A saptea seara de rugaciune comuna s-a desfasurat la Catedrala Romano-Catolica ‘Adormirea Maicii Domnului’ din Iasi

A saptea seara a Saptamanii de rugaciune comuna pentru unitatea crestinilor a avut loc la Catedrala Romano-Catolica ‘Adormirea Maicii Domnului’ din Iasi. Au fost prezenti reprezentanti ai celor Biserici surori. In ciuda vremii nefavorabile, la Catedrala Romano-Catolica au participat zeci de credinciosi romano-catolici si ortodocsi care au rostit impreuna anumite rugaciuni pentru refacerea unitatii trupului sfasiat al lui Hristos, pentru refacerea unitatii Bisericii Crestine celei una.

Din partea Bisericii Ortodoxe Romane, a fost prezent un sobor de preoti si diaconi in frunte cu Inalt Prea Sfintitul Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei.

Din partea Bisericii Romano-Catolice Surori a participat de asemenea un impresionant sobor de preoti si diaconi in frunte cu Prea Sfintitul Petru Gherghel, Episcop Romano-Catolic de Iasi, si Prea Sfintitul Aurel Petca, Episcop auxiliar Romano-Catolic de Iasi.In deschiderea serii de rugaciune pentru unitatea crestinilor, Prea Sfintitul Episcop Romano-Catoloic Petru Gherghel a spus printre altele referindu-se la: ‘Prea Sfintiile si Sfintiile Voastre, dragi si iubiti seminaristi, persoane consacrate, iubiti credinciosi si credincioase,

In aceasta saptamana sfanta suntem invitati sa imploram de la Dumnezeu darul unitatii si al pacii, darul pe care Domnul nostru Iisus Hristos l-a promis ca-l va realiza prin Duhul Sfant. In aceasta zi semnificativa pentru poporul nostru, Ziua Unirii, ne aflam in Catedrala ‘Adormirea Maicii Domnului’, frati si surori impreuna, pentru a mijloci de la Dumnezeu darul unitatii in credinta care ne va aduce in suflet, in tara si in lume armonia pacii. Ne bucuram sa ne indreptam acum toti impreuna, avand-o pe Prea Curata Fecioara, Mama si Ocrotitoarea noastra,Regina unitatii, catre Domnul nostru Iisus Hristos, Domnul pacii pentru a ne oferi acest dar. Salutam cu bucurie pe Inalt Prea Sfintitul Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, pe Prea Sfintitul Episcop Aurel, pe toti cucernicii si venerabilii parinti si diaconi ai Bisericii Ortodoxe, pe toti credinciosii, precum si pe voi, fii si fiice ai Bisericii Romano-Catolice. Acum, la inceputul acestei celebrari, pentru a asculta cum se cuvine cuvintele Domnului propuse pentru aceasta zi, pentru a asculta xcuvantul Inalt Prea Sfintitului Daniel, Mitropolitul Moldovei si Bucovinei, si pentru a indrepta spre Dumnezeu rugaciunea noastra comuna din suflet curat, sa ne recunoastem pacatele noastre, sa-I cerem iertare lui Dumnezeu pentru tot ceea ce am gresit, mai ales impotriva unitatii, ca sa putem indrepta spre Dumnezeu rugaciunea noastra fierbinte: ‘Marturisesc lui Dumnezeu Atotputernicul si voua fratilor ca am pacatuit prea mult cu gandul, cu cuvantul, fapta si o misiune, din vina mea, din prea marea vina mea. De aceea rog pe Prea Sfanta Maria, Pururea Fecioara, pe toti ingerii si sfintii, si pe voi fratilor, ca sa va rugati pentru mine la Domnul Dumnezeul nostru.’.

Omilia de final a fost sustinuta de Inalt Prea Sfintitul Parinte Mitropolit Daniel care a aratat ce inseamna pentru crestini adevarati privegherea pentru cea de-a doua venire a Mantuitorului nostru Iisus Hristos, precum si despre intelesul duhovnicesc al unt-de-lemnului si al candelelor, dat fiind faptul ca s-a citit Pilda celor 10 fecioare din Evanghelia dupa Matei: ‘In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh.Amin. ‘Privegheati si va rugati ca nu stiti ziua si ceasul cand va veni Fiul Omului.’

