Biserica Ortodoxa sarbatoreste Intampinarea Domnului

Biserica Ortodoxa sarbatoreste astazi Intampinarea Pruncului Iisus in Templul din Ierusalim de catre Dreptul Simeon si Proorocita Ana. Dupa legea iudaica, la 40 de zile de la nastere mama unui baiat trebuia sa aduca jertfa la Templu, pentru curatirea ei, doua turturele sau doi pui de porumbel. Totodata, trebuia sa-si duca la Templu copilul, pentru rascumparare, dat fiind ca intaiul nascut barbat era socotit al lui Dumnezeu. Intampinarea Domnului s-a petrecut la 40 de zile dupa Nasterea Mantuitorului si este prezentata in al doilea capitol al Evangheliei dupa Sfantul Evanghelist Luca. Prin aceasta, Batranul Simeon si Proorocita Ana recunosc in Pruncul Iisus, adus la Templu, pe Mesia. Parintele lect. dr. Constantin Preda, de la Facultatea de Teologie Ortodoxa ‘Justinian Patriarhul’ din Bucuresti, ne-a vorbit despre semnificatiile acestei sarbatori: ‘Daca la Nasterea Domnului am praznuit Intruparea lui Mesia, Mantuitorul Hristos, in anonimatul unei iesle, astazi cinstim prezentarea publica a Domnului, a Omului asemenea fiecarui israelit, la locul cel mai sfant consacrat lui Dumnezeu, casa Lui, Templul din Ierusalim, acolo unde fiecare credincios israelian mergea ca sa se intalneasca cu Dumnezeu. In calendarul Bisericii Ortodoxe aceasta sarbatoare se concentreaza in jurul Persoanei Mantuitorului Iisus Hristos, are o dimensiune hristologica, pentru ca, potrivit si limbii romane, a intampina pe cineva inseamna a iesi inaintea lui, a te intalni cu el la jumatatea drumului. Astazi, umanitatea, simbolizata de Batranul si Dreptul Simeon, isi primeste pe Mantuitorul si Izbavitorul in bratele ei. Jertfa pe care o aduce de fapt Fecioara Maria si Dreptul Iosif pentru Pruncul lor nu este altceva decat respectarea traditiilor si institutiilor religioase a Vechiului Testament. Asadar, sarbatoarea de astazi este o sarbatoare care pune accentul pe rolul familiei in transmiterea valorilor credintei, asemenea Dreptului Iosif si Fecioarei Maria, care isi duc Pruncul la Templu si care respecta traditiile religioase ale lui Israel. In acelasi timp este sarbatoarea in care noi cinstim si pe batranii, cei care asemenea lui Simeon si Ana, asteapta mantuirea lui Israel, cei care spera si nadajduiesc, printr-o asteptare activa, in mantuirea lui Dumnezeu si in viata de veci’.

Comentarii Facebook


Știri recente

Mic dicționar de isihasm

În vacarmul societății de azi, isihia poate fi salvatoare de suflete. Am selectat câțiva termeni legați de această practică ortodoxă care, deși poate fi percepută drept simplă și accesibilă, este extrem de complexă și de…