Biserica Ortodoxa praznuieste astazi Inaltarea Domnului.

Numita in popor si ‘Ispas’, Inaltarea Domnului este praznuita de Biserica Ortodoxa la 40 de zile dupa Inviere, in Joia saptamanii a VI-a dupa Pasti.

Marele praznic al Inaltarii Domnului reprezinta momentul final al activitatii pamantesti a Mantuitorului Iisus Hristos, fiind conditia trimiterii in lume a Duhului Sfant, prin intermediul caruia Hristos este prezent in mijlocul crestinilor pana la sfarsitul veacurilor.

Despre semnificatiile sarbatorii Inaltarii Domnului, ne vorbeste Parintele Arhimandrit Melchisedec Velnic – staretul Manastirii Putna si Exarh al manastirilor din Arhiepiscopia Sucevei si Radautilor: ‘Pentru crestinii ortodocsi, Praznicul Inaltarii Domnului reprezinta momentul in care Mantuitorul nostru Iisus Hristos duce omenirea in sanul Dumnezeirii; ridica starea omului cazut la starea cea dintai si ii daruieste iarasi frumusetea de altadata. Dupa cum invata Sfintii Parinti, in momentul Inaltarii, Hristos Domnul ridica starea umana la starea de deplina Dumnezeire, adica firea umana este patrunsa de Dumnezeire atat timp cat aceasta sa nu fie desfiintata. Deci, Inaltarea Domnului este momentul in care Mantuitorul Iisus Hristos Se desparte de ucenici, lasandu-le insa o bucurie deosebita, intrucat Sfanta Evanghelie spune ca: pe cand Mantuitorul S-a despartit de ucenicii Sai, inaltandu-Se la ceruri, acestia au ramas intr-o bucurie deosebita, S-au intors in Ierusalim cu bucurie mare.. Aceasta bucurie a venit datorita simtirii lor pe care au avut-o in acel moment: ucenicii au simtit cu firea lor umana Dumnezeirea Mantuitorului Iisus Hristos, adica si-au dat seama ca Hristos Cel Rastignit si Inviat este Fiul lui Dumnezeu.Parintele Dumitru Staniloae – parintele Teologiei romanesti, pe baza scrierilor Sfintilor Parinti, arata ca aceasta simtire a Apostolilor a ramas cu ei, ceea ce a facut ca sa staruiasca in rugaciune si le-a dat increderea sau taria marturisirii. In cartea Faptele Apostolilor se arata cum Sfantul Apostol Petru a luat cuvantul si a propovaduit ca Iisus Hristos este Fiul lui Dumnezeu.’

Parintele Arhimandrit Mechisedec Velnic a tinut sa sublinieze ca sarbatoarea Inaltarii Domnului trebuie sa constituie pentru toti crestinii ortodocsi un moment de bucurie duhovniceasca, dar si un prilej de meditatie si pocainta: ‘Pentru crestinii ortodocsi, Praznicul Inaltarii Domnului este nu numai prilej de bucurie launtrica, duhovniceasca, ci si prilej de a ne cerceta pe noi insine, de a ne vedea pe noi insine cat ne-am ridicat din robia pacatului si cat ne-am inaltat sufleteste ca sa primim pe Duhul Sfant. Hristos Domnul S-a nascut in pestera din Betleemul Iudeii in chip smerit, iar toate lucrarile le-a savarsit in prezenta Apostolilor si treptat i-a adus pe acestia la cunoasterea Dumnezeirii Lui. Tot asa, noi trebuie sa ne ridicam din robia pacatului, din pestera intunecata a pacatului in care traim, si sa ne inaltam sufleteste, pentru ca in acest fel, pregatiti duhovniceste, sa-L primim pe Duhul cel PreaBun, sa-L odihnim in noi pe Duhul cel PreaSfant. La Pogorarea Prea Sfantului Duh, bucuria si rugaciunea, pacea si harul nu se odihnesc decat numai intr-o inima infranta si smerita, numai intr-o inima pregatita pentru primirea acestor daruri dumnezeiesti, duhovnicesti. Praznicul Inaltarii Domnului trebuie sa fie prilej de bucurie, de inaltare sufleteasca si de mai multa rugaciune. Asemenea Apostolilor, bucuria praznicului Inaltarii Domnului sa fie prilej de bucurie, staruind in rugaciune si dand dovada de Crezul nostru prin faptele noastre.’

In traditia romaneasca, in aceasta zi sunt pomeniti si eroii neamului. S-a ales aceasta zi de pomenire pentru ca, prin jertfa lor pentru tara si pentru popor, ei, eroii, si-au sfintit viata.

Radio Trinitas a transmis aseara slujba Vecerniei de la Manastirea Golia din Iasi, iar astazi transmite slujba Sfintei Liturghii de la Manastirea Neamt.

Comentarii Facebook


Știri recente