Biserica Ortodoxa praznuieste astazi pe Cuviosii Ioan Casian si Gherman din Dobrogea.

Cuviosul Ioan Casian s-a nascut in jurul anului 360 in Scytia Minor, Dobrogea de astazi. Inca de tanar a intrat in monahism la o manastire din Betleem. De acolo s-a indreptat impreuna cu prietenul sau Gherman spre Egipt, patria marilor pustnici. Cu multa staruinta, el a aratat ca saracia, postul, privegherea sunt nu scop in sine, ci mijloace pentru dobandirea desavarsirii. Pe la anul 400, pe cei doi prieteni ii gasim la Constantinopol in jurul marilor personalitati duhovnicesti, ca Sfantul Ioan Gura-de-Aur, care ii si hirotoneste: pe Gherman preot, iar pe Casian diacon. De la Constantinopol Casian se duce la Roma, apoi la Marsilia, in Franta, unde fondeaza o manastire pentru barbati (Manastirea ‘Sfantul Victor’) si o alta pentru femei. Ascet incercat, plin de discernamant pastoral, Casian va adopta si pentru calugarii din Franta traditia si invatatura marilor calugari din Egipt. A trecut la cele vesnice in jurul anului 435 la Manastirea ‘Sfantul Victor’, fiind considerat inca din timpul vietii un mare sfant.

Ca teolog, Sfantul Ioan Casian a combatut erezia nestoriana, precum si unele invataturi gresite ale Fericitului Augustin, stabilind adevarurile Ortodoxiei. Opera sa teologica este formata din trei lucrari in care vorbeste in principal despre menirea monahului si combatea ereziilor.

Desi a trait departe de patria sa, Biserica Ortodoxa Romana il revendica pe Sfantul Ioan Casian, atat pentru originea sa daco-romana, cat si pentru bogata sa mostenire culturala si spirituala. De altfel, intreaga traditie bisericeasca de pretutindeni il cunoaste si sub numele de Casian Romanul. In Biserica Rasariteana (Ortodoxa), Cuviosul Ioan Casian este praznuit la 29 februarie, cand este an bisect, iar in anii nebisecti, este serbat in ziua de 28 februarie.

Mai multe amanunte despre cuviosii praznuiti astazi aflam de la Pr.Conf.Dr. Ion Vicovan de la Facultatea de Teologie Ortodoxa ‘Dumitru Staniloae’ din Iasi: ‘Sfantul Ioan Casian a fost unul dintre cei mai mari teologi dobrogeni, traitor in veacurile IV-V. S-a nascut in anul 360 in localitatea Casieni, Casimcea de astazi, din Scytia Minor, si a trecut la Domnul in anul 435 la Marsillia, din Franta. Desi au fost mai multe discutii si ipoteze in ceea ce priveste originea sa, credem ca a fost lamurita definitiv in anul 1947, cand, ca urmare a descoperirilor arheologice facute de marele arheolog roman Vasile Parvan inca din 1912, teologul si istoricul apusean Henri Irine Maroux a scris o lucrare dedicata Sfantului Ioan Casian in care demonstreaza ca el, desi multi il considerau ca fiind din Galia datorita limbii latine curate pe care o vorbea, totusi s-a nascut in Scytia Minor, unde, in ciuda faptului ca in primele veacuri crestine se vorbea limba greaca ca urmare a prezentei colonistilor greci in zona, era cunoscuta, se vorbea si se scria si in limba latina culta, literara. Deci in anul 1947 s-a definitivat originea scitica sau straromana a Sfantului Ioan Casian. Despre el cunoastem cateva elemente referitoare la viata si opera lui. Cu privirea la viata, stim ca pe la 380 a plecat la Betleem, impreuna cu prietenul sau Gherman, trecut mai apoi in randurile sfintilor si el, ca a vizitat locurile unde S-a nascut si unde a trait Mantuitorul nostru Iisus Hristos, dupa care a mers in Egipt pe urmele marilor intemeietori ai monahismului si unde mai traiau oameni duhovnicesti imbunatatiti, prilej cu care a scris cateva lucrari. De acolo, din Egipt, a plecat la Constantinopol, unde il gasim in preajma Sfantului Ioan Gura-de-Aur, care l-a si hirotonit. Din Constantinopol a plecat in anul 404 la Roma pentru a-l apara pe Sfantul Ioan Gura-de-Aur in fata Papei Inocentiu de atunci, impotriva dusmanilor sfantului Ioan. De la Roma a mers la Marsillia, in Franta, unde pe la anul 415 intemeieaza doua manastiri: una pentru calugari si o alta pentru calugarite, fiind primele manastiri infiintate in Apus dupa 100 de ani de la aparitia si functionarea lor in Rasarit. Astfel, Sfantul Ioan Casian a fost considerat ca cel care a transplantat din Rasarit si a infiintat in Apus monahismul. Celor doua manastiri le-a dat Regulile Sfantului Vasile cel Mare, dupa care s-au condus pana la sfarsitul vietii. Opera Sfantului Ioan Casian cuprinde 3 lucrari principale: Despre manastirile de obste si despre remediile celor opt pacate capitale , Convorbiri cu parintii si Despre Intruparea Cuvantului. Primele doua lucrari se adreseaza monahilor in mod special si sunt dedicate celor care doresc sa devina monahi, iar cea de a treia lucrare a fost scrisa la rugamintea lui Leon, care va ajunge Papa al Romei in veacul al V-lea, fiind o lucrare cu continut dogmatic, indreptata impotriva nestorianismului (o erezie a timpului care contesta Intruparea Mantuitorului nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu). Mai amintim de asemenea ca Sfantul Ioan Casian mai este amintit intr-o serie de lucrari de seama, cum ar fi: De virris ilustribus a lui Ghenadie de Marsillia si de Patriarhul Fotie de Constantinopol (secolul al IX-lea) care afirma ca cei care traiesc dupa invatatura Sfantului Ioan Casian au o viata curata, o viata duhovniceasca inalta. Sfantul Ioan Casian a mai scris si impotriva altor erezii ale vremii, indeosebi impotriva predestinarii, impotriva celor care afirmau ca lucrarea lui Dumnezeu prin har este exclusiva si ca omul nu are prea multa libertate, pentru ca inca nu se fundamentase invatatura despre predestinatie, dar erau anumite concepte care au condus spre aceasta invatatura si inca din acea vreme el a luptat scriind impotriva lor. Opera Sfantului Ioan Casian a fost tradusa si in limba romana. Moastele Sfantului Ioan Casian au fost aduse si la Iasi cu prilejul hramului Sfintei Cuvioase Parascheva din anul 2002.

