Tâlcuirea dumnezeieștii Liturghii – Sfântul Nicolae Cabasila

La Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă a Patriarhiei Române a apărut, cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, lucrarea Tâlcuirea dumnezeieștii Liturghii a Sfântului Nicolae Cabasila, cu un amplu studiu liturgic al Părintelui Pr. Prof. Ene Braniște, intitulat Explicarea Sfintei Liturghii după Sfântul Nicolae Cabasila.

Sfântul Nicolae Cabasila, una dintre personalitățile majore ale teologiei ortodoxe din spațiul cultural bizantin al secolului XIV, este unul dintre cei mai prețuiți autori duhovnicești, a cărui operă teologică a marcat fertil spiritualitatea ortodoxă până în zilele noastre. Teolog profund și erudit, personalitate cu o bogată și adâncă trăire religioasă, Nicolae Cabasila rămâne unul dintre reperele cele mai luminoase ale Bisericii Ortodoxe de pretutindeni. Diplomat important al Imperiului Bizantin, orator strălucit, tâlcuitor de seamă al Sfintelor Taine ale Bisericii, Nicolae Cabasila este, de asemenea, un exemplu concret de sfințenie în rândul laicilor, cinstirea sa ca sfânt fiind statornicită în anul 1983.

Nicolae Cabasila s-a născut în Tesalonic, într-o familie aristocrată, în jurul anului 1319. Conform structurii învățământului bizantin al epocii, studiile sale ramificate au cuprins retorica, gramatica, teologia, dreptul, filosofia, dar și astronomia. Nicolae Cabasila nu a fost așadar doar un profund om duhovnicesc, ci și un autentic umanist creștin, știind să cultive și să păstreze echilibrul între cele două adânci chemări ale sale: aceea de natură mistică, spre sfințenie, și aceea de natură intelectuală, spre o rafinată cultură umanistă. Chiar dacă nu a fost hirotonit niciodată, alegând discreția de a rămâne un simplu laic, Sfântul Nicolae Cabasila și-a împlinit vocația teologică, scriind tratate esențiale, precum Tâlcuirea dumnezeieștii Liturghii sau Despre viața în Hristos, opere ce au cunoscut ulterior o largă răspândire, atât în Răsărit, cât și în Apus. Implicat în mișcarea duhovnicească a isihasmului bizantin, Sfântul Nicolae Cabasila a ilustrat personal spiritul isihast „în lume”, arătând, atât în viața, cât și în opera sa, prin promovarea unei spiritualități ortodoxe liturgice, că „viața în Hristos” este accesibilă și poate fi trăită inclusiv de creștinii din lume, nu doar de monahi. Aceasta, întrucât prin Sfânta Taină a Botezului creștinul devine membru al Trupului tainic al lui Hristos, adică al Bisericii, și crește spiritual în ea prin participarea la Sfintele Taine.

În lucrarea Tâlcuirea dumnezeieștii Liturghii, Sfântul Nicolae Cabasila subliniază și argumentează dimensiunea eclesial-comunitară a vieții creștinului, care participă cu regularitate la Sfânta Liturghie. Aceasta este tâlcuită de Sfântul Nicolae Cabasila pe parcursul celor trei etape cronologice ale desfășurării ei: pregătirea darurilor (Proscomidia), Liturghia Cuvântului și Liturghia euharistică.

Tâlcuirea sau erminia Sfintei Liturghii pe care ne-o oferă Sfântul Nicolae Cabasila are un profund caracter dogmatic și mistic, fiind cea mai cunoscută dintre tâlcuirile liturgice din spațiul teologiei ortodoxe. Structurată în 53 de capitole, lucrarea parcurge sistematic și mistagogic conținutul plin de sens mântuitor și sfințitor al Sfintei Liturghii. Prin împărtășirea cu Hristos Cel euharistic devenim și mai mult fii ai lui Dumnezeu după har, înfiere primită mai întâi prin Botez. Sfânta Euharistie este o „mâncare nepieritoare” și, de aceea, „trebuie să dorim fierbinte apropierea de Sfintele Daruri„. Curățirea sufletului prin înfrânare și pocăință, prin post și prin mărturisirea păcatelor („sfinte străduințe„, cum le numește Sfântul Nicolae Cabasila), sunt necesare trepte duhovnicești pentru a ne apropia cu sensibilitate, atenție și vrednicie de Sfânta Împărtășanie. La rândul ei, Sfânta Împărtășanie are o mare putere curățitoare și sfințitoare asupra inimii celui care Îl primește pe Hristos, după ce s-a pregătit duhovnicește pentru aceasta.

