Ajunul Crăciunului la Patriarhie

Biserica Ortodoxă Română se află pe 24 decembrie 2012 în Ajunul Crăciunului. În această zi se săvârșesc slujbe speciale în toate lăcașurile de cult din Patriarhia Română.

Ceasurile împărătești la Patriarhie

Catedrala Patriarhală a îmbrăcat haină de sărbătoare și își așteaptă credincioșii la slujbele speciale care vor fi oficiate în această perioadă. În această dimineață, la 24 decembrie 2012, pe Colina Bucuriei, începând cu ora 07:00 a fost oficiată Slujba Ceasurilor Împărătești.

Cu toate că Ceasurile sunt slujbe zilnice obișnuite, cele din Ajunul Crăciunului au un conținut deosebit, deși nu diferă mult ca structură. Ele se numesc „Împărătești” datorită solemnității lor, dar și pentru că, în vechime, la oficierea lor în Catedrala din Constantinopol participa însuși Împăratul Bizanțului alături de Curtea sa.

Și domnitorii români asistau la slujbele Ceasurilor Împărătești înaintea marilor sărbători, oficiate în prezența sau cu participarea mitropolitului, la mănăstirile pe care le ctitoriseră.

Liturghia Sf. Vasile cel Mare în ajun de Crăciun

În ajunul Crăciunului, la Catedrala Patriarhală a fost oficiată Slujba Sfintei Liturghii a Sfântului Vasile cel Mare. Sfânta Liturghie a fost săvârșită de preacuviosul părinte Arhim. Timotei Aioanei, Mare Eclesiarh al Catedralei patriarhale și Exarh cultural al Arhiepiscopiei Bucureștilor, împreună cu un sobor de preoți și diaconi.

Potrivit rânduielii Bisericii noastre, dacă Ajunul Nașterii Domnului Iisus Hristos cade în timpul zilelor săptămânii atunci în ziua de Ajun se oficiază Liturghia Sfântului Vasile Cel Mare unită cu Vecernia Praznicului, iar în ziua Sărbătorii Nașterii Domnului se oficiază Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur.

Liturghia Sfântului Vasile cel Mare se săvârșește de 10 ori pe an: în aceste prime cinci duminici din Postul Mare, în Joia și Sâmbăta Mare, în ajunul Crăciunului și a Bobotezei și în ziua de prăznuire a Sfântului Vasile cel Mare, la 1 ianuarie.

Sfântul Vasile cel Mare s-a născut în jurul anilor 329-330, în Cezareea Capadociei. Sf. Vasile a fost unul din cei 10 frați, dintre care trei vor fi episcopi: Vasile, Grigorie de Nyssa, Petru de Sevasta; cinci vor fi monahi: cei trei dinainte, plus Naucratios și Macrina cea tânără; vor fi șase sfinți în familia mare: Sfânta Macrina cea Bătrână, Sfânta Emilia (mama lui), Sfântul Vasile, Sfântul Grigorie de Nyssa, Sfântul Petru și Sfânta Macrina cea Tânără.

Slujitorii Catedralei Patriarhale cu icoana Nașterii Domnului la Reședința Patriarhală

Preoții slujitori ai Catedralei Patriarhale din București au binevestit tot pe 24 decembrie Nașterea Domnului Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române. Potrivit tradiției Bisericii Ortodoxe, preoții au mers cu icoana sărbătorii la Reședința Patriarhală, imediat după oficierea Sfintei Liturghii.

Aici a fost săvârșit o Slujbă de Polihroniu, iar Preafericirea Sa a adresat celor prezenți un scurt cuvânt de învățătură în care le-a vorbit despre importanța Praznicului Nașterii Domnului și a mersului cu Icoana: „Se cunoaște tradiția de a colinda pe credincioși și de a merge cu icoana în zilele premergătoare Sărbătorii Nașterii Domnului și mai ales în Ajunul Crăciunului. Acest eveniment reprezintă de fapt o memorare sau o comemorare a ceea ce a avut loc la Betleem. Mai întâi îngerii au binevestit păstorilor de lângă Betleem Nașterea Mântuitorului Iisus Hristos cântând în cete îngerești luminoase în noapte Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu, pe pământ pace și între oameni bunăvoire. Apoi, păstorii de la Betleem au mers în oraș și au binevestit Nașterea Pruncului Iisus, Mântuitorul lumii. Deci, memorialul acelui moment deosebit, sfânt care a devenit centrul istoriei este redat prin colindătorii care binevestesc Nașterea Domnului ca și îngerii odinioară la Betleem și de preoții și diaconii care merg cu icoana Nașterii Domnului din casă în casă pentru a binevesti Nașterea Domnului. Deci, este o memorare liturgică, vizuală a ceea ce a fost începutul mântuirii noastre în Iisus Hristos”, a spus Patriarhul României, după cum informează Radio TRINITAS.

Încă din secolul al IV-lea, în Ajunul Crăciunului, creștinii ajunau și tot atunci primeau ca și astăzi preoții în casele lor cu Icoana Nașterii pentru a le vesti măritul praznic de a doua zi. Potrivit tradiției, în această zi preotul, însoțit de cântăreț, merge pe la fiecare gospodărie din parohie cu icoana Nașterii Domnului în mână, cântând, atunci când intră în casă, troparul acestei sărbători, vestind astfel Minunea Nașterii. De asemenea, în Ajun, colindătorii merg pe la casele oamenilor aducând vestea cea bună a Nașterii Domnului, asemenea îngerilor și păstorilor care au vestit Minunea din Betleemul Iudeii.

Comentarii Facebook


Știri recente