Ieri, 6 mai, au continuat la Palatul Patriarhiei lucrările celei de-a doua sesiuni teoretice a Conferinței naționale „Unitate dogmatică și specific național în pictura bisericească”, organizată de Comisia de pictură bisericească a Patriarhiei Române. Astăzi și mâine, participanții se află în pelerinaje la diferite ctitorii brâncovenești, informează „Ziarul Lumina”.
În cadrul celei de-a doua sesiuni teoretice, specialiștii în arta bisericească din întreaga țară au avut oportunitatea de a-și aprofunda sau rememora variate aspecte legate de arta brâncovenească, tematica principală a conferinței, dar și aspecte tehnice. Au susținut prelegeri profesorul Lucian Butucariu – despre vitralii, restauratorul Irina Mardare – despre problematica intervențiilor de urgență la monumentele vechi, pr. prof. Nicolae Necula -despre personalitatea artistică și spirituală a pictorului bisericesc între trecut și prezent, pr. consilier patriarhal Florin Șerbănescu – despre măsură, „cheia sintezei brâncovenești”, restauratorul Irina Sava – despre tehnica și stilul picturii murale brâncovenești, restauratorul Nicolae Sava și Ana Ligia Solomon, inspector eparhial – despre pictura din nou la monumentele istorice de tip brâncovenesc, Diana Barbu, inspector eparhial – despre reperele bibliografice ale epocii brâncovenești.
La finalul sesiunii de lucru, au fost înmânate diplome de participare. „Scopul acestei conferințe este ca ei să nu rămână izolați, ci să cunoască valorile artei bizantine, a artei din țara noastră, în general, și, în special, să facem cunoștință cu arta perioadei Sfântului Constantin Brâncoveanu, care și-a pus amprenta nu numai pe teritoriul din Muntenia, ci a pătruns și în Ardeal, a trecut granițele în partea de vest spre Serbia, a mers până în Basarabia. Astăzi, arta brâncovenească se actualizează prin monumentele care se restaurează. Perioada artei brâncovenești a fost una a renașterii culturii românești, datorită transformărilor din arhitectură, pictură, muzică și multe altele. Noi am continuat arta bizantină prin arta lui Brâncoveanu și atunci trebuie să fim conștienți de aceste valori, fiindcă arta brâncovenească este o inovație, adică arată existența unui dinamism în creația artistică religioasă”, a precizat pictorul restaurator Grigore Popescu-Muscel, membru al Comisiei de pictură bisericească a Patriarhiei Române.
Conferința națională este și un prilej de întâlnire între profesorii de pictură și restaurare și practicanți, o ocazie de informare și schimb de experiență. „Conferința națională a artiștilor plastici bisericești din cadrul Bisericii Ortodoxe Române este un prilej binevenit de întâlnire a reprezentanților acestei bresle, de a reflecta, împreună cu cei care le prezintă comunicările, la rosturile înalte ale acestei arte, la felul în care pictura bisericească poate să contribuie în mod semnificativ la acea atmosferă de rugăciune, specifică Tradiției ortodoxe de veacuri, dar și de a schimba păreri între ei, indiferent că sunt ajunși la cel mai înalt nivel de calificare, fie că sunt pe trepte intermediare sau poate chiar la începutul activității. Totodată, prin pictura bisericească este subliniată și tradiția ortodoxă românească în care s-au împletit elemente ce țin de arhitectură, pictură, sculptură, muzică bisericească, vestimenție, și ambianța de rugăciune specifică poporului nostru de atâtea și atâtea veacuri, de când suntem urmași ai învățăturii Mântuitorului Iisus Hristos”, a subliniat pr. prof. Florin Șerbănescu, consilier patriarhal în cadrul Sectorului Cultură și patrimoniu religios al Patriarhiei Române.
Conferința națională „Unitate dogmatică și specific național în pictura bisericească” continuă astăzi, 7 mai, și mâine, 8 mai, când se desfășoară sesiunile practice, și anume pelerinaje la diferite ctitorii brâncovenești din București, Ilfov, Dâmbovița, și la Muzeul Național de Artă al României din Capitală.