Prea Sfintia Voastra, Prea Cuviosi si Prea Cucernici Parinti, iubiti credinciosi si credincioase,

Sfanta Evanghelie pe care am auzit-o in aceasta seara este o evanghelie a privegherii. Ea are in limbaj teologic o dimensiune eshatologica, adica de asteptare a celei de a doua veniri a Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Intreaga viata a Bisericii se desfasoara intre prima venire a Mantuitorului cand s-a aratat cu oamenii vietuind, fiind mai intai Dumnezeu copilul sau Dumnezeu pruncul, in pestera din Betleem, pentru ca pe un copil poti sa-l bagi in seama sau poti sa-l ignori, iar un copil nu poate sa traiasca decat daca este ajutat de cei din jur: nu poate sa se hraneasca singur, nu se poate imbraca singur, nu poate sa mearga singur decat daca este ajutat; si Dumnezeu copilul, Iisus din Nazaret, Atotputernicul Dumnezeu, s-a aratat atotsmerit. Creatorul s-a facut om ca sa fie ajutat de oameni atunci cand era copil. Aceasta este prima venire a Mantuitorului: venirea Lui smerita, care asteapta ca iubirea noastra fata de El sa fie una libera, nesilita, nefortata, neobligata. Il putem ignora sau Il putem adora; Il putem iubi sau Il putem dispretui; Il putem indragi sau Il putem prigoni, cum a facut Irod. A doua venire a Mantuitorului nostru Iisus Hristos este venirea Lui ca drept Judecator in slava: atunci puterile cerurilor vor fi clatinate; Soarele se va stinge si Luna nu-si va mai da lumina, iar atunci pe norii cerului va aparea Fiul Omului plin de slava si de putere multa, inconjurat de sfintii ingeri. Despre aceasta Judecata a libertatii noastre in istorie si despre criteriul singur al Judecatii: iubirea fata de aproapele, ne va vorbi maine seara Prea Sfintitul Episcop Petru Gherghel. In aceasta seara, Pilda celor zece fecioare, cinci intelepte si cinci neintelepte sau nechibzuite, cum s-a tradus in versiunea romano-catolica a Noului Testament, este o pregatire pentru predica de maine: adica o pregatire a privegherii, adica a trezviei, a vederii duhovnicesti a lucrurilor dincolo de fata lor fizica. Vederea sau privegherea este o vedere prin si dincolo de ceea ce se vede cu ochii fizici; este o vedere duhovniceasca a sensurilor ultime ale existentei. De aceea, Sfantul Isaac Sirul, in secolul al VIII-lea, a definit adevarul ca fiind sensul divin al lucrurilor. In aceasta Evanghelie, pe care am auzit-o, Mantuitorul nostru Iisus Hristos, prin Pilda celor 10 fecioare, ne daruieste noua o invatatura foarte profunda si foarte semnificativa pentru viata crestina si pentru unitatea Bisericii. Doua lucruri ne retin atentia in mod deosebit: 1.primul este candela si 2. al doilea este uleiul. Cinci fecioare au avut doar candele fara ulei, iar cinci fecioare au avut si candele si ulei. Cele 5 fecioare care aveau candele si nu aveau ulei, aveau aparenta fara continut; iar celelalte 5 fecioare care aveau si candela si ulei, aveau nu numai aparenta a credintei, ci si continut. Acum toata problema este: In ce consta continutul candelei?, Ce semnificatie are uleiul din candela?, pentru ca sunt socotite intelepte doar fecioarele care aveau ulei in candele. In Sfanta Scriptura, uleiul are o semnificatie deosebita sau are mai multe semnificatii. Uleiul acesta este atat de plin de intelesuri profunde pentru ca numai pornind de la el stim ce inseamna numele de ?crestin?, inseamna ‘uns’; iar ungerea se facea cu unt-de-lemn sfintit. Numele de ‘crestin’ vine de la Hristos, nume care insemneaza ‘Unsul lui Dumnezeu’. Ca pregatire a intregului Vechi Testament, a generatiilor multiple pana la Hristos, Unsul lui Dumnezeu, s-a folosit in mod pedagogic si mistagogic, adica de introducere in mister, in taina mantuirii noastre, uleiul. Cu uleiul sfintit se ungeau regii, profetii si preotii Vechiului Testament. De aceea, se vorbeste despre uleiul care se scurge de pe barba lui Aaron pe marginea vesmintelor lui, uleiul consacrarii. Iisus Hristos Domnul, Unsul lui Dumnezeu, Care din vesnicie este uns prin Duhul Sfant, Care purcede din Tatal si Se odihneste in Fiul, asa cum ne spune Sfantul Vasile cel Mare: ‘Dumnezeu unge, Fiul este uns, iar Duhul sfant este ungerea.’