Biserica reactioneaza la tentativa de folosire a sentimentului religios in scopuri publicitare

In legatura cu apelul membrilor Consiliului National al Audiovizualului adresat Bisericii Ortodoxe Romane de a restrictiona prompt si de a incerca sa se delimiteze public de orice tentativa de folosire a sentimentului religios si a simbolurilor religioase in scopuri publicitare, comerciale sau electorale, parintele consilier Constantin Stoica, purtator de cuvant al Patriarhiei Romane, a mentionat, in cadrul emisiunii de astazi ‘Viata Bisericii’ a postului de radio Trinitas al Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, faptul ca ‘problema ridicata in scrisoarea semnata de presedintele Consiliului National al Audiovizualului a fost de mai multe ori in atentia Sf. Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, si in acest sens as mentiona doua hotarari sinodale, una din februarie 2003, alta din iunie-iulie 2005, ale caror reglementari nu urmaresc altceva decat sa previna situatii ca cele semnalate de catre Consiliul National al Audiovizualului. In alta ordine de idei, au existat si anul trecut cateva cazuri, in speta cativa reprezentanti ai vietii publice, cu precadere ai vietii politice, care au incercat si cu concursul unor jurnalisti sa exploateze in folos personal fie participarea la o slujba religioasa, fie prezenta in apropierea unui inalt ierarh al Bisericii noastre. Revenind la cele doua hotarari ale Sf. Sinod, ele tocmai acest lucru au vrut sa previna, iar in cea din 2003 exista chiar o recomandare lansata in special reprezentantilor vietii publice de a evita sa mai foloseasca evenimentul religios in scop strict personal. In legatura cu hotararea din vara anului 2005, Sf. Sinod a hotarat ca orice prezenta in media a unui reprezentant al Bisericii Ortodoxe Romane sa se faca cu binecuvantarea Chiriarhului locului, sau, intr-o situatie de exceptie, cu binecuvantarea superiorului ierarhic, fie ca este vorba de protopop, in cazul preotilor, fie ca este vorba de exarh, in cazul monahilor, iar aceasta hotarare a Sf. Sinod are intelepciunea ei, pentru ca nu urmareste altceva decat sa analizeze in fiecare caz oportunitatea sau inoportunitatea prezentei unui reprezentant al Bisericii la una sau alta dintre misiuni la care ar fi solicitata. Cred ca important este ca reprezentantii Bisericii sa ramana in ceea ce noi numim ‘randuiala in Biserica’, sa ramana strict in reglementarile acestor hotarari, si atunci situatii de genul ridicate de Consiliul National al Audiovizualului nu vor exista’.

Apelul Consiliului National al Audiovizualului adresat Bisericii Ortodoxe Romane

Initiativa acestei scrisori pe care o adresam inaltilor prelati ai Bisericii Ortodoxe Romane apartine membrilor Consiliului National al Audiovizualului care se confrunta tot mai des cu o situatie regretabila: sentimentele religioase, care apartin intimitatii fiintei noastre spirituale, simbolurile credintei si culturii ortodoxe, ale Bisericii insesi sunt tot mai des folosite sau manipulate in scopuri comerciale.

Apar clipuri sau reportaje cu vadit caracter publicitar sau chiar electoral in care identificam elementul religios, discursul manipulator, substratul demagogic.

Posibilitatile noastre legate de stopare a acestui fenomen sunt limitate. Pana in prezent, Biserica Ortodoxa Romana nu a reactionat.

Mai mult, prezenta preotilor la tot felul de ‘evenimente’ intens mediatizate, menite sa serveasca imaginea publica a unor personaje controversate sporeste confuzia si creaza impresia ca Biserica se lasa folosita.

Prestigiul indiscutabil al Bisericii Ortodoxe Romane, faptul ca ocupa primul loc intre institutiile cele mai credibile din Romania reprezinta un castig in efortul de consolidare a unei societati democratice deschise, bazate pe respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale.

Tocmai de aceea, apararea Bisericii Ortodoxe Romane este o datorie a intregii societati, cu precadere a Bisericii insesi.

Pornind de la aceste convingeri, membrii Consiliului National al Audiovizualului adreseaza Bisericii Ortodoxe Romane apelul de a reactiona prompt si de a incerca sa se delimiteze public de orice tentativa de folosire a sentimentului religios si a simbolurilor religioase in scopuri publicitare, comerciale sau electorale.

Presedinte,

Ralu Filip

Comentarii Facebook


Știri recente