În capitolul I al lucrării, Sfântul Nicolae Cabasila face o prezentare generală a Liturghiei, care are un dublu scop: sfințirea Darurilor și sfințirea credincioșilor prin împărtășirea cu ele. În capitolele II-XI ni se oferă explicarea Proscomidiei; capitolele XII-XV și XVII-XXVII sunt consacrate Liturghiei catehumenilor și Liturghiei credincioșilor, până la momentul sfințirii Darurilor sau aducerii jertfei liturgice, în capitolul XVI fiind explicat, pe scurt, simbolismul Sfintei Liturghii; capitolele XXVIII-XLI conțin interpretarea Liturghiei până la momentul împărtășirii credincioșilor; capitolele XLII-LII insistă asupra lucrării harice asupra credincioșilor și a modului în care aceștia sunt sfințiți prin Sfintele Taine, ultimul capitol, LIII, fiind consacrat actelor liturgice de la sfârșitul Sfintei Liturghii.

***

Partea a doua a volumului de față cuprinde un amplu studiu liturgic al Părintelui Pr. Prof. Ene Braniște, intitulat Explicarea Sfintei Liturghii după Nicolae Cabasila. În prima parte a studiului, autorul subliniază rolul explicativ și catehetic al diverselor erminii ale Sfintei Liturghii scrise de-a lungul timpului în spațiul ortodox. Tot aici sunt făcute și anumite precizări utile pentru limpezirea identității Sfântului Nicolae Cabasila și a contextului istorico-teologic în care a trăit.

Trecând la analiza propriu-zisă a lucrării Sfântului Nicolae Cabasila, Părintele Pr. Prof. Ene Braniște urmărește riguros parcursul acesteia, dezvoltând explicația dublului înțeles al Liturghiei, acela de Jertfă și de Taină. Primul aspect, cel de Jertfă, se referă la sfințirea Darurilor, adică a elementelor euharistice, care se prefac în Trupul și Sângele Domnului, cel de-al doilea, acela de Taină, fiind constituit de sfințirea credincioșilor prin împărtășirea cu Sfintele Taine. Așa cum de altfel afirmă și autorul studiului, acest din urmă aspect, deși dependent de primul, este scopul principal și ultim al Liturghiei.

Studiul Părintelui Pr. Prof. Ene Braniște se încheie cu interesante și adecvate considerații în legătură cu influența operei Sfântului Nicolae Cabasila în controversele dogmatice interconfesionale asupra înțelegerii și explicării Jertfei liturgice, în legătură cu rolul jucat de această lucrare patristică în istoria încercărilor de apropiere dintre ortodocși și protestanți, evidențiindu-se, de asemenea, și locul pe care îl ocupă Tâlcuirea dumnezeieștii Liturghii în teologia contemporană.

Lucrarea Tâlcuirea dumnezeieștii Liturghii, tradusă din greacă de Părintele Pr. Prof. Dr. Ene Braniște, a cunoscut deja câteva ediții românești (1946, 1989, 1997), iar acum apare, într-o ediție nouă, revizuită, tot la Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă.

Având în vederea valoarea deosebită a acestei cărți de spiritualitate ortodoxă liturgică, precum și utilitatea studiului academic care o însoțește, sperăm că republicarea ei va fi spre folosul tuturor celor care doresc să cunoască mai bine înțelesul și importanța Sfintei Liturghii în viața Bisericii și a creștinului.

Cartea poate fi achiziționată de la Librăria Cărților Bisericești (Intr. Miron Cristea nr. 6, accesul se face din strada 11 Iunie), Librăria „Ortodoxia” (Calea Victoriei nr. 45, lângă biserica Krețulescu), prin comandă pe internet la adresa [email protected], precum și de la pangarele bisericilor și mânăstirilor din cuprinsul Arhiepiscopiei Bucureștilor.

Comentarii Facebook


Știri recente