Biserica Ortodoxa sarbatoreste Intrarea Domnului in Ierusalim

Cu o saptamana inainte de Patimile Sale, Domnul nostru Iisus Hristos a intrat in Ierusalim, calare pe un asin, inconjurat de cei 12 Apostoli. Multimea, recunoscandu-L ca fiind adevaratul Mantuitor, l-a intampinat cu ramuri de finic si cantari de bucurie. Din punct de vedere liturgic, din aceasta zi incepe Saptamana Patimilor, in amintirea carora, in toate bisericile se oficiaza in fiecare seara Deniile, slujbe prin care credinciosii il insotesc pe Hristos pe drumul crucii, pana la moarte si Inviere. Despre semnificatiile biblice ale acestei sarbatori ne-a vorbit pr. prof. Daniel Farcas de la Seminarul Teologic Liceal Ortodox ‘Sf. Iosif Marturisitorul’ din Baia Mare: ‘Auzim in Sf. Biserica ca El este Cel vestit de prooroci, Mesia Izbavitorul. Il vedem intrand in Ierusalim ca un Imparat biruitor, calare pe un asin, smerit si bland. El vine sa implineasca ceea ce spuneau proorocii. Intra ca un Imparat biruitor in Ierusalim, asa cum altadata se intorceau victorisosi imparatii David si Solomon. Relatarea evenimentului Intrarii in Ierusalim, prezentat in Evanghelia dupa Matei (21, 1-9) are la baza Evanghelia dupa Marcu, iar aclamatia ‘Osana’ inseamna ‘Dumnezeu sa ne mantuiasca’. Evoluand semantic, el devine termen de aclamatie, cu intelesul ‘marire lui Dumnezeu’. Este clar ca adresata lui Iisus, aclamatia ii recunoaste Acestuia atributul divin. De asemenea, consemnarea concomitentei blestemarii smochinului cu uscarea sa are rolul de a spori miraculosul. Evenimentul se constituie si ca unul din ultimele menite de a intari convingerea ucenicilor in mesianitatea lui Hristos, avand in vedere ca urmau Patimile, iar Iisus stia ca ucenicii se vor sminti in credinta lor fata de El’.

Pr. prof. Daniel Farcas a subliniat si faptul ca aceasta sarbatoare este un prilej de meditatie pentru credinciosi in ceea ce priveste curatirea sufletelor de pacate: ‘Intrarea Domnului in Ierusalim inseamna si intrarea in cetatea sufletelor noastre, in inima noastra, in viata noastra. Pentru aceea, se cuvine sa dezbracam si noi vesmintele noastre, adica pacatele, si sa ne aruncam la picioarele Mantuitorului’.

Comentarii Facebook


Știri recente