Sfantul Gherman a fost de asemenea unul dintre marii teologi din Scitia Mica, care a avut o relatie foarte apropiata de prietenie cu Sfantul Ioan Casian. Pana la un punct, vietile lor au mers impreuna, fiind pomeniti in aceeasi zi de 29 februarie (in anii bisecti), respectiv 28 februarie (in anii comuni). Despre Sfantul Gherman aflam ca s-a nascut in Scytia Minor, ca s-a format aici ca si Sfantul Ioan Casian, ceea ce inseamna ca exista o scoala monahala si teologica foarte puternica care a dat nastere la asemenea teologi, autoritativi si normativi pentru biserica. De asemenea, stim ca, dupa inceputul vietii monahale in Scytia Minor, a plecat impreuna cu Sfantul Ioan Casian la Betleem si apoi in Egipt. Sfantul Gherman este autorul indirect al celor doua lucrari: Despre viata manastirilor de obste si Convorbiri cu parintii, care au fost semnate de Sfantul Ioan Casian, deoarece, mergand impreuna, Sfantul Gherman era acela care punea intrebarile marilor parinti duhovnicesti imbunatatiti ai vremii (Moise, Pafnutie), iar Sfantul Ioan Casian era acela care consemna in scris discutiile, dialogurile, transmitandu-le mai departe. Din modul in care Sfantul Gherman purta dialogul, reiese faptul ca era un bun teolog. Despre el mai stim ca era mai in varsta decat Sfantul Ioan Casian, care, referindu-se la prietenul sau, il numeste pe Sfantul Gherman parinte al sau. Sfantul Gherman il intalnim si la Constantinopol si la Roma unde il apara, alaturi de Sfantul Ioan Casian, pe Sfantul Ioan Gura-de-Aur, dupa cele consemnate de istoricul bisericesc Sozomen. Despre alte fapte si despre sfarsitul vietii Sfantului Gherman nu mai cunoastem alte amanunte. Ultimele informatii se opresc la Roma, nemaifiind intalnit in preajma Sfantului Ioan Casian. Se considera ca a ramas la Roma unde a dus o viata imbunatatita si unde s-a implicat in disputele teologice ale vremii.’

Comentarii Facebook


Știri recente