. De aceea, cand facem mirungerea sau confirmarea, spunem: ‘Pecetea darurilor Duhului Sfant.’. Unsul lui Dumnezeu din vesnicie Care este Fiul se face uns ca om, ca Dumnezeu Intrupat si in istorie. Ungerea profetului, ungerea imparatului si ungerea preotului era o lucrare pedagogica de inaintare spirituala sau duhovniceasca spre Taina lui Hristos, pentru ca Hristos este deodata Imparat, Profet si Mare Preot. Deci, in rezumat, ungerea inseamna binecuvantare, inseamna consacrare si inseamna bucurie; de aceea vorbim de unt-de-lemnul bucuriei, unt-de-lemnul sfintirii si unt-de-lemnul binecuvantarii; deci acesta este continutul hristocentric care se refera la Taina lui Hristos privind ungerea. In Noul Testament, in viata Bisericii Ortodoxe si Romano-Catolice, cea mai importanmta ungere este mirungerea sau hrisma care inseamna ungere pentru a purta numele lui Hristos; hrisma inseamna legatura dintre Hristos si crestin. Prin confirmare sau mirungere, dupa Botez, imediat la ortodocsi, si mai tarziu la romano-catolici, noi implinim Taina Botezului, caci indata dupa ce Iisus a iesit din apele Iordanului, Duhul Sfant S-a pogorat peste El in chip de porumbel si aceasta a fost ungerea umanitatii Sale, iar atunci Tatal a spus: ‘Acesta este Fiul Meu cel Iubit intru Care bine am voit.’; se referea nu numai la Dumnezeirea Lui, ci si la umanitatea Lui. Acestea fiind spuse despre continutul duhovnicesc, spiritual al untului-de-lemn, revenim la aceasta parabola pe care Mantuitorul ne-o da ca o imagine a luptei noastre duhovnicesti pentru asteptarea sau pregatirea noastra in vederea venirii a doua in slava a Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Ce inseamana candela? Candela este vasul in care arde untul-de-lemn; ea este semnul rugaciunii, semnul prezentei comuniunii lui Dumnezeu intr-un spatiu anume, fie templu, fie casa; este semnul legaturii noastre luminoase cu Dumnezeu care este lumina cea neapropiata, adica inaccesibila, vesnica si niciodata epuizabila. De aceea, candela se pune de cele mai multe ori in fata icoanelor, pentru ca lumineaza chipurile acelor oameni care se hranesc din lumina cea nevazuta a lui Dumnezeu, Parintele Luminilor, de la Care vine tot darul si toata darea cea buna. Dumnezeu Tatal este numit Parintele Luminilor, a sensurilor ultime ale intregii creatii si existente. Deci, candela inseamna viata duhovniceasca in general, iar uleiul este prezenta Duhului Sfant in noi. Aceste 2 tipuri de fecioare: unul cu candela fara ulei si celalalt cu candela cu ulei, insemneaza doua aptitudini religioase: candela fara ulei reprezinta ‘evlavia fara milostenie’, spune Sfantul Ioan Gura-de-Aur. Sunt o multime de oameni religiosi si zgarciti, nemilostivi, foarte evlaviosi, dar foarte zgarciti; acestea sunt candelele fara ulei, fara unt-de-lemn, spune Sfantul Ioan Gura-de-Aur. Candela fara ulei semnifica si fecioria consacrata fara dragoste fata de aproapele; dragoste fata de Dumnezeu, dar uitare de aproapele; este o forma periculoasa de narcisism si autosuficienta. Si mai poate insemna ceva candela fara ulei: doctrina fara iubire frateasca, adevarul fara iubire. Adevarul fara iubire poate deveni ideologie, dupa cum iubirea fara adevarul credintei poate deveni confuzie. De aceea, Evanghelia din seara aceasta ne indeamna sa avem, deodata candela credintei si iubirea Duhului Sfant. In cele din urma, uleiul din candele nu este simpla noastra iubire posesiva, ci este iubire din iubirea Duhului Sfant. De aceea, s-a ales foarte bine de catre alcatuitorii acestei rugaciuni un text inainte care vorbeste despre Duhul Sfant prezent in oameni. Cand Duhul Sfant este prezent in viata si credinta noastra, atunci noi avem lumina. Daca fiecare tine numai la doctrina lui si nu are iubire fata de semenul lui, mai ales cel care este uns, in sensul ca poarta numele de