Biserica, mai mult suspectată decât ajutată de „presa specială”

În legătură cu articolul intitulat ‘Patriarhia, la un pas de cotație la bursă’, apărut în săptămânalul Reporter Special din 21-28 iulie 2008, fără semnătură (!), Patriarhia Română face următoarele precizări:

Fără a cunoaște modul de organizare și funcționare al Bisericii Ortodoxe Române, inclusiv din punct de vedere economic-financiar, dar adept al „surselor de încredere” în ceea ce privește documentarea, autorul anonim al articolului se lansează într-o serie de speculații gratuite, care ridică un semn de întrebare asupra onestității profesionale a acestei publicații. În acest sens, fără nicio considerație față de dreptul sacru la proprietate, și îngrijorat, probabil, de lucrarea pastoral – misionară și social – educațională din ce în ce mai dinamică a Bisericii Ortodoxe Române, autorul anonim al articolului ajunge să ceară imperios, „încetarea cât se poate de repede a caruselului retrocedărilor către Biserica Ortodoxă Română”.

Este stupefiantă o astfel de opinie care dovedește incapacitatea de a înțelege faptul că retrocedarea bunurilor bisericești (terenuri, imobile, etc.) are loc conform legislației în vigoare și reprezintă un act de dreptate și nu un privilegiu. Aceasta reprezintă doar o reparație parțială față de confiscările abuzive ale proprietăților bisericești în urma reformelor domnitorului Alexandru Ioan Cuza și cele din timpul regimului comunist.

Veniturile Patriarhiei Române și ale eparhiilor sunt foarte mici în raport cu multitudinea de activități desfășurate și solicitările din partea acelor semeni ai noștri care se confruntă cu neajunsuri materiale. De exemplu, cotidianul Ziarul Lumina este susținut financiar de către parohii, pe bază de abonamente, pentru că nu beneficiază de finanțări din surse oculte. În același timp, Televiziunea TRINITAS este susținută financiar de către Patriarhia Română și parohiile din Arhiepiscopia Bucureștilor deoarece nu este o televiziune comercială, ci una misionară. Ca atare, ea este permanent în deficit financiar și pentru că nu primește subvenții de la creștini de alte confesiuni din străinătate, ci se sprijină exclusiv pe contribuțiile credincioșilor ortodocși români, mulți dar săraci. În plus, publicitate nu poate accepta fără să țină seama de principiile moralei creștine.

Pentru a-l ajuta pe Reporterul Special să înțeleagă modalitățile de funcționare economico-financiară ale Bisericii Ortodoxe Române, precizăm faptul că de la parohie și până la Patriarhie există organisme deliberative și executive cu atribuții precise, inclusiv în ceea ce privește evidența donațiilor și controlul gestionării fondurilor și a administrării bunurilor.

De aceea, a fost posibil ca, după anul 1989, în noul context de libertate care a oferit posibilitatea prezenței mai susținute a Bisericii Ortodoxe Române în societate, să fie realizate o serie de proiecte de investiții și derulate numeroase programe cu scopul împlinirii misiunii pastoral-misionare, social-filantropice și cultural-educaționale în slujba comunităților de credincioși.

În acest sens, menționăm faptul că, în cei peste 18 ani, au fost construite sau se află aproape de finalizare, peste 2000 de noi locașuri de cult; s-au consolidat și restaurat câteva sute de biserici și mănăstiri, în majoritate aflate în patrimoniul cultural național și chiar UNESCO; au fost construite și organizate peste 450 de așezăminte sociale destinate persoanelor aflate în dificultate sau cu diferite dizabilități. În același timp, Patriarhia Română, la nivel central și local, derulează anual sute de proiecte și programe social-filantropice și cultural-educaționale cu scopul implicării tot mai active a Bisericii în problemele cu care se confruntă societatea românească. Toate aceste realizări au fost posibile, în mare parte, datorită jertfei materiale a unui impresionant număr de credincioși jertfelnici și sponsori generoși, dar și încrederii pe care preoții au dobândit-o prin gestionarea responsabilă și eficientă a fondurilor, acolo unde sunt lucrări evidente.

La sfârșitul fiecărui an, atât la nivelul Patriarhiei Române, cât și la nivelul fiecărei eparhii este analizată și evaluată întreaga activitate, inclusiv sub aspect economic-financiar, fiind evidențiate atât împlinirile, cât și neîmplinirile. Toate acestea sunt publicate în cotidianul Ziarul Lumina și în publicații bisericești eparhiale.

În ceea ce privește obiecția jurnaliștilor săptămânalului Reporter Special, în legătură cu solicitarea acordării unui interviu de către Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, precizăm faptul că, mai ales de când a fost locțiitor de Mitropolit la Iași și Craiova, în agenda de lucru a Patriarhului României, care lucrează zilnic între 12 și 16 ore, mai importante sunt problemele vieții bisericești, decât propria imagine în mass-media. De aceea, Patriarhul României nu răspunde, în primul an de slujire în cea mai înaltă demnitate din Biserica Ortodoxă Română, la niciuna dintre numeroasele solicitări ale mass-media, nici măcar la cele din partea Radio Trinitas, Televiziunea TRINITAS și cotidianul Ziarul Lumina ale Centrului de Presă BASILICA al Patriarhiei Române, pentru a da interviuri.

În ceea ce privește „dialogul cu oamenii”, de care este îngrijorat autorul articolului, pe lângă mass-media Patriarhiei Române, Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române folosește ca modalități de comunicare predica, meditația, dialogul cu preoții în conferințele preoțești, ședințele de lucru, audiențele și întâlnirile cu credincioșii la sărbătorile bisericești.

Cine cere altora transparență este dator să ofere transparență el însuși. Așteptăm din partea săptămânalului Reporter Special să aflăm care sunt sursele sale de finanțare, fondul de salarii și în ce fel sunt implicați finanțatorii acestei publicații în activități cu caracter social-filantropic și cultural educațional, spre binele societății.

Prin metoda ascunderii sub protecția anonimatului și tenta de articol scris la comandă, specifice unor vremuri pe care le consideram apuse, săptămânalul Reporter Special, aflat doar în primul an de existență, ori încearcă să-și facă publicitate cu orice preț, ori slujește alte scopuri decât acela de a informa corect publicul cititor.

BIROUL DE PRESĂ AL PATRIARHIEI ROMNE

Comentarii Facebook


Știri recente