiase in Muntenia unde a devenit egumen al Manastirii Curtea de Arges.

Sfantul Marturisitor Ioan din Gales

Sfantul Ioan din Gales a fost preot. originar din Transilvania. S-a nascut in prima jumatate a secolului al XVIII-lea. A luptat pentru credinta ortodoxa, intr-o perioada in care autoritatile austro- ungare incercau sa impuna catolicismul. A fost arestat in anul 1756 la Sibiu si transferat in cele din urma la inchisoarea de la Kuffstein unde a si murit.

Sf. Mc.Oprea Nicolae

Sfantul MucenicOprea Nicolae era un taran roman di Salistea Sibiului. In anul 1748 a fost trimis la Viena pentru a li se permite alegerea unui episcop ortodox si de asemenea pentru acordarea de libertate religioasa, fara nici un rezultat. Abia in anul 1752 va reusi sa intre in audienta la Maria-Tereza, dar este arestat si trimis in inchisoarea de la Kuffstein, unde va ramane tot restul vietii.

Sf.Marturisitor Moise Macinic

Sfantul Marturisitor Moise Macinic s-a nascut in Tranilvania in localitatea Sibiel. Mitropolitul Neofit al Tarii Romanesti l-a hirotonit preot in jurul anului 1746. In anul 1752 a facut parte din delegatia ce a adus la cunostinta imparatesei Maria-Tereza revendicarile populatiei romane. A fost inchis la Kuffstein unde a ramas tot restul vietii.

Cu prilejul sarbatoririi Sfintilor Marturisitori, la Alba-Iulia va fi oficiata o slujba solemna, in Catedrala Reintregirii Neamului. Alaturi de Inalt Prea Sfintitul Andrei, Arhiepiscop de Alba-Iulia, vor sluji: Prea Sfintitul Iustinian Chira, Episcopul Maramuresului si Satmarului, Prea Sfintitul Ioan, Episcopul Covasnei si Harghitei,Prea Sfintitul Ciprian Campineanul, Episcop Vicar Patriarhal, Prea Sfintitul Visarion Rasinareanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Sibiului, Prea Sfintitul Nicodim Gorjeanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Craiovei, Prea Sfintitul Vasile Somesanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Vadului, Feleaculuui si Clujului, si Prea Sfintitul Petroniu Salajanul, Arhiereu Vicar al Episcopiei Oradiei.

‘Sfintii Cuviosi Marturisitori pentru Ortodoxie visarion, Sofronie si Mucenicul Oprea au o importanta deosebita nu doar pentru Transilvania, ci pentru intreaga Biserica Ortodoxa Romana. Ei sunt un model pentru pastrarea credintei, contrar tuturor nevointelor si tuturor asupririlor prin care ei au trecut pentru a-si pastra vie flacara credintei stramosesti in sufletele lor, dar si in sufletele celor pe care-i pastoresc, cu atat mai mult cu cat Sfintii Cuviosi Marturisistori pentru Ortodoxie Visarion, Sofronie si Mucenicul Oprea s-au ridicat din mijlocul ardelenilor. Manastirea din care ei au provenit este langa Alba-Iulia, Manastirea Cioara.’, ne-a relatat Diac. Calin Bulac.

Comentarii Facebook


Știri recente