Biserica Ortodoxă prăznuiește pe Sfinții Teofan Mărturisitorul, Grigorie Dialogul și Simeon Noul Teolog

Biserica Ortodoxă îi sărbătorește astăzi, 12 martie, pe sfinții Teofan Mărturisitorul, Grigorie Dialogul și Simeon Noul Teolog. Prin viața și activitatea lor ei au fost înscriși în Istoria Bisericii, iar Sfinții Părinți au rânduit să fie prăznuiți, în fiecare an, pe data de 12 martie.

Sfântul Cuvios Teofan Mărturisitorul a trăit în secolul al VIII-lea, în vremea împăratului bizantin Leon Isaurul. La vârsta de 12 ani, Teofan a fost logodit cu fiica unui senator, însă nunta a avut loc la împlinirea anilor potriviți pentru căsătorie. După moartea socrului său își va împărți averea săracilor și va intra în monahism împreună cu soția sa. A participat la Sinodul al VII-lea ecumenic de la Constantinopol, unde luptă împotriva celor care respingeau cinstirea sfintelor icoane. Dumnezeu i-a dăruit Sfântului Teofan harul facerii de minuni prin care vindecă toate bolile și, mai cu seamă, toate formele de nebunie.

Tot astăzi, este prăznuit Sfântul Grigorie Dialogul. Despre acest sfânt credincioșii ortodocși știu că el a alcătuit una dintre cele trei Sfinte Liturghii folosite în cultul Bisericii noastre. Pe de altă parte Sfântul Grigorie Dialogul este cel care i-a creștinat pe strămoșii englezilor din zilele noastre, a spus părintele profesor Adrian Gabor, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul” din București: „Născut într-o familie nobilă, primind o educație aleasă, el se va evidenția mai întâi pe linie politică ca pretor la Roma. Ulterior, după moartea părinților, va vinde averea și proprietățile, va intra în monahism și va întemeia șase mănăstiri în Sicilia. S-a evidențiat atât pe linia organizatorică, dar mai ales pe linia didactică devenind unul dintre cei mai cunoscuți autori de opere teologice din Apus. A avut o idee genială și anume de a converti lumea anglo-saxonă și a devenit misionarul, apostolul prin excelență al englezilor. El este autorul a două lucrări foarte importante și anume, un «Tratat pastoral» care a modelat activitatea episcopilor în Evul Mediu și „Viețile Sfinților” sau «Dialogurile» de unde a primit și supranumele «Dialogul». Pe linie politică s-a evidențiat organizând cântarea, care-i va purta numele – gregoriană – dar mai ales prin decizia de a se săvârși Sfânta Liturghie și în Postul Mare creând într-un fel Liturghia Darurilor mai înainte Sfințite”.

Sfântul Simeon Noul Teolog este unul puținii sfinți cărora Biserica le-a acordat titlul de teolog.

Părintele consilier patriarhal Ghorghe Holbea, de la sectorul Teologic Educațional al Patriarhiei Române, a oferit mai multe informații pentru Radio TRINITAS: „Sfântul Simeon Noul Teolog vorbește foarte des despre vederea Mântuitorului Iisus Hristos în lumină și spune că vederea este posibilă datorită ochilor minții. El folosește această expresie și spune că pentru a vedea lumina dumnezeiască cu ochii trupești, așa cum au văzut-o ucenicii, trebuie să participi la această lumină. O teologie pe care Sfântul Grigore Palama o va dezvolta în secolul al XIV- lea. Experiența Sfântului Simeon Noul Teolog demonstrează că întreaga ființă umană, mintea, sufletul, dar și trupul este transfigurată de lumina dumnezeiască. Putem spune că Sfântul Simeon Noul Teolog este un Teolog al luminii, al simțirii și al vederii lui Dumnezeu. Putem vorbi la Sfântul Simeon Noul Teolog despre ceea ce Sfinții Părinți vor dezvolta fiecare în felul său și anume sfințirea minții, care înseamnă coborârea minții în inimă, care se va dezvolta mai târziu”.

Comentarii Facebook


Știri recente