crestin, de numele lui Hristos, atunci noi suntem candele fara ulei, indiferent de confesiune. Deci, din acest punct de vedere, daca intelegem ca untul-de-lemn din candela nu este simpla milostenie, ci este prezenta Duhului Sfant in noi, atunci intelegem mai bine de ce Parintele Profesor Dumitru Staniloae a spus ca: ‘Miscarea aceasta de refacere a unitatii crestine care a inceput in secolul al XX-lea este lucrarea Duhului Sfant Care a suscitat in biserici, in comunitatile crestine si in crestini, iubirea in locul urei, dialogul in locul polemicii si ajutorarea reciproca in locul ignorarii reciproce’. Atunci, intelegem de ce nu se poate marturisi adevarul fara iubire si iubirea crestina fara adevarul credintei. Din acest punct de vedere, si papii si patriarhii au spus ca dialogul teologic al adevarului trebuie insotit de dialogul iubirii fratesti. Saptamana de rugaciune pentru unitatea crestinilor este aceasta dimensiune a iubirii fratesti in Duhul Sfant: sa-l iubim pe celalalt cum Il iubeste Hristos si Duhul Sfant. Din acest punct de vedere socotim ca este de mare folos rugaciunea pentru unitate crestina insotita de gesturi, de iubire frateasca in Duhul Sfant. In incheiere dorim sa spunem ca si imprejurarile istorice ne indeamna la acest lucru: numarul crestinilor scade in Europa, nu creste; secole lungi si multe de polemice si de razboaie religioase nu au facut decat sa contribuie la secularizarea lumii, invrajbirea crestinilor, iar alte religii ne spun astazi ca nu mai avem voie sa vorbim despre iubire daca noi nu lucram pentru unitate intre noi insine. Din acest punct de vedere trebuie totdeauna sa iubim legatura dintre dreapta credinta si dreapta vietuire, intre adevarul credintei si fapta milostiva, uleiul din candela, iubirea fata de aproapele. Noi am vazut aceasta lucrare prin faptul ca aici, la Iasi, tinerii preoti si studenti doresc sa se cunoasca mai bine unii cu altii, si chiar credinciosii ambelor Bisericii, foarte spontan, fara ordin primit de sus. Radio Trinitas, care poarta numele numele Prea Sfintei Treimi, ofera foarte adesea stiri despre Biserica Romano-Catolica, deoarece site-urile romano-catolice sunt mai la zi cu stirile decat cele ortodoxe, fiind mai bine organizate, si pentru ca ne intereseaza si ceilalti crestini din lume, intr-o lume din ce in ce mai secularizata. In Europa, alte religii care nu erau traditionale Europei s-au raspandit, iar secularizarea este in crestere. De aceea, este foarte important si necesar ca noi sa stim, sa cunoastem lumina din candela celuilalt pentru ca Biserica este frumoasa cand are multe candele si candelabre unite. Acest candelabru are lumini puse intr-o unitate, intr-o armonie ca sa laude pe Dumnezeu, Parintele Luminilor; si vedem pe de alta parte foarte multe lumini. In Biserica Romano-Catolica vedem multimea calugarilor si calugaritelor care se roaga; desi este foarte secularizata, exista peste 50 de posturi de radio crestine in Franta, majoritatea romano-catolice, dar exista si posturi de radio ecumenice, in care romano-catolici, ortodocsi si protestanti marturisesc impreuna iubirea lui Hristos pentru lume. In mod cu totul special, noi, romanii, vedem lumini. In Biserica Romano-Catolica Occidentala, in Italia, in Franta, in Germania, in Spania, atunci cand ortodocsi romani se roaga potrivit randuielii ortodoxe in locasuri de cult romano-catolice, pentru ca nu suntem in masura sa ne construim biserici, fara a schimba Liturghia ortodoxa. aceasta inseamna unt-de-lemn in candela, fecioare intelepte care inteleg ca iubirea lui Hristos ne cheama sa lucram pentru unitate, nu pentru dezbinare. De aceea, rugam pe Hristos Domnul, Care S-a rugat pentru unitatea Bisericii si Care ne cheama si ne antreneaza in rugaciunea Lui, sa ne daruiasca bucuria unt-de-lemnului prezentei Duhului Sfant in toata rugaciunea noastra impreuna si in toata lucrarea noastra impreuna spre slava Prea Sfintei Treimi si a noastra mantuire.

Comentarii Facebook


Știri recente